Mot met leasemaatschappij

Ralph

Lid
Ik moet dit ff van me afschrijven!! Vandaar deze posting:

Ik heb mijn auto geleased via VP Leasing & verhuur. In deze lease constructie zit alles verwerkt, wegenbelasting, verzekering, banden en onderhoud.

Vorig jaar moesten mijn 17" 225 banden vervangen worden na 25.000 km. Toen ging de leasemaatschappij al moeilijk doen omdat ze dit erg weinig vonden. Ik ben toen al in discussie met ze gegaan maar dit mocht niet baten. Deze banden heb ik dus zelf moeten betalen. Tevens hebben ze vorig jaar ongevraagd mijn motormanagement geupdate waarbij ik dus mijn chiptuning kwijt was, ook hier is een heftige discussie uit voortgekomen waarbij de leasemaatschappij zien vingers terugtrok en de kosten van het opnieuw chippen niet voor hun rekening wilden nemen.

Gisteren heb ik mijn wagen weer voor onderhoud aangeboden ( kleine beurt ) 78.000 km en is geconstateerd dat mijn banden voor en achter weer vervangen moesten worden + remschijven. De leasemaatschappij heeft hier geen goedkeuring aan gegeven omdat ze weer van mening waren dat dit geen normale slijtage was ( ik heb er deze keer dus 30.000 km op gereden, op banden die ik zelf heb betaald!!! ) Ik ben met mijn auto naar een 3e partij gereden voor een soor "second opinion" wat betreft de scheve slijtage van de banden, conclusie: niet goed uitgelijnt!!!

Terwijl ik gister de auto weer bij de dealer heb gebracht heb ik hun op de hoogte gesteld dat de auto opnieuw gechipt was en dat ik dus niet wilde hebben dat ze een software update gingen uitvoeren over het motormanagement. Deze morgen kreeg ik een brief binnen van de leasemaatschappij dat ze hebben geconstateerd dat de auto opnieuw gechipt is en dat ze 1250 euro in rekening gaan brengen om dit weer in originele staat terug te brengen.... als ik hier niet mee akkoord ga beeïndigen ze het leasecontract met alle hieruit voortvloeiende kosten naar mijn berekenend!

Ik heb natuurlijk vanmorgen gelijk gebeld om een afspraak te maken over de gang van zaken, helaas was de eindverantwoordelijke niet aanwezig en moet ik tot volgende week wachten tot hij terug is van vakantie.

Werkelijk waar, ik heb hier gewoon geen goed woord voor over...... en zit er zwaar over te twijfelen om die wagen gewoon weg te doen met al dat gezeik!!
 

___JC___

Forumguru
Je hebt m toch niet gechipt zonder toestemming van de leasemij he?
Dan kan je dit soort problemen verwachten lijkt me. Het is hun auto en die mag je niet veranderen zonder toestemming.

Dat je je banden niet mag vervangen is erg vreemd. Nu heb je toch inmiddels 55.000 km gereden zonder dat ze banden op hun kosten hebben vervangen dus daar moeten ze niet over zeiken lijkt me.

Moraal van het verhaal, niet zonder toestemming chippen!!
 

VEEJAY

Forumguru
Het bandenverhaal is vreemd dat moeten ze gewoon vergoeden.

Het chippenverhaal zou een gemiddelde chipboer gratis voor je herstellen na een update. Niet moeilijk over doen tegen de dealer.

Gewoon ff om de tafel met je leasemij (heb je geen wagenparkbeheerder?) kom met feiten en niet met emoties hieromtrent.
 

!Škoda!

Actief lid
Voor wat betreft de banden:
Waren de eerste ook scheef afgesleten? Dit had je toen ook gemeld moeten worden, maar tijdens de grote beurt had dit ook opgemerkt moeten worden.
Als uitlijning de oorzaak blijkt (kan pas tijdens het uitlijnen worden geconstateerd) van scheef afslijten heb je dus geen blaam. Wel vindt ik het vreemd dat bij een kleine 80.000 km de remschijven versleten zijn. Dat wijst weer in het voordeel van de Leasemaatschappij : er is enorm mee "geragd" (LET OP ik zeg niet dat je het doet), in samenhang met de chiptuning (al dan niet doorr de leasemij goedgekeurd) is hun "bewijslast wel wat sterker. Scheef afslijten kan ook door hard nemen van (veel) bochten. In dat laatste geval is de uitlijning wel goed voor "normaal" rijden, maar niet voor "extreem" sportief rijden.

NB: Ik zeg niet dat je extreem sportief rijd, maar laat je alleen zien wat de argumenten van de leasmij zullen zijn. Hiermee kun je je dus eventueel ook gaan wapenen tegen hun argumenten, en komen hun argumenten ten minste niet als "donderslag bij heldere hemel".

In (bijna?) elk lesecontract staat ook nog zoiets dat je normaal en netjes met de auto moet omgaan. Opdit punt (als ze hun bewijslast tenminste rondkrijgen) kan het contract dan worden ontbonden waarbij je de financiele gevolgen zult moeten dragen.

in ieder geval: Sterkte!! :winkie:
 

LenK

Forumguru
Abnormale (scheve) bandenslijtage had gewoon als garantiezaak moeten worden behandeld omdat de uitlijning van de auto niet goed was.

En dat overschrijven van de chiptuning is ook verwijtbaar aan de garage.
Als je het zonder medeweten van de leasemaatschappij hebt gedaan dan moet je dit zelf met de garage regelen.

Dus ik denk dat je nog meer op de garage dan op de leasemaatschappij kwaad zou moeten zijn. Maar de leasemaatschappij had de discussie over wel of geen garantie wel op zich moeten nemen en niet zo eenvoudig het van zich afschuiven.

Hoe heet die prutsgarage trouwens?
 

___JC___

Forumguru
Ik heb ook een keer zoiets gehad.

Ik bracht mn oude RS bij de dealer en de wanden van de banden vertoonde heel veel kleine scheurtjes. Ze vroegen dus bij de leasemij aan of ze vervangen konden worden. Was daar toevallig een mannetje van de leasemij en die heeft dr naar gekeken. Conclusie was dat er op het circuit gereden was met deze auto want zoiets hadden ze nog nooit gezien!! (Zat ook een gummen.org sticker achterop en dat hielp ook niet echt.)

Ik redelijk over de zeik natuurlijk want ik kom nooit op een circuit met mn leaseauto. Navraag wees uit dat er niks aan de hand was. Ze hadden op hun kantoor mijn geschiedenis bekeken. Geen overmatige bandenslijtage of remmen e.d. Verbruik was goed. Nette rijder dus werd gewoon vervangen.

Leasemaatschappijen letten er dus wel steeds meer op!! En terrecht moet ik zeggen.
 

higgy

Forumguru
Tja, dat komt door die mennekes (waarmee ik Ralph expliciet niet bedoel) die niet om kunnen gaan met de weelde van een lease-auto. Hard optrekken met een koude diesel, bochten nemen alsof het karting betreft etc.: ik begrijp die leasemaatschappijen wel.
 

___JC___

Forumguru
Tuurlijk moeten de ergste aangepakt worden. Komen we misschien eindelijk van het vooroordeel af dat leaserijders asociaal volk zijn die 4 jaar lang een auto naar de klote helpen...

En de leasetarieven kunnen omlaag door verminderde kosten.
:xyxthumbs:
 

Ralph

Lid
Even voor de goede orde:
Ik ben eigenondernemer, dus deze auto is gewoon heel belangrijk voor mij.
Daarom ben ik er ook extreem zuinig op in alle opzichten. Dit is bijvoorbeeld ook terug te zien in mijn gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer over de afgelopen 10.000km !!

Als er met een auto hard "lees asociaal" wordt gereden dan slijten de banden inderdaad een stuk sneller, maar NOOIT scheef!! Ik rij 90% binnen de bebouwde kom, dus dat de banden iets harder slijten dan normaal lijkt mij niet gek!
 
Die bandenslijtage is een echte O2 kwaal. Na 32000km moesten die van mij ook vervangen worden. Dit is gratis gebeurd i.v.m. een slechte uitlijning af fabriek/af dealer. Oók mijn rijstijl is op het "truttige"" af dus daar kwam het niet door.
De leasmij. moet de strijd aangaan met de dealer en niet de kosten op jouw afwimpelen!
 

___JC___

Forumguru
Maar getunend zonder toestemming? Ongeacht hoe je rijdt, dat mag niet.

Enuh als ik op 90% door de bebouwde kom ga dan gaat het erg hard lijkt me!
Tenminste als je dr vanuit gaat dat 100% volle bak is.
:smirk:
 

Jeje

Lid
JC grapjas:laugh:

maar je hebt gelijk tunen zonder toestemming leasemaatschappij wordt niet op prijs gesteld. Voor hen staat dit gelijk aan hogere slijtage door meer belasting. (wat "meestal" ook waar is, de meeste laten hem toch tunen voor "sportievere" prestaties)
 

02maniak

Nieuw lid
Maar,, als je geen gedonder wilt met een leasemij. en je bent ondernemer, dan koop je gewoon die auto en niet leasen!!. denk daar maar eens over na meneer de ondernemer....
 

LenK

Forumguru
Maar,, als je geen gedonder wilt met een leasemij. en je bent ondernemer, dan koop je gewoon die auto en niet leasen!!. denk daar maar eens over na meneer de ondernemer....

Bull:

Een ondernemer gaat zijn geld liefst niet investeren in auto's maar houdt dat bedrag liever als werkkapitaal.
En een ondernemer heeft het liefst voorgecalculeerde vaste kosten en zelf een auto kopen betekent alles behalve vaste kosten.
 

Ralph

Lid
Heb net Profile center DBS gebeld, dunlop dealer, zij geven aan dat de banden gemiddeld 35 tot 40.000km meegaan. Als de banden zo scheef zijn afgesleten als in mijn geval, is dit te wijten aan slechte uitlijning!!

Het cuppen van de banden heeft temaken met de starre achteras van de auto.

Tevens worden er Dunlops 9000 sport op de markt gebracht uit landen waar de kwaliteitseisen een stuk lager zijn dan in nederland. Hierdoor komt het helaas voor dat er banden worden verkocht welke kwalitatief stuk minder zijn dan de in Europa geproduceerde banden.

Ook is de leeftijd van de band ( hoelang deze heeft opgeslagen ) is van belang voor de levensduur van de band. Deze productiedatum en land van herkomst is terug te vinden aan de buitenzijde van de band achter de tekst nr. dot.
 
Het bandenverhaal is vreemd dat moeten ze gewoon vergoeden.

Het chippenverhaal zou een gemiddelde chipboer gratis voor je herstellen na een update. Niet moeilijk over doen tegen de dealer.

Gewoon ff om de tafel met je leasemij (heb je geen wagenparkbeheerder?) kom met feiten en niet met emoties hieromtrent.

Een chippenboer misschien wel, maar de garage NIET.
Ik heb de mijne uit Eindhoven (lees je mee Marco??) en mijn O2 stotterd af en toe.
Nu kan een update dus helpen, maar het eerste wat ze zeiden was, de kosten voor het opsturen, resetten, en opnieuw chippen gaan wij niet betalen.
Dat lijkt mij een beetje onzin, zij hebben hem gechipt en zij moeten zorgen voor die update, niet ik.
Ze zullen, als ik het doe, zelfs de leenauto moeten betalen.
Maar goed, zo zie je maar niet iedereen geeft dezelfde service.

Datzelfde geldt voor leasemaatschappijen, helaas.
Ze gaan wel een beetje extreem te werk, en ik denk dat ze een klant kwijt zijn...
Veel succes met je geschil.
 

Ralph

Lid
Ik heb het leasecontract helemaal door zitten spitten inclusief algemene voorwaarden, hier wordt geen woord gerept over chiptuning!

Dus als ze dan achteraf gaan zeggen dat het niet mag maar het staat niet op papier dan hebben ze geen poot om op te staan, toch?

gr
 

JettaFreak

Actief lid
Bull:

Een ondernemer gaat zijn geld liefst niet investeren in auto's maar houdt dat bedrag liever als werkkapitaal.
En een ondernemer heeft het liefst voorgecalculeerde vaste kosten en zelf een auto kopen betekent alles behalve vaste kosten.
@ LenK: Ben het er niet helemaal mee eens, dit bericht komt uit de buurt van je onderbuik. Zeker als je nieuw koopt hoef je de eerste jaren geen excessieve variabele kosten te verwachten, dat is dan garantiewerk bijvoorbeeld. Afschrijving is ook vooraf redelijk goed te bepalen (en wat te denken van de bekende ANWB-lijsten: bieden ook inzicht in verwachte kosten). Daarnaast moet leasemij resultaat maken en zal rente in de leasetermijn zijn opgenomen ivm de financiering van de auto. Dus, als je zelf redelijk goedkoop aan geld kan komen, is de aanschaf van een auto niet per definitie stom/etc. Je wil je geld zoveel mogelijk in de onderneming houden als je onderneming kapitaalintensief is, dus dat je door het kopen van een machine je resultaat behaalt. Als je werk arbeidsintensief is (denk aan vrije beroepers) dan is er geen beletsel om zelf de auto aan te schaffen (als ik het me goed herinner is __JC__ accountant. Hij zou eea eventueel nog meer kunnen verhelderen). Kan bij kleinere ondernemers zelfs nog stukken (fiscaal) voordeliger zijn.

Groet,


JettaFreak
 

Jeje

Lid
Als ondernemer is het inderdaad gewoon een rekensom, uiteindelijk moet een leasemaatschappij ook "gewoon" geld verdienen, dus je betaalt altijd meer dan als je de wagen aanschaft, alleen moet je als ondernemer het in de auto geïnvesteerde bedrag wel in een keer op tafel kunnen leggen ipv in termijnen in het geval van een leaseauto. Als je dit kunt is het volgens mij in de meeste gevallen voordeliger om hem zelf aan te schaffen.
 
Bovenaan Onderaan