Misfires (overslaan) skoda octavia 3 1.2 tsi

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik heb al wat gelezen op het forum maar niet echt gevonden wat ik zocht.
Ik zal schermafdrukken van obdeleven er (later) bij voegen.
Na wat filmpjes op youtube te hebben gekeken over autoreparaties en ook over misfires ben ik eens in mijn auto gaan kijken en merkte het volgende:
Aantal overslagen cilinder 1 19498
Aantal overslagen cilinder 3 20912
Aantal overslagen cilinder 4 22302
Aantal overslagen cilinder 2 20349

Na de (koude) start en 9 km (16 min) te hebben gereden naar mijn werk:

Aantal overslagen cilinder 1 19505 +7 (tov vorige meting)
Aantal overslagen cilinder 3 20918 +6
Aantal overslagen cilinder 4 22308 +6
Aantal overslagen cilinder 2 20358 +9

Na een (warme) start en 8 km (8 min) te hebben gereden naar de winkel:

Aantal overslagen cilinder 1 19509 +4 (tov vorige meting)
Aantal overslagen cilinder 3 20921 +3
Aantal overslagen cilinder 4 22313 +5
Aantal overslagen cilinder 2 20362 +4

Het aantal misfires bij 1000 omwentelingen:
sprong tijdens het rijden bij de laatste 8 min/km soms van 0 naar 1 (maar wilde meer op de wegkijken dan op mijn telefoon ivm veiligheid)>

Ik heb GEEN MERKBARE last (bv trillende motor/stuur).
Maar ik lees hier en daar wel dat misfires slecht zijn voor je motor.
Dus graag advies.
Wat te doen met uitlezen voor meer info voor jullie.
Wil niet voor niks nieuwe (goede) bougies kopen of kabels als het (nog) niet nodig is.

Bougies zijn bij 96000KM vervangen, ik zit nu op 127000 km
dus 31000km na de nieuwe bougies, lijkt me nog niet nodig ze te vervangen.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20211213-090615_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20211213-090615_OBDeleven.jpg
    415,8 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_20211213-092209_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20211213-092209_OBDeleven.jpg
    417 KB · Weergaven: 13
  • Screenshot_20211213-113058_OBDeleven.jpg
    Screenshot_20211213-113058_OBDeleven.jpg
    399,3 KB · Weergaven: 12

Tees

Donateur
Misfires zijn vrij normaal voor de moderne motoren, en zeker bij de TSIs. Vanwege de steeds strengere wordende uitstootbeperkingen moeten motoren op een steeds armer mengsel draaien. Daardoor gaat t wel eens over het randje heen, waardoor er geen goede ontbranding plaats vindt (en dat is dus een misfire). Ik zal binnenkort ook eens bij mijn 1.2 TSI (met vrijwel dezelfde km stand) kijken waar de misfire teller op staat.

Zolang je geen klachten of foutmeldingen krijgt zou ik er niets aan doen. Hooguit kan je eens een injectorcleaner erin kieperen.
 

Wouter1

Forumguru
Ik zou de oorzaak wel willen weten en niet zomaar mee doorrijden.
Als de bougies goed zijn zit het probleem mogelijk in een slechte bobine of kabel.
 

Tees

Donateur
If it ain't broken, don't fix it!

Nogmaals: misfires horen bij moderne (TSI) motoren. Lees dit artikel ook gerust, gaat weliswaar over Ford Ecoboost motoren, maar is een vergelijkbare techniek als TSI.
Zolang de ECU niet een MIL lampje geeft, is er geen reden tot zorg.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik ben heel blij met de reacties.
Maar 2 forum gurus die beiden wat anders zeggen daar kan ik als leek weinig mee:pardon:.

Hoop dat er nog anderen reageren en dat de weegschaal doorslaat naar 1 kant.

Wat ik zie/weet is dat elke cilinder ongeveer evenveel misfires heeft.
Dus denk niet dat het aan aan de kabels ligt.

Ik denk er over na om wanneer het nodig is bougies van 21ex btw te kopen (duranium of zo) in een (voor mij) betrouwbare autoonderdelenzaak.
Maar 100 inclusief btw uitgeven om te testen vind ik beetje veel.

En aangezien ik geen (overdekte) garage heb zie ik het niet zitten om dubbel werk in het koude winterse weer te doen.
Maar wat moet moet zeggen ze, maar stel het liever uit.:thinking:
 

Tees

Donateur
13 euro voor NGK bougies bij Winparts, das €59 incl verzending en BTW ;)

30k is niet heel lang voor platina/iridium bougies, ik dacht dat Skoda 60k hiervoor voorschrijft. Maar het is erg onwaarschijnlijk dat het aan de bougies, bobines of injectors ligt, omdat alle cylinders min of meer hetzelfde aantal misfires heeft. Áls je ergens aan wilt sleutelen, dan zou je t in de brandstof, luchttoevoer of uitlaat moeten zoeken. Dus dan heb je t over brandstoffilter, luchtfilter of lambdasensor.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik heb daar ook nog geen foutcodes in gevonden.
Enige foutcodes zijn lampje bij voeten.
Aanhanger niet correct aangesloten.
Etc etc.
De algemene stomme dingetjes wat niks met motor etc te maken heeft.
Zal eens kijken wat de autozaak verkoopt en vergelijken met winparts.

Ik heb nu 3 meningen van 3 personen.
Wordt er niet gemakkelijker op:sterretjes:

Ben benieuwd wat "tees" nog als misfires in zijn auto vind.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Als ik obd niet had, dan had ik het niet geweten.
Maar dan had ik hem een andere keer bij iemand laten uitlezen ipv bij garage.
Ben/was gewoon nieuwsgierig vandaar de filmpjes op youtube.

En je hoort vaak van oplichting bij garages (in het buitenland).
En als er iets mis is wil ik graag weten wat.
Zo kan ik mijn vrouw ook van afstand helpen mocht er iets zijn met de auto.

Maar weer ontopic.
Zou veel duidelijkheid geven wat een "normale" hoeveelheid misfires is per 1000 omwentelingen of per zoveel km of etc.
Dan zijn we "allemaal" gerust.
 

Wouter1

Forumguru
Maar 2 forum gurus die beiden wat anders zeggen daar kan ik als leek weinig mee:pardon:.

De titel "Forum Guru" zegt niet zo veel meer dan dat je een (hele) hoop (onzin?;))berichten gepost hebt...
Of je wel of geen kennis van zaken hebt kun je hier niet uit afleiden.
In mijn geval is mijn TSI ervaring zeer beperkt.

Ik heb ooit een keer proefgereden in een O2 TSI, deze was ingeruild en nog niet nagezien door de dealer. Deze had merkbaar last van een slechte ontsteking, dit zou volgens de dealer aan de bobines hebben kunnen liggen. Maar ik heb de auto niet gekocht dus weet niet hoe het afgelopen is. Of misfires bij een auto zonder defecten er gewoon bij horen weet ik niet.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb een bevriende Octavia op de oprit gehad die wel inhield en schokken gaf bij behoorlijk accelereren. Ook missfires op 2 cilinders. Oorzaak 2 ingescheurde bobines. Preventief 4 nieuwe bougies erbij en hij heeft geen problemen gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

feestbeestzaandam

Senior Member
Misschien toch maar eens kijken naar de bougies hoe ze er aan toe zijn en ook naar de bobines.
Volgens de officiële facturen van de vorige eigenaar nog nooit bobines vervangen.
Bougiekabels zijn er niet voor zover ik weet.
Dus dan zijn we snel klaar.
 

brepus13

Forumguru
Zolang je geen klachten hebt tijdens rijden hoef je er helemaal niks mee te doen. Je geeft aan niks te merken… durf dingen los te laten ;)

bobine zit direct op de bougie. Je riskeert deze dan ook te beschadigen bij demontage. (Ze kunnen erg vast zitten)
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik ben eens aan het experimenteren geweest.
Bij ongeveer 2000 tpm als ik niet rijd en dus stil sta op een parkeerplaats maar wel wat gas geef voel ik de auto soms trillen en meer misfires geven per 1000 omwentelingen dan met normaal met rijden.
 

PizzaPieter

Forumguru
Eens met de rest. Als je er geen lasr van hebt, niks mee doen.

Ga je je voeten verlichting vervangen omdat er een storing is (zonder rood knipperend zwaailicht op je dashboard) terwijl t werkt zoals t hoort?
Ga je trekhaak, je fietsendrager en caravan repareren omdat er een storing is (zonder sirene) terwijl alles werkt zoals t hoort?

Andersom is vervelender; je merkt/voelt iets, maar je kunt t niet vinden... Nu merk je niks, maar een schermpje zegt iets, jij interpreteert t als 'een probleem' en wilt 'het' oplossen.

Klinkt beetje als de reclame van iets, waarbij iedere vrouw ineens vaginale schimmel heeft......
 

EdK

Forumguru
Klinkt beetje als de reclame van iets, waarbij iedere vrouw ineens vaginale schimmel heeft......
emoji85.png
Ja en bleef het daar dan maar bij !!
t begon met dat ze hoofdpijn had ! en toen ik zei dat ik haar hoofd niet nodig had werd het jouw reclame .....:nailbiting::nailbiting:
Wat dat betreft ben ik blij dat er bier is uitgevonden...:cheers:
 
Bovenaan Onderaan