Mistlamp(en) achter

Status
Niet open voor verdere reacties.

cvegreen

Forumguru
Ik heb dat gisteren eens gecontroleerd en in mijn F1 zit precies ook maar 1 mistlicht achter . Ik lig er niet van wakker dat er maar 1 mistlicht inzit , ben al lang blij dat mijn lichten zowel links als rechter er het zelfde uitzien en niet gelijk vroeger dat je dan aan de linker kant een knal rood stuk glas had zitten en aan de rechter kant dan een knal wit stuk glas .
 

cvegreen

Forumguru
Ah gatverdarrie ja zeg.
Dat is wel het allerlelijkste wat je kunt krijgen.

En dan weten dat het vroeger altijd zo was. Ik dacht dat het in de tijd van peugot 205 facelift begonnen is met dat te veranderen . Die hadden voor de face lift een mistlicht in de bumper en aan de andere kant een reflector en die is na de facelift vervangen door een achteruitrijlicht samen met andere en veel mooiere lichtblokken achter.
 
Zowel volgens de Nederlandse als de Belgische wetgeving mag je dus op je Fabia achter twee "symmetrisch geplaatste" mistlampen plaatsen.

In mijn 2000 model bevinden zich zowel links als rechts identiek dezelfde sokkel voor een lamp met dubbel filament. (Eén gloeidraad voor het achterlicht, en het andere voor de mistlamp. Doch enkel op het linkerachterlicht is het mistlampfilament effectief aangesloten.

Een beetje handige Harry zal om de mistlampfunctie van het rechterachterlicht te 'activeren' dus een stroomdraad van het linkerachterlicht naar het rechter moeten trekken en met wat soldeerwerk de twee 'mistlampen' in parallel moeten schakelen.

Uit de typebeschrijving van de lampen kun je opmaken dat je mistlampfilament een even groot wattage verbruikt als je remlicht.
Omdat je echter drie remlichten hebt, die bovendien in een ander deel van de behuizing van het achterlicht zitten, lijkt het me sterk dat het gebruik van twee mistlampen voor verwarring zouden zorgen bij achterliggers.

Ze krijgen bij het intrappen van het rempedaal welliswaar 4 lampen met gelijke lichtsterkte aangeboden, maar je derde remlicht gaat toch écht wel alle twijfel wegnemen over het feit of je nu constant aan het remmen bent, met vier achter-mistlampen of vijf remlichten op de baan bent.

Op dat vlak vind ik het dubbel gebruik van rode achterlichten/pinklichten bij sommige Amerikaanse wagens véél storender. Remt'ie nu, wil hij een zijbaan inslaan, heeft'ie kapotte achterlichten/stoplichten/pinkers ? Enfin, jullie snappen het plaatje wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan