Goedenavond,
Allereerst complimenten voor de duidelijke how-to. Hierdoor veel niet hoeven uitzoeken!
Mijn octavia is een combi 5E van 2017.
Nu heb ik op Ali deze set gekocht:
https://nl.aliexpress.com/item/4000033396553.html?spm=a2g0s.12269583.0.0.6719404c6mFGId
Ik ben slecht in foto's maken, maar alle draden zijn in 1 kabel opgenomen die tot aan het dashboard komt.
Er zijn twee draden voor voeding: ACC (mag ook B+ zijn volgens advertentie) en GND
Standaard zit er een blauwe stekker aan de kabel vast voor de camera draden. Deze zijn over te zetten op je eigen blauwe stekker.
Als laatste twee draden CAN-H en CAN-L, deze zijn voor de dynamische lijnen.
Ik heb er voor gekozen om de voeding direct achter de navi-unit op de qaud-lock aan te sluiten. Daar had ik alleen B+ en GND. Bovendien komen alle draden uit 1 kabel, dus het was wel zo makkelijk om alle achter de unit aan de sluiten. Wellicht dat ik dat later nog eens aanpas naar een geschakelde draad.
De draden signal en shield van de camera heb ik overgezet in de blauwe stekker van de quad-lock op pinnen 6 (in+) en 12 (in-).
Als laatste de canbus draden aangesloten. Deze zijn in de lichtgrijze stekker van de quad-lock opgenomen, op pin 6 (CAN-H) en 12 (CAN-L).
Een paar dagen geleden heeft een vriend van me met vcds module 5F gecodeerd volgens de how-to. Het beeld op de navi toont zoals dit in de how-to staat, uiteraard met een zwart scherm op dat moment omdat de camera nog niet aangesloten was. Vandaag heb ik dat wel gedaan, maar ik heb nog zwart beeld..... Als ik uit de R(everse) schakel, komt er na een paar seconden de boodschap: parkpilot niet beschikbaar.
Iemand enig idee wat ik over het hoofd gezien heb?
De bedrading bestaat uit drie delen. 1 vast aan de camera, 1 om de kabel uit te splitsen achter de navi-unit en een verleng kabel met mannetje en vrouwtje stekker om van achter naar voor te leggen. Helaas zijn die stekkers erg klein. Met een multimeter hier iets meten is dan ook onmogelijk....