Ik kan je die uitslag wel voorspellen:
De Europese regelgeving:
- dagrijlichten voorzien moeten zijn van een EG-onderdeelgoedkeuringsmerk, dat is een rechthoek waarin de letter "e" gevolgd door een nummer of lettercombinatie;
- dagrijlichten voorzien moeten zijn van het symbool "RL" (zoals mistlampen de code "B" of "F" moeten hebben);
- het het lichtdoorlatend gedeelte van het glasoppervlak minstens 40cm² bedraagt (kleine dagrijlichten mogen dus niet!);
- de hoeken (naar boven, beneden en opzij) waaronder het licht wordt uitgestraald aan bepaalde strikte waarden moet voldoen;
- tenslotte; dagrijlichten automatisch moeten worden uitgeschakeld als de hoofdverlichting wordt ontstoken. (mag dus niet tegelijk met dimlicht kunnen branden.)
Art 1.1.n3 Voertuigreglement: dagrijlicht: een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het overdag rijden beter zichtbaar te maken.
Artikel 41 RVV1990 lid 1. Onverminderd artikel 32, eerste lid (verplicht dimlicht voeren bij slecht zicht), mogen bestuurders van een motorvoertuig bij dag dagrijlicht voeren. Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd.
Als de dagrijlichten aan één van de bovenstaande eisen niet voldoet kan bekeurd worden voor het voorzien zijn van meer lichten dan is toegestaan.
Zie ook
HIER.