Mistlichten met daglichtverlichting voor de Roomster

Canon-Eye

Forumguru
ontsteek je dimverlichting en noem het geen dagrijverlichting maar gewoon dimverlichting
Precies dát heb ik sinds eind jaren '60 consequent onder alle omstandigheden gedaan. Bij de OII kon dat automatisch, kon ik het zonder aan de knop te zitten toch niet vergeten in- of uit te schakelen.

De vooruitgang met DRL zit 'm voor mij in het feit dat behoorlijke zichtbaarheid van voren automatisch, dus ook weer zonder extra handelingen, wordt bereikt tegen een lager stroomverbruik dan de 2x 55W of zo van de dimlichten vóór. De achteruitgang ervan is, dat behoorlijke zichtbaarheid van achteren (onder wisselende omstandigheden) wordt opgeofferd om nóg eens een m.i. verwaarloosbare 2x 5W(?) van de achterlampjes uit te sparen.

Het wachten is op een fabrikant die dit inziet en de DRL vóór combineert met de achterlichten, eventueel zonder de kentekenplaatverlichting. Tot die tijd zit er voor mij niks anders op dan de achterlichten via Vagcom te laten bijschakelen - en dan krijg je er dus de parkeerlichtjes vóór helaas bij.
Nou ja, jammer dan...
(Misschien verf ik die parkeerbolletjes voor wel gewoon zwart...?)

Roronoa

Actief lid
Wat ik weet over de opgegeven opties:
- 5 x pinken op snelwegpinkers ipv 3 x
---> is mogelijk
- carjack-slot bij 30km/h
--->is mogelijk
- deuren automatisch sluiten na 30 seconden
--> Optie is te zien maar activeert niet in de praktijk
- parkeersensoren activeren (zodat op gps afstanden te zien zijn) + instellen dat er een verwijderbare trekhaak aan hangt
-->geen idee
- coming home/leaving home
-->Optie is te zien maar werkt niet in de praktijk
- staging/needle sweep activeren
--> Is mogelijk

*Cruisecontrol op maxidot is ook aan te vinken maar werkt niet in de praktijk.

Canon-Eye

Forumguru
Je bedoelt de stadslichten denk ik?
Die term is zóóó 1960...
In Duitsland noemt men dit altijd al "Standlicht" (vertaling: parkeerlichten) - en volkomen terecht, want rijden bij duisternis met alleen deze lichtjes aan is al vele jaren verboden, ook in de stad.

EdK

Forumguru
Het wachten is op een fabrikant die dit inziet en de DRL vóór combineert met de achterlichten, eventueel zonder de kentekenplaatverlichting.

Volgens mij is het niet het probleem van de fabrikant, want die zal het een worst wezen of die achterlichten wel of niet meebranden met de DLR.
Maar is het pure wetgeving die zegt dat als je voor met DLR lichten aan rijdt dat de achterlichten uit behoren te zijn !

Antera

Donateur
Wat ik weet over de opgegeven opties:
- 5 x pinken op snelwegpinkers ipv 3 x
---> is mogelijk
- carjack-slot bij 30km/h
--->is mogelijk
- deuren automatisch sluiten na 30 seconden
--> Optie is te zien maar activeert niet in de praktijk
- parkeersensoren activeren (zodat op gps afstanden te zien zijn) + instellen dat er een verwijderbare trekhaak aan hangt
-->geen idee
- coming home/leaving home
-->Optie is te zien maar werkt niet in de praktijk
- staging/needle sweep activeren
--> Is mogelijk

*Cruisecontrol op maxidot is ook aan te vinken maar werkt niet in de praktijk.

Daar hadden ze het hier niet over geloof ik :smiley29:

Canon-Eye

Forumguru
Maar is het pure wetgeving die zegt dat als je voor met DLR lichten aan rijdt dat de achterlichten uit behoren te zijn
Voor zover ik weet wordt er in de voorschriften m.b.t. de DRL alleen maar aangegeven dat deze niet mag branden in combinatie met andere verlichting aan de voorzijde.
Dus achterlichten zouden dan wel mogen - ervan uitgaande dat die niet aan de voorzijde zitten :smirk:; als ze daar wel terechtgekomen zijn, dan is er sowieso iets fundamenteel misgegaan met het voertuig zodat alle verlichting overbodig is geworden....

deusjevo

Forumguru
Voor zover ik weet wordt er in de voorschriften m.b.t. de DRL alleen maar aangegeven dat deze niet mag branden in combinatie met andere verlichting aan de voorzijde.

Verder dient er op de koplampunit de code RL te staan dacht ik?
Heb ik ooit ergens gelezen in een reactie van de welbekende heer Frans Zuiderhoek van het KLPD.

Roronoa

Actief lid
Daar hadden ze het hier niet over geloof ik :smiley29:

Kyomity "Enkel de 5x knipperen en carjacslot als je 30km/h rijdt zitten erop. Ik vraag me af of dit ligt aan het feit dat het niet mogelijk is op de Roomster of het gewoon ligt aan de kunde/handigheid van de dealer.

Vanwege die laatste quote ben ik daar op ingegaan :tongue:

Als iemand me zou kunnen vertellen of die Led verlichting LED kulaté mlhovky | E-shop Skoda-parts.cz - Originální náhradní díly a p zou passen in de Roomster Scout bumper dan ga ik daarmee aan de slag...
Welke users hier zouden toegang hebben tot zo'n artikeldatabase om een en ander op te zoeken?

Want die led behuizing heeft voor ieder lampje een apart spiegeltje (zoals hierboven aangehaald wordt). En desnoods zet ik er gewoon nog een schakelaartje tussen voor wanneer 'ie binnen moet bij de keuring.

RefleCs

Forumguru
Die LED verlichting is op de Fabia Scout in engeland als optie verkrijgbaar. Het lijkt me dan ook dat aansturing mogelijk moet zijn. Ik denk dat de Roomster Scout onderhuids niet veel anders zal zijn. Daarvan heb ik de engelse folders niet bekeken.

Bovenaan Onderaan