Nou heb ik een héél tijdje voor een behoorlijk groot vervoersbedrijf gewerkt... Hoe groot: nou, in mijn tijd werd er per jaar tussen de 15 en 20 miljoen liter diesel verstookt - om je even een idee te geven.
Ook daar ging en gaat het dus om grote getallen, maar dan in harde euro's. Besparen op brandstofkosten - één van de twee duurste componenten in de kostprijsberekening - is daarom een permanente topprioriteit.
Er zijn dan ook proeven gedaan met die zogeheten high performance variaties (V-Power diesel en wat dies meer zij). Conclusie: een absoluut verbod voor alle chauffeurs (zowel de vrachtjongens als de personenautorijders) om iets anders dan de standaarddiesel te tanken - op straffe van het prijsverschil zelf betalen. 't Kan gewoon niet uit...
Er rijden niet zo veel dienstauto's op benzine (het omslagpunt voor diesel ligt in zo'n bedrijf immers wat lager vanwege de inkoopkracht) dus daar kon geen soortgelijke proef op voldoende grote schaal voor worden opgezet - maar met die beperking meegewogen was toch de stellige indruk dat het daar ook geen (financiële) voordelen biedt.
(Behalve voor de oliemaatschappijen dan...
)