misfire op cilinder 3

hans0509

Nieuw lid
goedemorgen.
het onderwerp mag duidelijk zijn, helaas is tot op heden de oplossing nog niet:rolleyes:
mijn SKODA FABIA II Combi 1.2TSI met een CBZA motor wordt fagekeurd bij de APK wegens olieleekage uit het motorblok. Wat blijkt is dat de kleppendeksel-ontluchting af te zijn gebroken en lijkt het er op dat het restant van het pijpje wat door de rubbertule in het kleppendeksel steekt nu dus achter het kleppendeksel is verdwenen.

Met de HAYNES-bijbel in de hand aan het sleutelen gegaan en meteen weer geleerd hij fijn en eenvoudig het is om aan een 2CV te kunnen sleutelen want zoals jullie weten moet ongeveer een have auto afgebroken worden om het kleppendeksel te kunnen lichten.
Alles netjes volgens het boek gedaan en onderweg nog een paar andere defecten geconstateerd.
Het restant pijpje gevonden en verwijderd, nieuwe pakking geplaatste en het geheel weer in omgekeerde volgorde dicht gebouwd.
De gevonden defecten gerepareerd en vernieuwd zijnde bougies, bougiekabelset en afdicht-seals tussen injector en commonrail.

Motor wordt gestart en loop een paar seconden "regelmatig, begint te "bokken" alsof er een cilinder niet mee doet, Motorstoringslichtje gaat aan, en meteen erachter aan het lichtje van "EPC".

de OBD uitgelezen (die je bijgesloten vind) en daar uit blijkt dat cilinder 3 misfired.

Bougies, bougiekabels gecontroleerd op slecht contact, oude kabelset terug gezet maar geen resultaat er mee geboekt.

De kardinale vraag blijft dus: wat is er mis cq waar moet ik gaan zoeken/controleren

Bijlagen

• uitlezing OBD.pdf
    129,9 KB · Weergaven: 7

Tees

Donateur
Niet alleen cylinder 3 maar ook cylinder 4 heeft véél misfires. Het moet dus een breder probleem zijn dat niet alleen op 1 cylinder effect heeft. Ik denk als eerste aan een luchtlek, misschien iets niet goed gegaan met monteren? Of heb je de bougiekabels van nr 3 en 4 omgedraaid (ofwel qua lengte ofwel qua aansluiting op t bobineblok)? Dan zouden ze ook allebei misfiren.

hans0509

Nieuw lid
Met omwisselen van 3 en 4 zou de motor helemaal niet starten. Dan heb je 2 cilinders die op totaal het verkeerde moment ontsteken. Hoewel ik de laatste keren dat ik de motor start deze steeds moeilijker blijft lopen. Waar hij de allereerste keer nog bleef lopen was dat de laatste keer voor de middag niet meer van toepassing. Ik ga eerst voor je op onderzoek uit wat betreft je luchtlek. Ik neem aan dat je bedoeld tussen de turbo en motorblok.

Tees

Donateur
Je hebt t kleppendeksel gelicht, ik weet niet wat je daarvoor losgehaald hebt? Alles wat losgekomen is, kan een lek hebben.

Ik weet niet hoever moderne motoren de ontstekingstiming kunnen aanpassen aan afwijkingen, dat gaat tegenwoordig allemaal computergestuurd. Je had wel heel veel misfires (192 per 1000 omwentelingen, dus bijna 10% misfire per cylinder), dus het kan zijn dat de computer ver genoeg kon bijstellen dat de motor nog net aansloeg en bleef draaien, maar daarmee is ook alles gezegd. Eerlijk gezegd nog bijzonder dat dat lukte met zoveel misfires. Ik zou t iig niet op voorhand uitsluiten, en tis bovendien makkelijk te controleren (de aansluitingen op t bobineblok zijn gemerkt, uit mn hoofd met ABCD)

hans0509

Nieuw lid
in reactie op de opmerking van Donateur; er was idd sprake van een luchtlekkage. Er loopt een leiding van de cilinderkop ip de hoogte vd nokkenas die naar de (wat voor mij) carburateur is. Althans er zit een soort van vlinderklep in. DIe zat er niet echt goed op. Losgemaakt, gepoetst en wederom er op gestoken. Resultaat was aanmerkelijk beter mat wat kleine verschillen tov. van de laatste keer. Motor blijft lopen, verre van rustig, maar blijft draaien. Motorcontrole lichtje gaat na ±30 seconde branden en 2 seconde later het EPC-lichtje. Dan na pakweg 5 sec gaat motorcontrol lichtje weer uit en blijft uit. Motor begint in de tussentijd "rustiger te lopen rond 900 rpm. Na eeen minuut contact uitgeschakeld om eventuele schade te voorkomen.
DTS codes verwijderd en motor opnieuw gestart met als resultaat hetzelfde ritueel.
OBD uitgelezen en hierbij gevoegd evenals ter informatie en controle of bougiekabels goed zijn aangesloten

bougiekabels.jpg

Bijlagen

• uitlezing 5.pdf
    130 KB · Weergaven: 4

hemi24

Forumguru
Volgens mij heb je de aansluitvolgorde verwisseld:

IMG_0407.jpeg

Andere vraag: hoe zit dat met die oliedop…?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Als je begint te tellen vanaf de distributie kom je dan uit bij cilinder 3 en 4. :pieker:

Maar ik vindt de lengte van beide linker kabels er ook vreemd uitzien…

• Leuk
Waarderingen: Tees

hans0509

Nieuw lid
Het euvel is dus opgelost. Verwisseling van de bougiekabels op de juiste plaats en motor start meteen en loopt rustig 1000 rpm (koud) .
Bij deze zijn de raadgevers uitgenodigd voor de koffie met gebak.

Ik schaam mij diep voor mijn fouten :unsure::laugh: Maar voor nadere toelichting op de hittescherm modificatie: Wij hebben hier in Zeeuws Vlaanderen een bedrijf dat heet Poppe en is een officielle VAG dealer. Helaas bestaat hun gereedschapkist uit niet meer dan een hamer en breekijzer. Ik hoef de rest denk ik niet verder uit te leggen, een ieder met wat fantasie kan dat beeld zelf wel voor zich halen.
Mijn Skoda is daar 3x geweest omdat er geen trekkracht in de motor zat. Na 3x het probleem te hebben "opgelost" is er een boek gekocht van Haynes en zelf maar aan de gang gegaan. Het bleek dus de turbodruk regelaar te zijn. Maar die blijkt dus heel lastig te vervangen te zijn omdat dan het hitteschild eraf moet.

Mijn "vrienden" van Poppe hadden van enkele schroeven de torx koppen kapot gedraaid dus er moest creatief èn op een ( buiten de box gedacht worden. Met een Dremel slijptolletje en 283 schijfjes (ongeveer) er een deksel uitgeslepen en met e beperkte middelen die voor handen waren het zo gemaakt dat het verwijderbaar blijft. Ik heb in de outback voor langere tijd gewoond en dan wordt je creatief.

Het gat in de olievuldop heeft er altijd ingezeten zolang de auto in mijn bezit is geweest.. Er wordt dus gesuggereerd dat de motor rustiger zou lopen als dat dicht is? Ik kan de logica daar wel van inzien omdat het begin van de ellende in deze topic het afgebroken terugslagklepje in het kleppendeksel was.

het excuus voor de bougiekabels is dat het een complete set is van BOSCH en bij gebrek aan een foto (waarvoor mijn hartelijke dank) is dat ik ze (voor mij) op een logische plaats had gelegd:banghead:. Die logica is zeer waarschijnlijk de reden dat ik nooit bij SKODA gevraagd ben op het designcentre. En dát met de wetenschap dat ik zelf ooit een auto heb gebouwd die meteen goedgekeurd werd bij de RDW voor een kenteken.:yeehaa:

Helaas zijn tijden veranderd ......... sedert de eenvoud van een 2CV-boxermotor en een JX-diesel van VW
Maar ja, in augustus word ik ook 68 jaar en misschien wel te oud voor dit soort fratsen.:maakmegek::maakmegek:

PizzaPieter

Donateur
Complimenten voor je schrijftalent @hans0509 . Schamen voor fouten is onnodig, maar soms is het volgen of in ieder geval onderzoeken van het advies dat gegeven wordt waar je zelf om vraagt, wel handig.

" Met omwisselen van 3 en 4 zou de motor helemaal niet starten. Dan heb je 2 cilinders die op totaal het verkeerde moment ontsteken."

Tees

Donateur
Fijn dat ie zo opgelost is @hans0509! Die olievuldop zal niet de wereld van verschil maken qua hoe de motor loopt, maar tis natuurlijk niet de bedoeling. Bijkomend nadeel is dat er oliedampen uit ontsnappen naar de omgeving, dat is ook uit milieuaspect niet ideaal. En de kosten zijn t niet voor een nieuw doppie.

hans0509

Nieuw lid
voor Forumguru, als je dan op de Koewacht bent rij dan ff bij mijn kameraad langs en dan staat voor jullie beiden de koffie met gebak klaar. Heeft die kennis van jou ook iets met VW busjes type T3 /Bulli? Kans groot dat ik hem ken.
En breng de rest van de raadgevers voor mij hier meteen mee

Ik rij morgen naar Garage Rio in Terneuzen wat ook een auto demontage bedrijf is en dan kan ik met die olievuldop ook een andere kunststof onderbescherming plaat meebrengen want die is ook nodig aan vv toe.

Nogmaals voor een ieder zijn bijdrage mijn hartelijke dank.

Bovenaan Onderaan