Mobiliteitsgarantie, of toch niet?

gerven

Lid
Beste Forummers,

Vreemde ervaring met de beroemde mobiliteitsgarantie.
Ik hoor een ratelend geluid onder de motorkap van mijn één jaar oude Octavia III, bel mijn dealer (ik was op dat moment in mijn woonplaats) en die beveelt mij aan om niet verder te rijden en de Mobiliteitsservice te bellen. Die sturen de ANWB langs, rijden een rondje met mijn auto (je hoort het alleen rijdend) en concluderen dat het "ergens in de aandrijflijn zit". Maar slepen is niet nodig, ik mag naar de dealer rijden. Daar meld ik mij met een beroep op de mobiliteitsgarantie en krijg te horen dat er geen vervangend vervoer beschikbaar is. Ik kan een fiets krijgen. Op mijn reactie hoe dat zit met de MOB. Garantie is het nietszeggende antwoord : "u staat nu hier". Dealer Versluis te Zoetermeer trouwens, daar kom ik al twaalf jaar. Correctie, daar kwam ik al twaalf jaar.

Ik ben toen naar een andere Skoda dealer gegaan en heb mij daar idem aangemeld, maar ook daar géén gratis vervangende auto. Wel tegen betaling. Overigens hebben ze mij prima geholpen, de oorzaak is een wiellager die vervangen moet worden en die is besteld. Binnen twee dagen wordt het hersteld, onder garantie uiteraard.
Maar waarom ik nu geen vervangend vervoer krijg is mij een raadsel. Moet je daarvoor persé weggesleept worden? En wat betekent nu eigenlijk mobiliteitsGARANTIE. In de folder staat dat het niet uitmaakt of je pech thuis hebt of onderweg. En de man vd ANWB die door Skoda naar mij is gestuurd zegt dus: "rij maar naar de dealer". Ik heb overigens een klacht bij Skoda ingediend, wacht nog op antwoord.........

Cordoba

Forumguru
Gokje: binnenkort raakt Versluis (eindelijk) het dealerschap kwijt, en wordt dit overgenomen door Van der Velden. Ik heb al zoveel voorbeelden van absoluut ondeskundig personeel bij Versluis gezien, dat ik er al jaren niet meer kom: zelfs het bestellen van een paar simpele onderdelen is nog te moeilijk voor deze dealer.

Je ziet steeds dat dealers in de laatste weken van hun dealerschap zeer klantonvriendelijk te werk gaan.

Wat de mobiliteitsgarantie betreft: al vaker rare zaken over gelezen, dus wat mij betreft ook al geen reden om voor de dealer te kiezen (als privérijder is dat altijd makkelijk dan als leaserijder).

AndreM

Forumguru
Mobiliteitsgarantie is volgens mij hetzelfde als ANWB wegenwacht pech onderweg lidmaatschap en daar krijg je ook geen vervangend vervoer.
Maar ik ben het met je eens dat de service bepaald wordt door een dealer. En de ene dealer is de ander niet.
Met de privé auto van mijn vrouw heeft ze in de garantie ook altijd vervangend vervoer gekregen.

Cordoba

Forumguru
Bij pech in het buitenland heb je volgens mij bij mobiliteitsgarantie wél recht op vervangend vervoer, en ook al gelezen bij mensen waar dat (onterecht) werd afgewezen. Dat maanden later werd toegegeven dat men wel recht had op vervangend vervoer, helpt dan niet zoveel meer.

gerven

Lid
ter aanvulling ; in de betreffende folder staat dat als de auto niet binnen een redelijke termijn gerepareerd kan worden met de klant wordt overlegd wat het beste is :
A. gratis vervangend vervoer voor max. drie dagen
B. een hotelovernachting voor de inzittenden
C. ander vervoer

En zowel in Nederland als buitenland.
Er staat niets over uitsluitingen hiervan, anders dan eigen schuld schade, zoals verkeerd tanken of zelf sleutelen.

Cordoba

Forumguru
@gerven Dat is juridisch gezien een problematische omschrijving: '..binnen een redelijke termijn...' Daar kun je eigenlijk alle kanten mee uit.

jonbongoofy

Forumguru
@Frank C binnen 2 dagen je auto weer klaas is alleszins binnen de redelijke termijn. In mijn werk ga ik ervan uit dat antwoord/uitsluitsel geven binnen 6 weken nog een redelijke termijn is. ;)

Al dan niet gratis vervangend vervoer is volgens mij aan de dealer. Bij mijn Opel garage is dat vanzelfsprekend bij mijn Skoda garage is er alleen sprake van een huurauto.

Ik heb tweemaal beroep gedaan op Skoda mobiliteitsgarantie, en tweemaal (bij verschillende dealers vanwege het naar de dichtstbijzijnde dealer slepen) een vervangende auto gekregen. Voor max drie dagen. Steeds ook een vergelijkbaar model. Hoewel, een keer een Hyundai i30 sw en een keer een golf variant als vervanging voor octavia 2fl combi. En wat is zo'n octavia ruim zeg, dat ga je dan wel waarderen.

Ik was zeer tevreden over de mobiliteitsgarantie en de dealers.

MarcoO2

Forumguru
Zo zie je dat je afhankelijk bent van de dealer. Hoe servicegericht is die? En wellicht ook stomweg: is er überhaupt een vervangende auto beschikbaar?

ElScorpione

Forumguru
De bedoeling van een mobiliteitsgarantie is dat je als klant MOBIEL blijft. Dan zit je als klant niet te wachten op gemekker over vervangend vervoer. De klant ontzorgen heet dat. Maar dat snappen nog steeds vrij weinig bedrijven. Bij mijn Opel dealer was vervangend vervoer altijd gratis (zelfs de brandstof). Bij Skoda moet ik een huurauto nemen. Voor 25 euro per dag overigens wel zeer nette auto's (meestal demonstratie). Ik ga sowieso niet meer naar mijn Skoda dealer (ontevreden) maar naar VW, dus mobiliteitsgarantie heb ik sowieso niet meer. Weer terug naar de ANWB dus.

CDK

Forumguru
@gerven, ik zie dat je een O3 hebt, daar zal dus nog garantie op zitten. Bij mijn dealer krijg je binnen de garantie periode kosteloos een leenauto mee bij reparaties. Ik ben ook zeer benieuwd naar de reactie van Skoda Nederland :jaja:

Noord26

Forumguru
Wij kregen ook een vervangende auto. Alleen hebben ze geen S2 combi als leenauto. Dus het is altijd afzien.

auriga

Forumguru
Zal vast ergens in de kleine lettertjes staan: "Disclaimer : aan deze mobiliteitsgarantie kunnen geen rechten ontleend worden"

gerven

Lid
Bericht van Pon automobielen BV als reactie op mijn klacht.
Ik krijg de kosten van een huurauto vergoed als coulance. De regel is dat als je zelf naar de garage rijdt met een storing, ook al is het een fatale storing waar je niet verder mee mag rijden, je toch geen vervangend vervoer krijgt.
Vervangend vervoer geldt alleen bij wegslepen, dus als de ANWB zegt dat je naar de dealer moet rijden (zoals ik met een kapotte wiellager) ga ik maar moeilijk doen over verdere (gevolg)schade die dan voor rekening van de ANWB man komt danwel méér kosten voor mij. En maar wegslepen eisen en kijken wat er beurt.......
Overigens ook meer kosten voor Skoda, wegslepen i.p.v. Zelf melden bij garage, dus onbegrijpelijke voorwaarde.

AndreM

Forumguru
Ik denk dat het per garage anders is.
Ik heb altijd vervangend vervoer gekregen en een enkele keer hoefde ik niet eens de benzine te betalen van naar huis en naar garage.

Nu heb ik een leaseauto, maar ook gewone klanten kunnen ook een leenauto, fiets meekrijgen of worden door de dealer thuisgebracht!

Bovenaan Onderaan