Mistlichten met daglichtverlichting voor de Roomster

Ik wil graag dagverlichting op m'n wagen omdat ik ervan ben overtuigd dat je zo duidelijker zichtbaar bent. Op die manier dragen ze bij bij de actieve veiligheid van je wagen. Omdat er al genoeg threads bestaan over het nut of de onzin ervan en omdat ik van het nut overtuigd ben wil ik het gewoon over de integratie ervan hebben.

kort samengevat: ik wil een extra set koplampen bestellen en daar dan met behulp van wat trucs dagverlichting in plaatsen.

1) Na wat rondzoeken kwam ik deze afbeelding tegen: new.skoda-auto.com/en/models/Pages/HotspotDetail.aspx?HotspotName=E3 - ŠKODA Roomster Scout Fog lamps&WebID=2773bc1e-8e05-426a-b3d7-c64421b70332&Page=exterior. Niet helemaal wat ik wil aangezien er enkel LEDs in de behuizing zitten. Verder weet ik niet of ze geïntegreerd kunnen worden in een skoda roomster scout (toch niet expliciet vermeld op skoda-parts.cz/predmet.aspx?polozkaID=328). De bovenstaande link doet vermoeden van wel, maar op skoda-parts.cz staat vermeld dat deze bedoeld zijn voor de Fabia. Kan iemand daar meer informatie van vinden? Wat ik dan eventueel zou willen doen is bijvoorbeeld 2 leds als dagverlichting gebruiken, en alle 4 als mistlichten, maar ik moet nog zien wat mogelijk is natuurlijk...
De dagverlichting zou ik aansluiten door op een zekering een geschakelde (enkel als sleutel in slot zit bron te vinden om die 2 leds op aan te sluiten, terwijl ze allemaal moeten branden als de mistlichtschakelaar op staat.

2) In het geval dat deze piste niks opleverd zou ik de standaard mistlichtmodules bijbestellen en daar met wat huisvlijt (mbv. ledjes, aftakking op geschakelde bron, een boor en wat silicone) dagverlichting in monteren de gewone modules vond ik ook op skoda-parts: http://skoda-parts.cz/predmet.aspx?polozkaID=291.

3) Kan iemand anders ook nog extra info vinden over deze bochtverlichtingsmodule: http://skoda-parts.cz/predmet.aspx?polozkaID=37? Hoe die aan te schakelen is enzo?

Zijn er mensen die dit anders gedaan hebben, of die het op deze manier gedaan hebben? Alle raad, tips en trucs zijn welkom!
Bedankt alvast voor jullie hulp!

Je kunt gewoon in laten stellen (via vagcom/vcds) dat je mistlampen overdag branden als dagrijverlichting! Hoef je verder helemaal niks voor te doen!

@baartje; zeker dat dit ook zo is voor de Roomster? Anyways, ik heb'm vandaag binnengestopt bij de dealer om wat aanpassingen te laten doen via vcds, een hele hoop dingen gevraagd die ik zag terugkomen op de Faab of de Octavia/Suberb, maar of hij ze effectief draaiend zal krijgen is iets anders natuurlijk...

Ok, op mijn andere auto, seat leon (2007) heb ik dat van de week ook ingesteld. Dus denk dat het op een roomster ook mogelijk moet zijn. Als ik jou was zou ik even contact opnemen met 'adjego', hij kan je dat gegarandeerd vertellen!

Heb het nog doorgegeven aan de garage om in te stellen. Ze hebben het opgenomen in hun to-do, maar vanavond zie ik of het gelukt is of niet. Als het gelukt is mag op deze thread een slotje...

Nog even opsommen wat er allemaal gevraagd werd te activeren:
- 5 x pinken op snelwegpinkers ipv 3 x
- carjack-slot bij 30km/h
- deuren automatisch sluiten na 30 seconden
- parkeersensoren activeren (zodat op gps afstanden te zien zijn) + instellen dat er een verwijderbare trekhaak aan hangt
- coming home/leaving home
- staging/needle sweep activeren
- dagrijverlichting op mistlichten activeren

Antera

Donateur
ben benieuwd hoe handig ze bij de dealer zijn. denk niet dat ze alles voor elkaar hebben gekregen

@antera, klopt helaas als een bus :(. Enkel de 5x knipperen en carjacslot als je 30km/h rijdt zitten erop. Ik vraag me af of dit ligt aan het feit dat het niet mogelijk is op de Roomster of het gewoon ligt aan de kunde/handigheid van de dealer.
Ik zou doodgraag eens willen afspreken met iemand die een VCDS kabel heeft en de nodige kennis om dit uit te vogelen, maar de meesten zijn noorderburen. En ik woon in zuid West-Vlaanderen dus het is wel een heel eindje rijden, ik heb het er wel voor over, maar m'n vrouwtje zal er minder begrip voor opbrengen (vrede in huis bewaren enzo).

Er moesten ook nog opbergvakjes geplaatst worden onder de voorzetels, maar hij liet me weten dat hij ze zou uitbetalen aangezien het blijkbaar héél veel werk zou zijn... Lijkt mij bull$µ[7. Ik vraag me af of ik de kastmoduletjes niet gewoon kan vragen aan de dealer om ze dan zelf te installeren... Maar ik wil graag op voorhand weten of dat haalbare kaart is.

Ik ben ENORM tevreden van de Roomster, maar door het verkeerd afleveren, het half oplappen...

Antera

Donateur
1- deuren automatisch sluiten na 30 seconden
2- parkeersensoren activeren (zodat op gps afstanden te zien zijn) + instellen dat er een verwijderbare trekhaak aan hangt
3- coming home/leaving home
4- staging/needle sweep activeren
5- dagrijverlichting op mistlichten activeren

ik heb eerlijk gezegd voor bovenstaande optie nog geen roomster hier gehad. Sterker nog geen 1. Weet ook niet in hoeverre alles mogelijk is. Punt 1 moet zo ie zo wel mogelijk zijn volgens mij . Punt 2 geen idee. punt 3 moet wel iets van te regelen zijn. Punt 4 zover mij bekend alleen het facelift model 2010-> En punt 5 zover mij bekend ook mogelijk alleen weet ik niet of het keurings technisch kan in belgie.

Ik woon in Breda net over de grens

Ik dacht even, dan koop ik gewoon zelf zo'n kabel, maar die kost 400€ op eBay, en dan is ie nog niet hier (verzending). Zouden er Belgen zijn op dit forum met zo'n kabel, of weet iemand van een dealer in België die er wat van kent?

Rolle

Senior Member
DRL via (gedimde) mistlichten is in belgie niet toegestaan tenzij er een aparte spiegel in de behuizing van de mistlampen zit. (2 aparte nummers op het glas van de unit - 1 voor de mistlamp en 1 voor DRL)

ik heb een tijdje geleden ook met dat idee rondgelopen (voor mijn OII) maar omdat ik zelf geen kabel heb en niet telkens heen en weer moet rijden naar iemand om de optie aan en uit te laten zetten.
Op de O2 kan het. Vorige week ofzo nog met een vlaming hierover gehad op het forum die de optie aan heeft staan maar telkens hij naar de keuring moet uitschakelt. Weet zo direct niet meer welke draad dit juist was maar met wat zoekwerk vind je hem wel. Deze persoon heeft trouwens een kabel en kan misschien wel helpen?

Ik rijd zelf ook een Roomster van na de facelift , in olland natuurlijk maar mijn wagen heeft standaard dagrijverlichting hoor...gewoon via de normale koplampen . Groot voordeel van Skoda is dat ook de achterlichten branden , ik kom in de lange westerscheldetunnel nogal eens mensen tegen die onbewust ? met DRV zonder achterlichten rijden - ronduit gevaarlijk !
Trouwens in België rijdt men toch altijd met mistlampen aan ...waarom zou je het dan nog aan laten passen ??

deusjevo

Forumguru
Ik rijd zelf ook een Roomster van na de facelift , in olland natuurlijk maar mijn wagen heeft standaard dagrijverlichting hoor...gewoon via de normale koplampen . Groot voordeel van Skoda is dat ook de achterlichten branden

Tja, nadeel is weer het hogere brandstofverbruik...
Brandende achterlichten zijn niet bedoeling van dagrijverlichting

Canon-Eye

Forumguru
Brandende achterlichten zijn niet bedoeling van dagrijverlichting
Bij mij toch wel, hoor. Ik wil gewoon óók onder wat bewolkte weersomstandigheden, in (goed verlichte) tunnels e.d. de DRL kunnen blijven voeren inclusief achterlichten, omwille van goede zichtbaarheid vanachter onder wisselende omstandigheden.

Met dat hogere brandstofverbruik valt dat volgens mij nogal mee....over dik 22.000 km heb ik gemiddeld dik 1:17 gereden , mijn collega met een dik 300 kilo lichtere Mora...pardon Kia Picanto 1,0 driepitter met alleen DRV voor met moeite 1:15 !
Waarom zou DRV achter de bedoeling niet zijn ?? in tunnels i.i.g . veel veiliger en kwaad kan het sowieso niet .

deusjevo

Forumguru
Bij mij toch wel, hoor. Ik wil gewoon óók onder wat bewolkte weersomstandigheden, in (goed verlichte) tunnels e.d. de DRL kunnen blijven voeren inclusief achterlichten, omwille van goede zichtbaarheid vanachter onder wisselende omstandigheden.

Da's je persoonlijke voorkeur maar dus niet de bedoeling van dagrijverlichting.

Ik sluit me aan bij canon-eye; persoonlijk vind ik dat dagverlichting moet bijdragen aan de zichtbaarheid in het verkeer, voor- én achterkant horen daarbij imho...

deusjevo

Forumguru
Dan ontsteek je toch je dimverlichting en dan noem je het geen dagrijverlichting maar gewoon dimverlichting :winkie:

Bovenaan Onderaan