Zowel volgens de Nederlandse als de Belgische wetgeving mag je dus op je Fabia achter twee "symmetrisch geplaatste" mistlampen plaatsen.
In mijn 2000 model bevinden zich zowel links als rechts identiek dezelfde sokkel voor een lamp met dubbel filament. (Eén gloeidraad voor het achterlicht, en het andere voor de mistlamp. Doch enkel op het linkerachterlicht is het mistlampfilament effectief aangesloten.
Een beetje handige Harry zal om de mistlampfunctie van het rechterachterlicht te 'activeren' dus een stroomdraad van het linkerachterlicht naar het rechter moeten trekken en met wat soldeerwerk de twee 'mistlampen' in parallel moeten schakelen.
Uit de typebeschrijving van de lampen kun je opmaken dat je mistlampfilament een even groot wattage verbruikt als je remlicht.
Omdat je echter drie remlichten hebt, die bovendien in een ander deel van de behuizing van het achterlicht zitten, lijkt het me sterk dat het gebruik van twee mistlampen voor verwarring zouden zorgen bij achterliggers.
Ze krijgen bij het intrappen van het rempedaal welliswaar 4 lampen met gelijke lichtsterkte aangeboden, maar je derde remlicht gaat toch écht wel alle twijfel wegnemen over het feit of je nu constant aan het remmen bent, met vier achter-mistlampen of vijf remlichten op de baan bent.
Op dat vlak vind ik het dubbel gebruik van rode achterlichten/pinklichten bij sommige Amerikaanse wagens véél storender. Remt'ie nu, wil hij een zijbaan inslaan, heeft'ie kapotte achterlichten/stoplichten/pinkers ? Enfin, jullie snappen het plaatje wel.