Mobridge of af-fabriek carkit

jalex_h

Forumguru
Hallo Darkside,

In september heb ik contact gehad met Deynos over de werking van een mObridge icm een Amundsen en toen kreeg ik een antwoord met daarin o.a. de volgende zin:

In combinatie met de Amundsen werkt de mObridge alleen volledig via het Maxi Dot Display tussen uw tellerklokken en loopt de bediening via uw stuur.
Het is daarbij wel van belang dat u het uitgebreide display hierbij heeft (met radioinformatie e.d.) en stuurbediening.

Ik heb toen ook bij de dealer getest of de mObridge het nu wel of niet goed deed met een Amundsen. Dat was in een Superb zonder een telefoonknopje op het stuur, maar de carkit was wel vanaf het stuur te bedienen. Precies zoals mbaltus omschrijft.

Vanuit Pon kwam er destijds een lange mail (die voor de dealers bedoeld was) met daarin o.a. de waarschuwing dat de volgorde van aansluiten en coderen zeer nauw luisterd, omdat anders e.e.a. niet goed werkt. Mogelijk is dat bij jou het geval?

Overigens heb ik uiteindelijk voor een carkit van Catronic gekozen, deze werkt ook via het stuur.

breef

Lid
Af-fabriek carkit zegt niet zo veel, het ligt aan het bouwjaar van je skoda welke dit namelijk is.

Mijn superb2 van feb 2009 met carkit heeft de zogenaamde vw-ht2 module, deze werkt alleen met rsap dus geen support voor iphones etc.
Nu heb ik voor "slechts" 100 euro via ebay een nieuwe ht-4 module gekocht ( vw nummer is : 3C8035730A ). Koop alleen de module en niet de hele kit als je al een carkit hebt!

Even voor bijrijders stoel naar voren, plastic kap open, HT-2 module eruit schroeven, HT-4 erin, stekker aansluiten, auto starten en iphone support! gewoon officieel via de can-bus dus ook in je MFD en mijn geval in mijn bolero!

De nieuwe HT-4 module werkt met het UHV protocol; ik ben nog geen telefoon tegengekomen die hier niet mee werkt....

De Admundsen is een speciaal geval; dit kan onderwater namelijk de VW RNS310 of RNS315 zijn, weer afhankelijk van productie datum heb ik begrepen; de 310 heeft helemaal geen telefoonsupport, ook niet met de officiele carkits, de 315 heeft wel telefoonsupport.

Heren,

Is een Fiscon Kafutec basis plus niet een goed alternatief? Deze werkt wel via het multifunctionle stuurwiel, Columbus/bolero en maxidot. Deze is goedkoper dan de mobridge, en kan nog draadloos audio streamen ook.

breef

Lid
[MODERATORBREAK]Niet onnodig de posting boven jouw reply posten. Dat is niet nodig. Lees ook de forumregels na over het gebruik van quoten aub. Is quoten niet direct nodig, gebruik dan de @<gebruikersnaam> als reactie.[/MODERATORBREAK]

Dat kan de HT-4 ook allemaal en dan heb je een origineel VW onderdeel wat 100% compatible is en voor slechts een dikke 100 euro op ebay etc staat :-)

andrehj

Forumguru
De Admundsen is een speciaal geval; dit kan onderwater namelijk de VW RNS310 of RNS315 zijn, weer afhankelijk van productie datum heb ik begrepen; de 310 heeft helemaal geen telefoonsupport, ook niet met de officiele carkits, de 315 heeft wel telefoonsupport.
Dit klopt niet en is een in dit forum wijdverbreid misverstand! Bij Skoda vind je geen RNS 315, alleen maar de RNS 310. Er zijn wel verschillende software-versies op de 310 in omloop, waarbij de nieuwste versie(s) inderdaad telefoonsupport hebben en de oudste niet. Of een en ander ook afhankelijk is van de hardwarerevisie weet ik niet, wel dat er mensen zijn die door een firmware-update telefoonsupport op hun Amundsen hebben gekregen.
De RNS 315 is (nog) exclusief voor VW en heeft als belangrijkste verschil dat ie is voorzien van intern flashgeheugen (ik geloof 4 GB) waar heel Europa op voorgeïnstalleerd is. Verder wordt de 315 ook niet meer door Blaupunkt gemaakt maar door Technisat. Optisch is er niet of nauwelijks verschil.

hemi24

Forumguru
Voor wat het waard is, in aanvulling op de reactie van Andrehj: RNS315 wordt ook gemonteerd in de Seat modellen, aangezien Seat geen RNS510/Columbus units meer plaatst...

andrehj

Forumguru
OK. dat wist ik niet.
Overigens is er nog een (nogal belangrijk) verschil tussen een RNS 310 en een RNS 315: De 315 heeft een ingebouwde carkit en werkt dus niet meer met een externe carkit zoals bij de 310. Verder is de 315 voorbereid voor een achteruitrijcamera (weet niet of dat op alle versies zo is, misschien dat die bij Seat weer wegbezuinigd is).

Dus als ik het goed begrijp kan ik het best de af fabriek carkit nemen, mits mijn gsm op de lijst staat?
Dan ga ik daar voor.
Bedankt allemaal.

BTW,
Het wordt een Octavia Elegance Business, dus met columbus (voor zolang die erin blijft zitten :-) )

andrehj

Forumguru
OK. dat wist ik niet.
Overigens is er nog een (nogal belangrijk) verschil tussen een RNS 310 en een RNS 315: De 315 heeft een ingebouwde carkit en werkt dus niet meer met een externe carkit zoals bij de 310. Verder is de 315 voorbereid voor een achteruitrijcamera (weet niet of dat op alle versies zo is, misschien dat die bij Seat weer wegbezuinigd is).
Mezelf na vier jaar maar even corrigeren: Sommige RNS 315's hebben een ingebouwde carkit. Niet alle dus.

Bovenaan Onderaan