Mogelijk overstap naar benzine versie

Eltjo

Forumguru
@mwhite : je weet wat je nu hebt... en hieronder een tabelletje met meerkosten t.o.v. 1.6TDI bij 22000 km/jaar wat ik berekend en in een Excel sheet heb staan. Dat valt wel mee. Stuur maar een berichtje als je de hele sheet wilt hebben.
1.4TSI 1.4TSIGrTe 1.8TSI 1.6TDIGrLn
verbruik km/l km/l km/l km/l
binnen bk 11,1 12,8 10,6 18,5
buiten bk 18,5 20,4 16,9 26,3
gecombin 15,2 16,9 13,9 22,7
kg sd/stw 1382/1404 1382/1404 1411/1433 1424/1446
Benzineprijs 1,74 €/liter
Dieselprijs 1,43 €/liter
1351-1450 kg benz. 824 €/jaar
1351-1450 kg dsl 1544 €/jaar
1451-1550 kg dsl 1692 €/jaar 148
Km/jaar 1.4TSI 1.4TSIGrTe 1.8TSI 1.6TDIGrLn
Meer tov 1.6GrLn 413 159 648 0
 

Bakkertje

Forumguru
@eltjo2 ik weet niet of je eenvoudig de brandstof prijs kunt aanpassen, want die is vandaag de dag een stuk lager. Ik ben benieuwd hoe het vergelijk er dan uitziet.
 

Shabba

Forumguru
@eltjo2 ik weet niet of je eenvoudig de brandstof prijs kunt aanpassen, want die is vandaag de dag een stuk lager. Ik ben benieuwd hoe het vergelijk er dan uitziet.

Diesel in Leeuwarden is €0,999 en benzine €1,369, is bij mijn werk in de buurt,maar bij mij in de buurt (Flevoland) niet zo snel iets goedkopers...maar brandstof prijzen is vast een ander topic.

Afweging kosten ivm diesel zit ik ook mee...maar gemmiddeld scheelt het op kosten brandstof een €20.- per tank tov benzine... Wij gaan toch voor diesel. Vaste auto kosten wel hoger maar de variabele een stuk lager...is ook een overweging.
 

Eltjo

Forumguru
@Bakkertje : dit is een stukje van een Excel sheet die ik voor de keuze van mijn auto heb gemaakt. Je kan in de sheet idd zo de prijzen, verbruik etc. aanpassen. Voor diverse jaarkilometrages worden de kosten berekend met de houderschapsbelasting (Zuid-Holland) die bij de brandstof en gewicht van het type hoort. De verbruiken zijn gebaseerd op Autoweek opgaven en de brandstofprijs op de gemiddelde jaarprijs 2014 meen ik. Onderhoud(sprijzen) heb ik buiten beschouwing gelaten.
Uit data van mijn bericht #21 blijkt dat je met een jaarkilometrage van 22000 km/jaar met een benzinewagen max. €648 duurder uit bent dan met een 1.6GrLn. In relatie tot overige autokosten is dat is dus weinig. Zoals gezegd, die sheet kan ik toesturen als je wilt.

Brandstofprijzen moet je (proberen) te stellen voor een langere periode. Wisselen van auto kost vaak een stuk meer geld dan de meerprijs voor duurder rijden met een minder gunstig geprijsde brandstof.

Ik heb uiteindelijk niet voor de meest economische auto(type) gekozen, maar voor een prettige 2.0TDI motor en aantrekkelijke aankoopprijs.

@mwhite : tja, idd legendarisch laag, onlangs ook nog getankt voor dat bedrag bij de voormalige Texaco, A15 naar Spijkenisse.
 

Testedoene

Forumguru
Wat is weinig km's doen natuurlijk?
Als u de wagen gebruikt voor dagelijks 8km heen en 8km terug te rijden zou ik geen problemen afwachten maar als u elke week 2 x 50 km rijdt lijkt de overstap van diesel naar benzine nog niet echt interessant te zijn voor u.

Ikzelf ben naar benzine overgeschakeld gezien mijn vrouw echt heel kleine afstandjes reed en we de problemen voor wilden blijven. We hebben nu ongeveer 15.000 km's (geschat: 18.000 km's per jaar) en zijn echt heel blij met de overstap naar benzine.

Ik moet wel zeggen dat onze Passat 1.6 tdi gemakkelijk 7-8 liter als verbruik had!
De huidige wagen verbruikt -ondanks de kortere trajecten- 6,9 liter dus minder dan onze diesel! Op langere afstanden kan je hem gemakkelijk richting 5 liter krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JXX

TDI_DSG

Senior Member
Om even terug te komen op de vraag van de topicstarter: ik heb nu mijn 2e superb 1.8 tsi dsg van juni 2014. Er staat nu 60000 km op en heb nu 1 keer olie moeten bijvullen bij kmstand 53000 ongeveer.

Mijn vorige superb 1.8 tsi dsg van mei 2010 ging vanaf ongeveer 100000 km meer en meer olie verbruiken tot maximaal 1 liter op de 1000 km tussen kmstand 150000 en 160000.

Het feit dat ik bij mijn huidige superb nu al een keer heb moeten bijvullen verontrust me wel beetje eerlijk gezegd maar heb ook wel begrepen dat facelift modellen beter zouden moeten zijn.

Zou dus voor een zo jong mogelijk exemplaar gaan van na 2013 als het even kan...
 
Bovenaan Onderaan