Mistlampen aan

Ik heb een superb uit 2009 en vroeg mij eigenlijk of hoe ik de mistlampen altijd aan krijg tijdens het rijden automatisch.
Ook voor overdag.
 

Rosinfield

† In Memoriam
alsjeblieft zeg, niet doen. Zeer irritant, vind ik en bovendien is het verboden (behalve bij mist uiteraard, vandaar ook de naam)
 

Bakkertje

Forumguru
Ik denk dat de TS een Superb heeft van de eerste lichting zonder DRL.

DRL via je mistlichten kun je activeren met behulp van VCDS, ik vermoed dat je er dan voor kunt kiezen om het of via je grootlicht te doen of via de mistlampen. In beide gevallen kun je de mate van dimmen instellen, zoals canoneye al aangaf.
En zonder dimmen graag de reactie van Rosinfield ter harte nemen :dankje:
 

deusjevo

Forumguru
In het glas van je mistlamp staat als het goed is nu nl. de letter B (brouillard) of F (fog) voor mistlamp.
In dagrijlampen zou de code RL (running light) of DRL (daytime running light) moeten staan.
Bij ombouw van mist- naar dagrijlicht, veranderd de code in je glas niet.
Dus bij een controle zal de code worden gecontroleerd en als zodanig worden behandeld.
Dus rij je overdag, met helder zicht, met je dagrijlampen aan en je wordt staande gehouden, zal men naar de code kijken en je kunnen bekeuren voor het (ongeoorloofd) rijden met mistverlichting.
Agenten vermelden de afgelezen code op de evt bekeuring.
Bij een evt. in beroep gaan zal er dan worden geoordeeld dat hij juist gehandeld heeft en je terecht heeft bekeurd. Volgens de code reed je immers met mistlicht.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Dus bij een controle zal de code worden gecontroleerd en als zodanig worden behandeld.
Nou... als ze netjes (dus voldoende) gedimd zijn, lijken ze vrij aardig op DRL.
En dan wil ik nog wel eens zien of de koddebeier van dienst op z'n buik voor de auto gaat liggen om de code te checken.

(Doen ze waarschijnlijk alleen als je het ernaar gemaakt hebt en ze dus een aanleiding hebben om persé iets te willen vinden...)
 

deusjevo

Forumguru
Nou... als ze netjes (dus voldoende) gedimd zijn, lijken ze vrij aardig op DRL.
En dan wil ik nog wel eens zien of de koddebeier van dienst op z'n buik voor de auto gaat liggen om de code te checken.

(Doen ze waarschijnlijk alleen als je het ernaar gemaakt hebt en ze dus een aanleiding hebben om persé iets te willen vinden...)

Inderdaad vrij aardig misschien alleen ga je dan aan het feit voorbij dat DRL een heel ander lichtbeeld hebben dan mistlampen.
Vandaar dat je dit soort geknutsel er al snel uit haalt, vooral als ze ook nog eens met LED achtige gloeilampen (je weet wel, die blauwe wannahave LED verlichting) gaan zitten knutselen.
 

Canon-Eye

Forumguru
dat DRL een heel ander lichtbeeld hebben
Ja, allicht... (geen woordspeling)
En dat andere bestaat dan vooral daarin dat de bovengrens scherper is, oftewel minder strooilicht naar boven (want dat is waar je bij mist het meeste last van hebt). Deze eigenschap zorgt er meteen voor dat de (gedimde) mistlampen minder storend zijn, met name in de overgangsperiode tussen vol dag- of zonlicht en de schemering. Dus waarschijnlijk gewoon niet echt opvallen tussen de DRL van al die andere tegenliggers.

Begrijp me goed - ik zie überhaupt het nut niet van al dat geknutsel met die verlichting. Toen ik geen DRL had, reed ik gewoon altijd (d.w.z. sinds eind jaren '60) met dimlicht aan. Nu gebruik ik de DRL - mét bijgeschakelde achterlichten, dat dan weer wel want ik weiger om zonder achterlicht te rijden. Dat in mijn geval de stads- of parkeerlichtjes voor ook meebranden is dan jammer (ja, weet ik, is "andere verlichting" aan de voorzijde) maar interesseert me echt niet.
Hier heeft al ruim 60.000km geen diender moeilijk over gedaan; IF toch, THEN dimlicht - zo simpel is het... :)
 

TooTall

Forumguru
Een beetje een gerelateerde vraag...

Ik heb een Superb '10 met DRLs, lichtschakelaar op AUTO

Hoe krijg ik de voorste mistlampen aan? Ik moet dan de verlichtingsschakelaar van AUTO op STAND zetten (xenons gaan uit), dan op DIM (xenons gaan weer aan), dan uittrekken naar me toe x2 voor mistlampen voor en achter aan te zetten. Tenzij ik iets mis is dit de enige manier. Vind ik een beetje onhandig (zeker het in- en uitschakelen van de xenons)

Is er geen andere manier om de mistlichten in te schakelen in de AUTO stand?
 

Joske

Forumguru
Maar je hebt DRL's? (dagrijlichten?) waarom dan de mistlichten nog willen inschakelen? (het zou kunnen via VCDS alleszins)
 

TooTall

Forumguru
Voor als het buiten mistig is bijvoorbeeld? Als ik 's nachts rondrij met mijn lichtschakelaar in AUTO en de xenons aan, en ik oordeel dat ik de mistlampen vooraan aan wil hebben, dan moet ik de lichtschakelaar van AUTO naar STAND naar DIM draaien om zowel de xenons als de mistlampen vooraan aan te hebben, als ik het goed heb? Als dat zo is, lijkt me dat toch een beetje een ongelukkige designkeuze, hierdoor moeten de xenons uit en aan op 1 seconde tijd.

Voor de duidelijkheid; ik wil niet rondrijden overdag met goed zicht met zowel DRLs als mijn mistlampen aan :) Ik vraag me gewoon af waarom ik de mistlampen niet aan kan zetten in AUTO-stand.
 

Joske

Forumguru
ahhhh, dat is duidelijker! ;)
vraag me eigenlijk af hoe dat dat bij mij zit.. denk dat dat hetzelfde "probleem" is. Ga het eens bekijken, maar om op je vraag terug te komen:
dat lijkt me alleszins technisch moeilijker om in orde te krijgen. Dan zou je al een aparte knop moeten installeren om de mistlichten aan te kunnen zetten.. :pieker:

EDIT: heb zonet in het boekje gekeken en inderdaad de schakelaar moet van AUTO naar DIM en STAD gedraaid worden. Dan pas kan je de schakelaar uittrekken om mistlichten aan te zetten.

Dit is volgens mij zo gedaan om te vermijden dat de mistlichten blijven branden moest de schakelaar op AUTO kunnen staan icm mistlichten. Je kan de schakelaar ook niet "af" zetten als de mistlichten aanstaan.
 
Laatst bewerkt:

TooTall

Forumguru
Tenzij dat de mistlampen ook gestuurd worden door de lichtsensor? Maar dat lijkt me niet...ik heb net de handleiding wat zitten doorlezen en ik denk toch dat het zo voorzien is, voor xenons + mistlampen te hebben moet je manueel naar de DIM positie gaan, en dan in mistlampstand uittrekken.

Bizar. Ik ga er ook niets voor voorzien, geen aanpassing doen of iets dergelijks, het lijkt me gewoon vreemd ontworpen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gewoon een nadeel van zo'n auto-stand.
Je kunt de sensor nu eenmaal niet leren zelf te kiezen tussen "gewoon donker" en "mistig donker", dus daar zal handmatige interventie aan te pas moeten komen.

Daarom vind ik een gewone lichtschakelaar ook zo'n stuk handiger. Die staat uit zolang ik aan DRL (met achterlichten) genoeg meen te hebben. En als ik 'm aanzet, kan ik daarna zonder onderbreking van het dimlicht de voor- én desgewenst ook de achter-mistverlichting bijschakelen door de knop uit te trekken.
En schakel ik de lichten weer uit, dan klikt de schakelaar noodgedwongen ook meteen weer "in" zodat de mistlampen de volgende keer inderdaad niet abusievelijk nog ingeschakeld staan. Ontroerend simpel, eigenlijk...
 
Laatst bewerkt:

dirkkroneman

Forumguru
Op het moment dat je de schakelaar van auto naar dim zet, gaat je xenon niet uit hoor. Tenzij je er 5 seconden over doet om de schakelaar om te draaien :tongue:
 

TooTall

Forumguru
Bij mij wel hoor, zelfs al draai ik meteen door naar DIM gaan ze uit en terug aan (en nee, ik doe er geen 5 seconden over)
 

CDK

Forumguru
Klopt helemaal bij mij schakelt de xenon ook een fractie van een seconde uit
 

Joske

Forumguru
uiteindelijk... de keren dat je dat zou moeten doen (schemer/donker EN mist) dat weegt niet op tegen het aantal keer je overdag onder een brug rijdt van 50 meter lang. Waar de xenon's dan ook maar enkele seconden automatisch aangaan en vervolgens uitgaan.
niet? :pieker:
 

TooTall

Forumguru
Ja goed punt. Ik vroeg me gewoon af of ik ergens iets fout deed, maar we zullen het dan maar houden op slecht design :)
 
Bovenaan Onderaan