Mobridge of af-fabriek carkit

Hallo allemaal,

Ik word, na ruim 1,5 jaar ontwenningsverschijnselen, weer een octavia rijder.
Nu is er de keus tussen een mobridge en een af-fabriek bluetooth carkit.
Wat zijn de voordelen/nadelen van beide mogelijkeheden?
Ik ken alleen de af-fabriek versie die ik in mijn oude vertrouwde octavia had (2006) maar van de mobridge had ik nog nooit gehoord (tot vorige week).

Ik heb de keus uit één van deze twee opties, een andere carkit gaat helaas niet.
Maar welke en waarom weet ik niet.

Darkside

Forumguru
Vroeger (voor week 26 van vorig jaar) was het zo dat het affabriek systeem alleen overweg kon met het rSAP protocol. Dit ondersteunen maar weinig telefoons dus als je een iPhone, Android toestel of menig ander toestel had. Dan kon je deze niet connecten. Hiervoor was de mObridge een mooi alternatief.
Tegenwoordig ondersteund het af-fabriek systeem zowel rSAP als het HFP protocol. En is daarom met 99% van de telefoons te koppelen.

Ikzelf heb de mObridge omdat ten tijden van mijn bestelling het nog niet 100% zeker was dat het affabriek systeem met mijn Android toestel kon connecten.
En ik ben zeer tevreden over de mObridge. Hij is ook gewoon aangesloten op maxidot en columbus en werkt perfect.
het affabriek systeem kent wat meer opties op naam sorteren in het maxidot systeem en het bladeren in je contacten in je maxidot. Maar dat gebruik ik toch niet.
Het touchscreen en de zoek functie op columbus zijn goed. Daarbij is de spraak herkenning ook behoorlijk goed en vind ik zo ook mijn gewenste contact.

belangrijk is dat wanneer je een mObridge neemt icm een Amundsen Navi dat beide systemen voorzien moeten zijn van de laatste firmwares en updates. Anders werken ze niet goed samen.
Met de Columbus werkt het probleem loos.

Er is nog wel een voordeel dat de mObridge een accesoire is en dus gunstig is voor je bijtelling.

Darkside

Forumguru
PS ik bedenk me net iets.

Het is niet mogelijk om bij de mObridge de telefoon op te nemen of te weren met de knoppen op het stuur.
Volgens mij krijg je namelijk bij de Affabriek BT module ook een ander stuur met andere pictogrammen. Hier is deze functie wel geactiveerd.
Iets om rekening mee te houden als je voor de mObridge kiest.
(overigens zal het misschien wel met vag-com ingesteld kunnen worden)

Bedankt voor je antwoord Darkside.
De dealer (Verdaat) zei me dat het stuur hetzelfde moet kunnen werken.
Maar dat wil ik wel zeker weten.
Anders ga ik voor de af-fabriek versie.
Het enige voordeel van de mobridge (zoals ik begrepen heb) is dat deze continu up te daten en zo dus met nieuwe telefoons kan werken.
Een af-fabrieks versie kan dat tussendoor niet.
We gaan hier met BlackBerry's werken.

Zie net dat dit topic beter in een ander sub-forum thuis hoort.
Als een mod het wil verplaatsen voor me graag.

Darkside

Forumguru
@WMM ben ik wel benieuwd naar. Zal handig zijn
@ edrat stuur werkt grotendeels hetzelfde. Bediening maxidot menus, next song, volume etc. Ook voice control
Maar telefoon opnemen etc krijg ik niet voor mekaar

Ik heb in mijn Superb ook mobridge. Het klopt dat je dan geen telefoonicoontje op je stuur hebt. Het opnemen kan echter gewoon vanaf het stuur, een oproep weigeren heb ik nog niet geprobeerd.

Darkside

Forumguru
met welke knop dan? als ik vragen mag. heb al een paar keer iets geprobeerd. Maar opnemen....ho maar.

Je kan opnemen door het te drukken op het rechter scrolwieltje. Ik weet uiteraard niet of mijn stuur hetzelfde is als dat van jou. Ik ga vanmiddag nog eens even uitzoeken of ik een oproep kan weigeren.

Ben er ondertussen ook achter hoe je een gesprek kan weigeren.

Druk op de wisseltoets (bovenste knopje aan rechterzijde) en scrol een item naar beneden en geef een enter met het scroll knopje.

RTF

Lid
Hier loop ik nu ook tegenaan. De dealer waar ik ben geweest vertelde dat mObridge beter is voor mijn toestellen dan de standaard Octavia carkit.
Bij een collega vertelde men (een andere dealer) juist het tegenovergestelde. Hij heeft dan ook de standaard carkit besteld.

O.a. een N95, een BB bold9700, iPhone 4 en een simpele Nokia moeten het met de carkit doen. Een vereiste voor mij is:
opnemen
weigeren
redial
bladeren in telefoonboek

Gaat dit werken met de genoemde telefoons i.c.m. mObridge? of beter af-fabriek?

Klaasje

Forumguru
Ik heb een iphone en de af fabriek carkit
Ik kan opnemen, weigeren, redial, bladeren, gemiste oproepen etc..
Zowel met de Columbus, via knoopen op stuur of via MaxDot display

Ik zou niet weten wat je nog meer zou willen.

Darkside

Forumguru
Voor dat soort gevallen kan je denk ik beter de affabriek nemen.
De mObridge is niet verkeerd. Maar voor dit soort zaken moet je naar je telefoon menu om bv het gesprek te beeindigen en niet met een simpele druk op het stuur.
Volgens mij kan ik ook via maxidot menu - Telefoon- gesprek openemen het telefoon gesprek aannemen via het stuur. maar dat is niet wat ik wil.
Het moet gewoon simpel via een druk op 1 knop op het stuur moeten kunnen. (nog niet kunnen testen wat derskoda zei).
Op dit moment neem ik dus nog gewoon op via het columbus scherm. En vindt ik het jammer dat het niet anders kan.
Wakker lig ik er niet van. Maar als ik 100% zeker wist dat het affabriek systeem ook met mijn telefoon zou werken, dan had ik die genomen.

RTF

Lid
Is er niet gewoon online een overzicht met welke telefoons allemaal ondersteund worden? Zoals het er nu uitziet (met wat klaasje zegt), kan ik dus beter af-fabriek nemen. Dan zullen ze op die mObridge wel meer verdienen denk...?

Darkside

Forumguru
Ja er is een overzicht. Is te verkrijgen bij de dealer oa. Maar die is bij verre niet up to date. Er zijn namelijk te veel telefoons die wel werken maar niet op de lijst staan.
het beste is om je telefoon mee te nemen en te testen.

RTF

Lid
Potverdorie...Dat is simpel maar doeltreffend! Dat ik daar niet aan gedacht heb! Ga inderdaad met de BB en de iPhone langs.

mbaltus

Nieuw lid
Als bij mij de telefoon overgaat, dan schakelt de MaxiDOT automatisch over op telefoon-mode en krijg ik direct de kans om het gesprek aan te nemen (rechter scroll wiel indrukken) of te weigeren (eerste 1tje naar beneden scrollen en dan klikken met de rechter scroll).
Diverse adressenlijsten (naast telefoonboek dus ook laatst gekozen, etc.) en SMS berichten via MaxiDOT te lezen. Daarnaast kan ik dan ook via mijn Amundsen nog bedienen.
Ik ben in ieder geval erg tevreden over de mObridge.

Darkside

Forumguru
Hmm ok dat doet hij bij mij dus niet.
Vandaar dat mijn rechter sccroll knop ook niet werkt
Ik moet handmatig het telefoon menu in wil dit werken

Bovenaan Onderaan