Mistlamp(en) achter

Status
Niet open voor verdere reacties.

RefleCs

Forumguru
Mijn Fabia heeft 1 mistlamp linksachter. Volgens mij moet het mogelijk zijn om rechtsachter ook te voorzien van een mistlamp. Heeft iemand die ervaring?

Voor zover de voorziening er is (bedrading) zou ik het toch nalaten er een bolletje in te doen. Volgens de Nederlandse Wegen- en Verkeerswet is het nml. niet toegestaan en kan je, bij het gebruik ervan, een boete krijgen. Sommige (Aziatische) merken hebben standaard 2 werkende mistlampen achter. Ondanks dat dit af fabriek kan zijn is het toch niet goed.

Desperado

Forumguru
Voor zover de voorziening er is (bedrading) zou ik het toch nalaten er een bolletje in te doen. Volgens de Nederlandse Wegen- en Verkeerswet is het nml. niet toegestaan en kan je, bij het gebruik ervan, een boete krijgen. Sommige (Aziatische) merken hebben standaard 2 werkende mistlampen achter. Ondanks dat dit af fabriek kan zijn is het toch niet goed.
Sorry, maar dat is m.i grote onzin.
Vele autos hebben standaard 2 mistlampen achter en zijn daarmee goedgekeurd voor de NL wetgeving.
De Felicia heeft er 2, de Peu 405 en 205 hadden er 2 en de Uno die ik had had er ook 2.
Daarmee hebben al mijn autos dus 2 mistlampen achter gehad en nooit een agent of wie dan ook die er wat van zei.

Ja, maar als er zulke zware mistbanken hangen dat je je mistachterlichten moet gebruiken, zijn de meeste agenten dan ook binnenshuis, natuurlijk. ;)

Volgens mij heeft RePoMan echt gelijk!

RefleCs

Forumguru
Mijn Seat Leon (die ik heb gehad) uit 2000 had ook 2 mistachterlichten nooit wat van gehoord. En dat was ook af fabriek.

Maar goed... de vraag is dus of de bekabeling er ligt... of het mag of niet boeit me niet zo heel veel want hoeveel auto's zie je niet rijden met 2 mistachterlichten.

Mijn Fabia heeft 1 mistlamp linksachter. Volgens mij moet het mogelijk zijn om rechtsachter ook te voorzien van een mistlamp. Heeft iemand die ervaring?
Da's simpel:
Voertuigreglement (http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=Voertuigreglement)
Artikel 5.2.51
1. Personenauto’s moeten zijn voorzien van:
k. een of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; in het geval van één mistlicht moet dit zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;

RefleCs

Forumguru
Nou das mooi het mag dus gewoon. Nu nog te weten zien te komen of de bekabeling er gewoon ligt. Ik verneem graag of dat het geval is!

Sorry, maar dat is m.i grote onzin.
Vele autos hebben standaard 2 mistlampen achter en zijn daarmee goedgekeurd voor de NL wetgeving.
De Felicia heeft er 2, de Peu 405 en 205 hadden er 2 en de Uno die ik had had er ook 2.
Daarmee hebben al mijn autos dus 2 mistlampen achter gehad en nooit een agent of wie dan ook die er wat van zei.

Heb je ze altijd aan dan?

RefleCs

Forumguru
Ja ik heb ze altijd aan :473:

Nee tuurlijk niet maar het staat mooi. Het oog wil ook wat ook al zie ik het zelf niet. :tongue: Hou van symetrie.

Ps.... ik stel gewoon een vraag. Of het nou mag of niet of het nou interessant is of niet dat is de vraag niet. De vraag is of het mogelijk is. De rest is bijzaak en een ieder zijn eigen mening. En iedereen heeft een andere mening. Ik vind het altijd grappig om te zien wat voor discussies (en hoe fel soms ook) er ontstaan door iemand zijn mening.

Nee tuurlijk niet maar het staat mooi. Het oog wil ook wat ook al zie ik het zelf niet. :tongue: Hou van symetrie.

Ps.... ik stel gewoon een vraag. Of het nou mag of niet of het nou interessant is of niet dat is de vraag niet. De vraag is of het mogelijk is. De rest is bijzaak en een ieder zijn eigen mening. En iedereen heeft een andere mening. Ik vind het altijd grappig om te zien wat voor discussies (en hoe fel soms ook) er ontstaan door iemand zijn mening.
Ja, als je het zo stelt: Het kan. Alles kan.

Zo goed?
PS: Ik zie alleen de meerwaarde van dit antwoord niet zo...:ahum:

Ik begrijp wat je bedoeld. Ik heb zelf ook een symmetrie-tic. Ondanks ons koude kikkerlandje zijn de keren dat je ze aan hebt op twee vingers te tellen. Onze zuiderburen hebben bij het minste spatje regen hun mistlamp(en) aan en houden die voorlopig aan. Dat vind ik erg storend. BTW, ik was er heilig van overtuigd dat twee lampen verboden zijn. Zo zie je maar, zelfs een Skoda-rijder weet niet alles.

BTW, ik was er heilig van overtuigd dat twee lampen verboden zijn. Zo zie je maar, zelfs een Skoda-rijder weet niet alles.

En dus leefde ik in mijn met jou gedeelde overtuiging kennelijk ook nog in een zeer grijs verleden (als je de tijd voor 1997 zo kunt noemen tenminste).

:blush:

Hetzer

Forumguru

.

Ik hou ook best van symetrie ,ik vond daarom destijds het mistachterlicht van de 206 zo mooi, mooi afgewerkt in het midden aan de onderzijde van de bumper. Ik denk wel dat 1 licht sowieso veilger is dan 2 mistlichten.

(ik vond dat mistlicht, tevens ook het enige mooie van de 206 :smirk:)

Bijlagen

• 206rear.jpg
    206rear.jpg
    37,7 KB · Weergaven: 6

EdK

Forumguru
Tja ook ik hou van symetrie, maar danwel de symetrie van de vrouw !!

Nou zien een heleboel mensen uiteraard hun auto als een verlengstuk van hun .....
Maar tjonge wat een kul , je zit in die auto als die lampen aanstaan !!
dus je ziet er geen bal van !!
Doe je medemens een plezier en laat het bij 1 mistlamp !
Waarom ?
Wel als men met 2 van die pitten rijd en men remt dan merk je dat vaak niet eens op !
Heeft je medemens een harmonika motorkap en jij je reiskoffer in je nek !

Ik ben het gerust eens dat je gezien moet worden met dichte mist , maar dan is 1 lamp dus meer dan genoeg !
En het verhaaltje mbt symetrie is naar mijn mening onzinnig want je ziet er dus niets van !! Of laat je je vrouw in jou auto rijden en ga jij achter haar rijden in der boodschappenkarretje ?? :biggthumpdown:

RefleCs

Forumguru
Voor mekaar! Tis standaard goed aangelegd in de fabia... ben ff aan de klungel geweest... sterker nog het is niet eens mogelijk zonder te rijden!! Tenzij je kabels gaat doorknippen. Het mistlicht zit namelijk bij het gewone licht in het lampje.

Het bleek domweg te gaan op een defecte lamp die door de dealer bij de autowissel niet was opgevallen. Tja en bij je eerste skoda is het ook even kijken wat wel en niet standaard thuishoort op je auto.

Desperado

Forumguru
Tja ook ik hou van symetrie, maar danwel de symetrie van de vrouw !!

Nou zien een heleboel mensen uiteraard hun auto als een verlengstuk van hun .....
Maar tjonge wat een kul , je zit in die auto als die lampen aanstaan !!
dus je ziet er geen bal van !!
Doe je medemens een plezier en laat het bij 1 mistlamp !
Waarom ?
Wel als men met 2 van die pitten rijd en men remt dan merk je dat vaak niet eens op !
Heeft je medemens een harmonika motorkap en jij je reiskoffer in je nek !

Ik ben het gerust eens dat je gezien moet worden met dichte mist , maar dan is 1 lamp dus meer dan genoeg !
En het verhaaltje mbt symetrie is naar mijn mening onzinnig want je ziet er dus niets van !! Of laat je je vrouw in jou auto rijden en ga jij achter haar rijden in der boodschappenkarretje ?? :biggthumpdown:

En ik vind 2 beter omdat je dan m.i beter zichtbaar bent.
En als er iemand achter me rijdt die me kan zien dan gaan de mistlampen netjes uit zoals het hoort.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan