Mogelijk om een 1.2TSI DSG Roomster, blue motion te maken?

piranna

Nieuw lid
We hebben net een skoda roomster 1.2tsi dsg gekocht
zou het mogelijk zijn om deze van blue motion tech te voorzien?
Stop start systeem
energy recuperatie

Ik dacht zo bij mezelf als we een blue motion 1.2tsi vw ongeval wagen vinden.
Zouden we dan die spullen er kunnen afhalen en in de skoda inbouwen.
Graag jullie gedacht erover en over de haalbaarheid hiervan.
 

piranna

Nieuw lid
Wij rijden vaak korte afstanden dus ook vaak stop starten.
Lijkt me een besparing op te leveren door de motor die wordt uitgeschakeld tijdens het wachten en de batterij die extra wordt bijgeladen tijdens het remmen + de remmen die minder belast worden. Idem dito voor de motor.
Ik vindt ook de stilte heerlijk door het niet draaien van de motor tijdens stilstand.
Maar is het sop de kool wel waard en is het realistisch? Vermoedelijk niet maar ik wil het weten, al is het maar dat ik het dan gewoon weet :)
 

Sk_Hans

Forumguru
Los van de kosten, lijkt het me niet mogelijk om dat allemaal storingsvrij in de ECU aangesloten/aangemeld/werkend te krijgen.
 

Fabia

† In Memoriam
Had je dan niet beter een Bluemotion auto kunnen kopen? Ik denk dat inbouwen niet mogelijk is.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat een specialist dit wel voor elkaar krijgt, maar de hoeveelheid werk en geld die je er in moet steken, lijkt mij teveel om er iets mee op te schieten.
 

piair1982

Forumguru
je kan ook zelf start stop systeem hanteren.

als je weet dat je meer dan 15 seconden stil staat kun je je motor afzetten en weer starten als je verder kan.

soms doe ik dat zelf ook en op den duur scheelt het ietsje brandstof.
 

Skoody Boo

Actief lid
Voor start-stop is er een samenspel met de ECU die een aantal voorwaarden checkt om te bepalen of de motor wel of niet uitgeschakeld moet worden. Je kunt natuurlijk hopen dat het na inbouwen een kwestie is van 1 vinkje zetten, maar grote kans dat het een flink stuk ingewikkelder is.
 

Skoody Boo

Actief lid
Over regeneratief remsysteem: Voorzover ik weet wordt dit nooit in combinatie met DSG verkocht. Ik weet ook niet of dat wel werkt. Als je met DSG gas los laat, remt de auto dan op de motor, of "trapt de DSG de koppeling in" en loopt het blok stationair terwijl je uitrolt. Als het laatste, dan heeft inbouwen geen zin.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je met DSG gas los laat, remt de auto dan op de motor, of "trapt de DSG de koppeling in"
Het is alweer even geleden dat ik de OIIC met DSG reed, maar zoals ik het me herinner is het zeker niet zo dat de DSG 'm "vrij gooit" als je in D het gas loslaat. Ik had (en heb) in de regel het actuele verbruik in beeld op de maxidot, en bij gas los ging dat (vrijwel) altijd naar 0,0.
Als je dan helemaal niet meer aan het gas komt, zal hij geleidelijk ook telkens een stapje terugschakelen, al gaat dat niet heel fanatiek omdat de DSG (althans in D) er nu eenmaal op gericht is om onder de omstandigheden van het moment de hoogst-bruikbare versnelling te kiezen. Overstappen naar de Sportstand versterkt het afremmen wel een beetje.

Terzijde: afhankelijk van snelheid en actueel gebruikte versnelling kan hij in D of S wel de neiging hebben om bij iets "gas liften" op te schakelen, maar dat is normale automaat-praktijk.

Of het motorrem-effect in de automaatstand voldoende oplevert om een regeneratief remsysteem te activeren weet ik niet. Ik vermoed eigenlijk van niet, want anders hadden ze dat van fabriekswege toch al wel bedacht om verbruik en uitstoot te reduceren?
 

laagvlieger

Forumguru
Hier ga je volgens mij echt ongelooflijk veel werk / geld voorover moeten hebben om dit voor elkaar te krijgen. En die besparing in verbruik zal dat nooit goed maken. Als je weet dat je een tijdje stil staat gewoon zelf de motor stil leggen en starten. Moderne auto's zonder start-stop zijn hier ook op berekend.

Ik rijd zonder al die 'bluemotion' techniek, maar wel met de motor uit de originele bluemotion gewoon even zuinig. Het scheelt misschien hooguit een cijfertje achter de komma.
 

hemi24

Forumguru
Simpel rekensommetje:

10 min per dag voor een stoplicht met een verbruik bij stationair van 0,6 l/uur en een literprijs van € 1,75. Zou je theoretisch dus 17,5 cent per dag kosten.

42 werkweken per jaar a 5 dagen zou een "meerverbruik" van € 36,75 per jaar inhouden...


Nu ben ik geen autotechnicus, maar ik durf te beweren dat elke keer starten en stoppen aan slijtage meer kost..!
 

Sk_Hans

Forumguru
Voor start-stop is er een samenspel met de ECU die een aantal voorwaarden checkt om te bepalen of de motor wel of niet uitgeschakeld moet worden. Je kunt natuurlijk hopen dat het na inbouwen een kwestie is van 1 vinkje zetten, maar grote kans dat het een flink stuk ingewikkelder is.
Niet alleen dat, maar om de ECU goed te laten werken heeft hij de input van al die sensoren nodig. Het is ook maar de vraag of een auto zonder bluemotion/greentech wel alle sensoren heeft.
 

laagvlieger

Forumguru
Simpel rekensommetje:

10 min per dag voor een stoplicht met een verbruik bij stationair van 0,6 l/uur en een literprijs van € 1,75. Zou je theoretisch dus 17,5 cent per dag kosten.

42 werkweken per jaar a 5 dagen zou een "meerverbruik" van € 36,75 per jaar inhouden...


Nu ben ik geen autotechnicus, maar ik durf te beweren dat elke keer starten en stoppen aan slijtage meer kost..!

10 minuten per dag stilstaan, dat is al heel wat. Natuurlijk het kan als je elke dag door de stad moet of zolang in de file staat. Als je echt groen wilt zijn kun je je beter afvragen of de fiets geen beter alternatief is. Een eco-auto is helemaal niet groen, maar bluemotio, greenline etc klinkt natuurlijk lekker in de oren. Het gaat bij de bezitters van deze auto's ook meer om de besparing in euro's dan de besparing van het milieu.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het gaat bij de bezitters van deze auto's ook meer om de besparing in euro's dan de besparing van het milieu.
Da's nogal logisch: daarom zijn die fiscaal aantrekkelijke regelingen überhaupt in de wereld gekomen!
Geen reden om laatdunkend over te doen, lijkt me...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zie er niet direct iets laatdunkends in; hij constateert slechts een feit dat niet van belang ontbloot is binnen deze discussie
 

laagvlieger

Forumguru
Zo is dat :) Het gaat me er nog steeds om dat TS zijn investering (aanpassing tot greentech/greenline) niet terug zal verdienen omdat er in de praktijk heel weinig brandstof bespaard zal worden.

Er zijn wel andere truukjes die weinig geld kosten. Zoals smallere banden kopen als de huidige versleten zijn. Of de bovenste grille dichtmaken. Of de zware zetels uit de Roomster gooien als je er vaak genoeg alleen in zit. En bij lang aanschuiven doe je toch gewoon zelf de motor uit. Een startmotor (zoals die in mijn fabia zonder start-stop) staat garant voor 200.000 keer starten. Dit komt overeen met dagelijks 55 keer starten gedurende 10 jaar. Dit is me verteld door mijn dealer, waarvan ik weet dat die nogal kennis van zaken heeft.
 

whalertje35

Actief lid
Bij mijn weten is het "start/stop" systeem niet primair bedoelt om zuiniger te kunnen rijden. Maar is het bedoelt om te kunnen voldoen aan een lagere uitstoot van CO2. Kijk bijvoorbeeld bij de Citigo, met "start/stop" heeft deze een uitstoot van 95 en zonder 103. Ik denk dat het een bijkomstigheid is dat deze iets zuiniger wordt tijdens lang stilstaan voor een stoplicht.
 

andrehj

Forumguru
Start-stop is een idiote constructie om de papieren CO2-uitstoot te drukken. Dit werkt alleen als je eigen gebruik lijkt op de niet bijster realistische normcyclus (veel stadsverkeer, starten met tot 30 graden voorverwarmde motor en daarna rijden bij 30 graden zonder airco...).
Tijdens normaal gebruik van je auto is er geen meetbaar verschil, maar de grote nadelen zijn er wel: Zo wordt je motor steeds warm uitgeschakeld, waardoor onderdelen als turbo, kop van de motor en koppakking steeds een zware thermische "shock" krijgen. Dat dit zeer nadelig voor de levensduur is is ook duidelijk. En de kosten van een nieuwe turbo of koppakking gaan nooit en te nimmer opwegen tegen de minieme besparing op je brandstofverbruik.

Kortom: niet aan beginnen.
 
Bovenaan Onderaan