Mijn Superb en verschillende soorten brandstof, rare dingen

Captain Hook

Forumguru
Als het je puur om het verbruik c.q. zuinig rijden gaat, is het simpel.
Hoeveel (meer) kost die duurdere brandstof en hoeveel kom je er verder mee? Dan kom je er waarschijnlijk al heel snel achter, dat je uiteindelijk zelfs meer verbruikt, qua geld...:D
Want als die 'premium' brandstoffen echt tot een besparing zouden leiden, zouden leasemaatschappijen de eersten zijn om het voor te schrijven! Dat doen ze echter niet...waarom denk je? :pieker:

Dat bij getunede motoren, brandstof met een wat hoger octaangetal tot wat betere performance leidt, dat zal best wel. Maar het weegt niet op tegen de meerkosten.
Simpel, gewoon een poosje je verbruikscijfers bij b.v. spritmonitor.de invullen en je weet 't!
 

dirkkroneman

Forumguru
Mijn schoonvader heeft het uitgerekend voor zijn Ford Tourneo 1.8. Hij rijdt wel degelijk goedkoper op Ultimate 98 als op 95 ;) (vergelijk over 1000 km)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Captain Hook

Forumguru
@dirkkroneman: ik ben heel benieuwd dan...
Dus jouw schoonvader verbruikt zoveel % minder dat het opweegt tegen zoveel % meerprijs van de brandstof?
Ik zou die berekening wel eens willen zien... en dan niet voor één tankbeurtje, maar gewoon b.v. over de periode van een jaar...
Blijft toch vreemd dat de leasemaatschappijen er niks van geloven.:pieker:
 

MarcoO2

Forumguru
Zo vreemd is dat niet. Voor leasemaatschappijen telt alleen de wet van de grote getallen, oftewel: die werken grotendeels met gemiddelden. En voor de gemiddelde auto heeft premium brandstof geen dermate grote meerwaarde dat je de meerkosten eruit haalt. Voor sommige getunede en/of turbo motoren is het echter een ander verhaal: daarbij kan het rendement dermate beter zijn dat je de kosten eruit haalt. Dit is echter zo'n klein deel van het wagenpark van een leasemaatschappij (waarbij tuning vaak verboden is) dat zij nooit premium brandstoffen in z'n algemeenheid voor zullen schrijven.

Maar het argument dat het feit dat de leasemaatschappijen het niet voorschrijven iets zou bewijzen, is dus onzin.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou heb ik een héél tijdje voor een behoorlijk groot vervoersbedrijf gewerkt... Hoe groot: nou, in mijn tijd werd er per jaar tussen de 15 en 20 miljoen liter diesel verstookt - om je even een idee te geven.

Ook daar ging en gaat het dus om grote getallen, maar dan in harde euro's. Besparen op brandstofkosten - één van de twee duurste componenten in de kostprijsberekening - is daarom een permanente topprioriteit.
Er zijn dan ook proeven gedaan met die zogeheten high performance variaties (V-Power diesel en wat dies meer zij). Conclusie: een absoluut verbod voor alle chauffeurs (zowel de vrachtjongens als de personenautorijders) om iets anders dan de standaarddiesel te tanken - op straffe van het prijsverschil zelf betalen. 't Kan gewoon niet uit...

Er rijden niet zo veel dienstauto's op benzine (het omslagpunt voor diesel ligt in zo'n bedrijf immers wat lager vanwege de inkoopkracht) dus daar kon geen soortgelijke proef op voldoende grote schaal voor worden opgezet - maar met die beperking meegewogen was toch de stellige indruk dat het daar ook geen (financiële) voordelen biedt.
(Behalve voor de oliemaatschappijen dan... :jaja:)
 
Bovenaan Onderaan