Mistlampen aan

dirkkroneman

Forumguru
Hmm bij mij blijft de xenon nog een seconde of 2 branden als je hem van de auto stand af draait, dus tegen de tijd dat hij op "aan" staat heeft de xenon geen tijd om uit te gaan. Overigens als ik de auto start (in het donker en de CH/LH module dus aan staat) dan blijft de xenon ook ongestoord (lees: niet knipperend of schokkend) door branden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Overigens als ik de auto start (in het donker en de CH/LH module dus aan staat) dan blijft de xenon ook ongestoord (lees: niet knipperend of schokkend) door branden.
Zo deed mijn O2C (10-2007) het ook.
Die had uiteraard nog geen DRL, de lichtschakelaar stond permanent in de CH/LH stand met ook overdag altijd het xenon-dimlicht aan. Geen knipper te zien bij inschakelen (in het donker) van de mistverlichting - al kan ik me niet meer herinneren of ik daarvoor de lichtschakelaar moest verdraaien. Dacht eerlijk gezegd van niet, maar durf er geen eed op te doen.
 

dirkkroneman

Forumguru
Wat me overigens opvalt is dat bij oneffenheden in het wegdek de xenon af en toe iets "hapert". Meer mensen die dit "probleem" kennen?
 

dirkkroneman

Forumguru
Nou nee want ik zie dat het zeg maar echt "flikkert".. En ik heb het ook alleen bij oneffenheden (gaten/drempel van een parkeerplaats o.i.d.)
 

Joske

Forumguru
Dan toch maar eens kijken of alles nog wel goed vasthangt Dirk.. Mss een losse connector of behuizing zelf.
 

dirkkroneman

Forumguru
Hmm ja zal het eens (extra secuur) nalopen, heb toch wel regelmatig de kap open en tot nu toe niets vreemds gezien..
 

CoesDoes

Forumguru
alsjeblieft zeg, niet doen. Zeer irritant, vind ik en bovendien is het verboden (behalve bij mist uiteraard, vandaar ook de naam)
Niet helemaal waar, als ik het me goed herinner stond er: "Het anders dan met slecht zicht door regen, mist en/of zware sneeuwval" op de beschikking die ik ooit eens heb gekregen... Hoewel oom agent op het moment van uitschrijven van de bekeuring wel zei: "Het zijn mistlampen dus die mogen alleen aan bij mist" is de officiële regel dus blijkbaar anders.
Met slecht zicht wordt hier overigens uitgegaan van minder dan 200m
Dit alles geldt uiteraard voor de mistlampen aan de voorzijde van de auto
 

lawewing

Forumguru
Niet helemaal waar, als ik het me goed herinner stond er: "Het anders dan met slecht zicht door regen, mist en/of zware sneeuwval" op de beschikking die ik ooit eens heb gekregen... Hoewel oom agent op het moment van uitschrijven van de bekeuring wel zei: "Het zijn mistlampen dus die mogen alleen aan bij mist" is de officiële regel dus blijkbaar anders.
Met slecht zicht wordt hier overigens uitgegaan van minder dan 200m
Dit alles geldt uiteraard voor de mistlampen aan de voorzijde van de auto

Niet helemaal juist. Volgens de site van de Rijksoverheid:

Het mistlicht aan de voorkant mag u alleen gebruiken bij mist, sneeuwval of regen als daardoor het zicht ernstig wordt belemmerd. Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. Bij zware regen mag u het mistachterlicht niet gebruiken. Als de mistlichten branden, hoeven de dimlichten niet aan.
 

lawewing

Forumguru
Wat me overigens opvalt is dat bij oneffenheden in het wegdek de xenon af en toe iets "hapert". Meer mensen die dit "probleem" kennen?
Bij mij gebeurt hetzelfde bij oneffenheden in het wegdek. Het lijkt op knipperen, maar volgens mij is het puur de automatische hoogteverstelling.
 

Canon-Eye

Forumguru
Onder "ernstig belemmerd zicht" valt m.i. ook de opspattende watermassa's die je tegenkomt als je op een natte weg (zonder zoab, of met volgelopen spoorvorming) een vrachtwagen inhaalt. Ook als het op dat moment niet (meer) regent, gebruik ik dan (zo kort als nodig is) de mistlampen, ook al is dat formeel niet volgens de letter van de wet (bij mist, etc.).
 

motomarz

Senior Member
"Vroeger" kon je nog wel eens een achterligger waarschuwen met je achtermistlicht als
hij/zij zijn mistlampen aan had of iets dergelijks.
Nu met die automatische verlichting moet je inderdaad de schakelaar eerst op een andere
stand zetten, dan uittrekken voor de voormistlampen, en dan nog verder voor de achtermistlamp.
Schiet niet echt op...
Dan maar geen seintjes meer.

Ze kunnen de mistlampen ook best met een tiptoets aan/uit kunnen laten gaan.
Druk op de knop en ze gaan aan, en op die manier kunnen ze niet aan blijven als
je de auto de volgende rit weer start.
 

TooTall

Forumguru
Ik snap het!

Het was enkele dagen geleden mistig, en de koplampen stonden in "Auto". Wou dus de mistlampen aan. Ben naar de dimlichtstand gegaan, en dan de knop uitgetrokken voor de mistlampen. Deze gingen braafjes aan.

Wat er ook gebeurde, is dat de xenons een stukje naar beneden gingen!

Dit is de reden waarom je de mistlampen niet manueel kan aanzetten in de "Auto"stand. De AFS-functie met meedraaiende lichtbundels gaat namelijk een beetje storend werken, iets wat je niet nodig hebt in mistig weer zijn bewegende lichtbundels. Vandaar is het alleen maar mogelijk om de mistlampen op te zetten manueel, waardoor de xenons in de 'regen'-stand gaan, de bundels gaan dus korter bij de auto schijnen (lager) wat in mistig weer beter is.

Dat ik er toen niet opkwam...bijna een half jaar, maar kom, het is opgelost :-)
 

Cordoba

Forumguru
Het is dus geen slecht ontwerp, maar een slim ontwerp TooTall. Mooie uitleg/verklaring van het fenomeen.:thumbsup:
 

Noord26

Forumguru
Ik was vandaag aan het vloeken waarom ik die knop niet uit kon trekken naar de mistlamp (alleen voorzijde) stand. En ja hoor, dat kan dus idd alleen in de manual stand volgens het boekje, dat ik er ook niet aan dacht idd met kans op eigen verblinding door de weerkaatsing in de mist als ze op 'normaal' staan.

Zag ook meteen dat de linkerlamp, hiermee bedoel ik aan de bestuurderszijde, wat verder naar buiten ging staan. Was erg prettig rijden in ieder geval door de mist.
 
Bovenaan Onderaan