Mio Moov mooi ingebouwd

Nou vanavond even bezig geweest en ik heb het volgende:

sigaretten aanstekker splitter van 1 naar 2
auto oplader voor de tomtom

De oplader is eigenlijk van een orange c500 telefoon, maar heeft precies dezelfde aansluiting en voltages als die van tomtom. Ik heb 'm getest en de tomtom wordt er netjes mee opgeladen.

Er zat wel een led lampje op, deze heb ik inmiddels netjes verwijderd, zodat er geen stroomverbuik is wanneer er constant stroom op staat.

Ik heb de radio al los gehad en gezien welke 2 kabels ik wil gebruiken, een bruine en een wit rode kabel direct naast de zekering (SAFE en de Massa ernaast). Aangezien ik nog niet de verbindings middelen had en kroon steenjes mij niet echt geschikt lijken ben ik niet verder gegaan met het doorknippen van de kabels.

Woensdag heb ik weer tijd om verder te gaan, dan haal ik ff de benodigde verbindings materialen. Ik zit nog te twijfelen eigenlijk, zal ik het netjes solderen? Je hebt ook speciale klemmen om meerdere kabels aan elkaar te knijpen, dat zou ook nog kunnen....

Zal nog wel eens kijken, wordt vervolgd........

EdK

Forumguru
kan je aanraden om gewoon te solderen en afwerken met krimpkous !
Misschien wat langer bezig maar blijft de mooiste en beste verbinding !

TL@

Forumguru
Dat LED'je gaat je batterij zeker niet leegtrekken hoor. Ik heb dat gewoon laten zitten. Het verbruik zo goed als niks.
Vroeger had je ook een pinkend LED'je (rood) aan de deur wanneer deze vast was, die verbruikte ook niks.

Best solderen, die speciale klemmen kunnen niet zo goed tegen trillingen. Wanneer ze een beetje loslaten kan dat een slecht contact geven met in het allerslechtste geval kleine vonken en eventueel brand als gevolg.

ik heb het ook gesoldeerd, je ziet het nog aan mijn vingers :crazy:, tja ben niet zo handig.

Gieliovd

Forumguru
Vroeger? Vroeger? Ik heb ze nog steeds hoor! Krijgt mijn Fabia een complex zometeen.

Nokia levert voor zijn carkits ook altijd van die kabelverbindertjes mee zodat je niet hoeft te knippen en solderen. Ben er niet zo'n fan van. Een beetje gegalvaniseerd staal tegen koper, stroom...

Maar ja, een hete soldeerbout in je auto is ook niet alles als je alleen bezig bent haha.

TL@

Forumguru
En met zo'n ding beschadig je de kabel wat zorgt voor een zwakke plek en teveel warmteontwikkeling op dat punt.

Die soldeerbout is alleen warm aan het puntje, dus zorgen dat je daarmee nergens tegen stoor. Best ook een oud laken of zo over de zetels en pook en alles waar je het over kan leggen, zodat je zeker niks beschadigd met de warme punt of lekkend tin.

@Gieliovd: Met vroeger bedoel ik in de O1 of Golf IV, weet eigenlijk niet waarom het in de O2 niet zit.

Gieliovd

Forumguru
Goede tips ja. De conventionele soldeerbouten zijn trouwens over de gehele schacht gewoon heet hoor. De meeste warmteconcentratie zit aan het topje maar de rest is ook gloeiend heet.

EdK

Forumguru
Goede tips ja. De conventionele soldeerbouten zijn trouwens over de gehele schacht gewoon heet hoor. De meeste warmteconcentratie zit aan het topje maar de rest is ook gloeiend heet.

Klopt , en hij heeft nog de blaren in zijn handen staan !
Wie niet wil luisteren moet voelen !!

:489:

Ik zal de auto afdekken als ik ga solderen :xyxthumbs: Hopelijk lukt het me nog deze week en anders van 't weekend ff op me gemak doen. Haastige spoed is zelden goed, helemaal met zo'n soldeerbout in je handen.

EdK

Forumguru
Tip voor het solderen !!

Vertin eerst beide delen die met elkaar gesoldeerd moeten worden !
Dit gaat gemakkelijk met 1 hand soldeerbout en 1 hand de tin

Dan de krimpkous om de draad schuiven !

Dan neem je een krokadillenklemmetje en hiermee klem je de te solderen en al vertinde draden bij elkaar !
Dan even de sodeerbout tegen de draden houden zodat de tin van de draden weer vloeibaar wordt en dan de soldeerbout verwijderen en de verbinding koud laten worden !
DHierna heb je een mooie soldeerverbinding zonder hete vingers en hierna hoef alleen de krimpkous nog gedaan te worden !!
Dit kan met een simpele gasaansteker !

TL@

Forumguru
@EdK en Gieliovd: De mijne wordt niet echt heet aan de schacht, warm wel maar niet warm genoeg om je aan te verbranden.

Heel goede tip!

Vandaag even tussen de buien door aan de gang geweest in de auto en de TomTom stroom aansluiting netjes aangesloten.

Inderdaad de Massa (bruine kabel) en de SAFE (rood/wit) aansluiting doorgeknipt, even solderen aan een sigarettenaanstekeraansluiting :confused: en krimpkousje eroverheen, dit ging wat moeizaam omdat ik natuurlijk een te dun krimpkousje had gehaald. Dus maar even wat extra tape eromheen gewikkeld.

Nu steek er netjes een extra kabeltje boven mijn radio uit het dashboard. Nu nog even een Brodit houder bestellen dat het helemaal afmaakt.

TL@ bedankt voor de duidelijke beschrijving! :xyxthumbs:

Overigens heb ik voor € 3,95 een verloopstukje gekocht van 1 naar 2 aansluitingen, ik heb nog een deel over voor iemand die dit ook wil doen.

Zelf kan ik er toch niks meer mee, dus gratis afhalen in Eindhoven......

picture.php

TL@

Forumguru
Zo'n ding heb ik dus ook gebruikt (afkomstig van een verlengkabel)

Als het compleet af is (met Brodit clip) moet je maar eens foto's plaatsen.

Bovenaan Onderaan