Minimale ingangsspanning boordlader Skoda iv 2020

Goedenavond, wellicht dat iemand op het forum het volgende weet: wat is de minimale ingangsdatum spanning van de boordlader van een Skoda iv 2020. Ik vraag dit omdat ik over een ruime afstand een laadpunt wil creëren op mijn parkeerplaats verderop het terrein.

Vanwege de afstand kan ik spanningsverlies hebben aan het einde van de kabel vandaar de vraag met betrekking tot de minimale ingangsspanning. Gr Marc

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dat hangt af van de dikte van de aders in de gebruikte kabels, vanaf de lader naar de auto is daar niet veel aan te doen, maar van de meterkast naar de lader kun je dan beter voor een slag 'dikkere' kabel kiezen.

Ja 5/6 is de dikste optie. Bottleneck het laatste stukje. Blijft de vraag wat de minimale waarde is van de boordlader… verhaal zou zijn <220 v is niet bijladen…?

Tees

Donateur
Hoeveel meter kabel ben je van plan aan te gaan leggen? Want het spanningsverlies bij 230V AC is niet heel snel significant, zeker niet als je bedenkt dat je huis zomaar een paar 100m van een transformatorhuis af kan zitten en dat dat nooit problemen oplevert.

Als het eenmaal lagere spanning DC is, dan gaan de spanningsverlies en een stukje harder, maar als ik t goed begrijp gaat t bij jou om de 230V AC lijn?

@EdK kan hier trouwens vast ook van alles over vertellen.

Ik ben ervan bewust dat ik een dure paal ga aanleggen voor een auto die daar niet optimaal gebruik van maakt maar ben ik wel op de toekomst voorbereid

LdN

Forumguru
Uitgaande van een 1 fase aansluiting van 16A en bij een lengte van 58mtr (116mtr totaal) zou het spanningsverlies bij een netspanning van 230V en 16A (3680VA) iets van 13V zijn als je een doorsnede van 2,5mm2 gebruikt, dus hou je nog iets van 217V over aan het einde van de kabel.
Zou je 4mm2 toepassen is het nog maar iets meer dan 8V verlies en hou je dus 222V over.
Wettelijk mag de netspanning in Nederland maximaal 10% afwijken en moet dus tussen de 207V en 253V zijn. Apparatuur die hier geleverd wordt moet daar tegen bestand zijn dus met beide doorsnedes mag het geen probleem zijn uitgaande dat bij jou de netspanning inderdaad 230V is.
Trek je minder stroom dan die 16A zal het spanningsverlies natuurlijk ook lager zijn.
Zou je een vrij lage netspanning hebben van bv. 215V dan verlies je bij gelijkblijvend opgenomen vermogen, 3680VA de stroom is dan dus 17A, bij een doorsnede van 4mm2 iets van 9V in de kabel en kom je dus op 206V aan het einde van de kabel. Die 206V zal nog geen probleem zijn maar ideaal is het niet.
Ik zou in dit geval minimaal voor 4mm2 gaan al zijn de kosten daarvoor hoger dan voor 2,5mm2

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Zou op die lengte een 6mm² leggen.
En dan meteen een 4x6mm² + aarde ( YMvk-as ) dan ben je op toekomst zo en zo voorbereid
Kunt nu ook een YMvk-as 2x2,5mm² gaan leggen maar als je dan straks 400V 3fase lader gaat plaatsen ken de boel nog een keer open.
Beste is een mantelbuis van min 80mm leggen van meterkast naar laadpaal in de grond met ruime bochten , en daar dan de grondkabel 6mm² met 2x een UTP grondkabel in mee trekken.
Dan ben je misschien voor nu over bemeten maar bent wel voor de toekomst in één keer goed.
En leg je een YMvk=as 4x6mm² nu en je hebt een 230 lader dan vouw je de 2 aders die je nu niet nodig hebt in de paal weg ( en meterkast )
DUS NIET WEG KNIPPEN !!!!

Bovenaan Onderaan