Misfires (overslaan) skoda octavia 3 1.2 tsi

feestbeestzaandam

Senior Member
@PizzaPieter @brepus13
Ik heb de misfires laten rusten zoals aangeraden.
Maar ik heb de laatste maanden redelijk veel, dat als ik op de cruise control 107 km per uur rijd, dan gebeurd het af en toe dat de auto opeens inhoud tot 100 tot 102 km per uur en dan gaat de auto opeens weer harder (accelereren) tot 107 en geen foutmeldingen.
Ik heb paar maanden geleden toen dit gebeurde de bougies vervangen (was echt heel had nodig zag ik).
Ik zag geen beschadigingen aan de bobines.
Nu heb ik de misfires sinds 26 juli bijgehouden tot 31 oktober (screenshots via obd).
En ik merk dat er op cilinder 3 (volgens mij) meer misfires zijn.
Zou het nuttig zijn om die bobine te vervangen?

Aantal overslagen ( overslagen van nu min de overlagen van 26 juli)
Cilinder 1 1.962
Cilinder 2 1.783
Cilinder 3 2.413
Cilinder 4 2.043
26 juli tot en met 31 oktober

Iemand een idee van te doen of iets uit te lezen?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Minder dan 8500 misfires in een periode van ruim 3 maanden is waarschijnlijk niet veel.......hoeveel kilometer was dat, en hoevaak hebben je bougies moeten vonken voor die kilometers?
Dat is uit te rekenen, bij jouw 107 km/h =1783 meter/minuut bij ~2300 tpm maal 4 (cylinders) komt dat neer op 9200 vonkjes.
Nu mag je desgewenst het zelf verder uitrekenen, daarbij nog wat bijtellen omdat je niet altijd in de hoogste versnelling rijdt.
Het totaal zal vermoedelijk een astronomisch getal worden. ;)
Dat het af en toe gebeurt is niet vreemd, maar inhouden en weer oppakken is dat wel, vooral wanneer je daar geen foutmelding voor kunt vinden. Foutmeldingen horen door de ECU opgeslagen te worden, en als dat niet gebeurt, zou dat aan de ECU of de stroomverzorging (massakabel?) daarvan kunnen liggen.
 

Tees

Donateur
Het is wel opvallend dat cylinder 3 de meeste misfires heeft. Het is bij deze motoren gebruikelijk dat 1 en 4 de meeste hebben (de buitenste cylinders, ik vermoed een temperatuur- of brandstofdrukeffect), en 2 en 3 minder. Dat 3 duidelijk meer misfires heeft dan 2, doet wel vermoeden dat er bij 3 iets niet aan de hand is. Wellicht toeval, maar bij mijn 1.2 TSI (wel oudere generatie, dus andere opbouw, o.a. blokbobine met HV-kabels ipv penbobines) was het ook nummer 3 die kuren had.

Je kan de bobine van 3 vervangen, of je kan eerst bobine nummer 2 en 3 omwisselen om te kijken of t probleem mee verhuist. Duurt dan natuurlijk wel weer een tijdje voordat je genoeg gereden hebt om dat te kunnen zien.

Laatste optie is om een log te maken van de misfires per cylinder met de wagensnelheid. Dan zou je, als je een langer stuk op de cc doet en dit gedrag doet zich voor, makkelijk de situatie moeten herkennen door een dip in de snelheid. Als op die momenten ook misfires bij een bepaalde cylinder optreden, dan is dat een relevante indicatie. Eventueel iemand meenemen die voor je noteert op welke tijden de situatie gebeurd is, kan ook helpen.
 

gehaktbal

Forumguru
Persoonlijk zou ik het eerst even via de meest simpele manier zoeken ipv al die misfires. Als je verder geen storingscodes hebt, zou ik eerst eens een brandstof/injector reiniger toepassen. Zijn in principe de enorme kosten niet. Mocht dit de komende tijd helpen, dan heb je in elk geval een oplossingsrichting.

@Tees heeft twee jaar terug al uitgelegd waar het hoge(re) aantal misfires vandaan komt. Volgens mij doet elke moderne auto dit. Dat je auto inhoudt en zelfs in snelheid terugloopt hoort niet. Als dit door de misfires zou komen, zouden er zoveel moeten plaatsvinden dat dat echt wel de MIL triggert. Omdat je dat niet hebt, vermoed ik dat een brandstofcleaner (tijdelijk) uitkomst zou kunnen bieden.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
@gehaktbal Ik heb al 2x een brandstof/injector reiniger toegepast.
Zowel met ene volle tank als met ene halfvolle tank (op aanraden van de verkoper) omdat het zo ietsjes beter zou werken.
Inderdaad heeft @Tees dat al eens uitgelegt, dus kijk ik niet naar het aantal misfires op zich maar naar het verschil in de cilinders.
Maar zoals al vermeld al 2 x brandstof/injector reiniger toegepast.
Enig idee hoe dan nu verder.
 

gehaktbal

Forumguru
Dat je die cleaner had toegepast, heb ik denk ik overheen gelezen. Heeft het destijds kortstondig effect gehad? Zo ja, dan zou ik het zoeken in zaken zoals vervuilde injectors.

Als het geen effect heeft gehad en hoe dan nu verder, durf ik je niet te zeggen want dat kan erg veel oorzaken hebben. Zelf zou ik dan denken aan een vervuild gasklephuis, voor zoverre de TSI's daar gevoelig voor kunnen zijn. Of een vervuild inlaattraject. Dit is erg lastig in te schatten vanaf afstand. Je zou evt nog de bougies er uit kunnen halen en kijken of één bougie veel zwarter is dan de andere.

Als het super storend is zou ik in dit geval diagnose laten uitvoeren bij een garagebedrijf.
Mijn gevoel zegt dat de misfires ondanks het verschil tussen de bougies niet de hoofdoorzaak is.
 

feestbeestzaandam

Senior Member
@gehaktbal
Dat je er overheen hebt gelezen klopt niet, want ik heb het voor het eerst vermeld in van vandaag. :)
Ben blij met je reactie.
Ik heb ook al gekeken om zelf het brandstoffilter te vervangen maar als ik het goed heb gelezen op dit forum zit dit in de tank/pomp en is dit 1 systeem.
Ik zal eens proberen de bougies er uit te halen en te bekijken OF er 1 zwarter is dan de andere, maar dan wel ergens na deze storm (2 nov 2023)
Het probleem is bij lange stukken eens in de 10 a 20 minuten.
Maar voorkomen is beter dan genezen.
Heb geen zin om straks langs de weg te staan zeker in de winter.
 

Tees

Donateur
Je moet wel een beetje geluk hebben met de monteur die je treft dan hoor. Aangezien @feestbeestzaandam zelf OBDeleven heeft, kan hij de dingen die ik noemde prima zelf doen. Ik heb voor dit soort sporadisch voorkomende problemen niet zo veel vertrouwen in de meeste garages/monteurs, je moet echt een beetje geluk hebben om er een te vinden die dit serieus aanpakt.

En dat loggen heb ik vorig jaar nota bene op vakantie gedaan, omdat toen t probleem opkwam en de ADAC niet zo heel veel zin had om t goed uit te zoeken. Uurtje later had ik zelf t antwoord en heb ik t nog diezelfde vakantie (tools laten brengen door m'n schoonouders die toch al langs zouden komen, en online onderdelen besteld) zelf opgelost (op de parkeerplaats van de camping aan het sleutelen geweest :D. Geeft maar aan dat je met een klein beetje verstand van zaken jezelf soms een hoop gedoe kan besparen. Daarom is dit forum zo mooi!
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Laatste optie is om een log te maken van de misfires per cylinder met de wagensnelheid. Dan zou je, als je een langer stuk op de cc doet en dit gedrag doet zich voor, makkelijk de situatie moeten herkennen door een dip in de snelheid. Als op die momenten ook misfires bij een bepaalde cylinder optreden, dan is dat een relevante indicatie. Eventueel iemand meenemen die voor je noteert op welke tijden de situatie gebeurd is, kan ook helpen.
Welke waardes raad jij aan om te loggen?
Alleen de misfires en de snelheid?
Als ik het ga doen wil ik wel meteen de juiste loggegevens hebben.
 

Tees

Donateur
Tsja, je kan enorm veel loggen, maar dan wordt t wel snel een enorme databrij, waar je door de bomen het bos niet meer ziet.
Als ik naar jouw probleem kijk, dan is een probleem in de verbranding waarschijnlijk. Dus dan zijn er meestal 3 mogelijke oorzaken: brandstoftoevoer, luchttoevoer of ontsteking.

Door misfires te loggen heb je de ontsteking te pakken, en aangezien je aangeeft dat de CC-snelheid op die momenten wegzakt, is de wagensnelheid ervoor om die momenten te identificeren in de data.
Brandstoftoevoer, dan denk ik vooral aan brandstofdruk loggen; voor luchttoevoer kan je of stand gasklephuis of turbodruk loggen. Maar met die laatsten heb ik nog geen ervaring, misschien zijn er ook betere of andere parameters.
 
Bovenaan Onderaan