Mot met leasemaatschappij

Eigenlijk lijkt het mij heel makkelijk.
Als mijn banden versleten zijn (ik heb een normale rijstijl) en de leasemij
wil nieuwe banden niet vergoeden laat ik de auto staan!

Vr,gr,

Aaron:bye:
 

___JC___

Forumguru
Yep accountant in tha house...

Leasen is over het algemeen genomen duurder dan zelf kopen, de leasemaatschappijen moeten immers wel winst maken. Ze krijgen daarintegen korting op aanschaf, verzekering en onderhoud want ze nemen grotere aantallen af.

Voordeel van leasen is dat je geen lening hoeft aan te gaan voor de aankoop of een stuk vermogen (werkkapitaal zoals L&K zegt) hoeft te investeren in een vast actief. Verder ligt het risico volledig bij de leasemij in geval van onverwacht overmatig onderhoud of diefstal.

Nadeel van leasen is dat je er meestal 4 jaar aan vast zit en dus ben je minder flexibel als ondernemer. Het is meestal dus ook duurder. Korter leasen kan ook maar dan wordt het alleen maar duurder...

Fiscaal maakt het niet uit of je leased of koopt. Beide kosten zijn aftrekbaar in een onderneming en voor beide betaal je een bijtelling als je m meer dan 500km prive gebruikt.

Ik zal de optie 'prive kopen en km's declareren in de onderneming' jullie nu nog even besparen. Kan overigens ook heel voordelig zijn.
:koffie:
 

Dutch4x4

Senior Member
De Octi 2 heeft geen starre achteras, maar onafhankelijke wielophanging rondom...

Ik wou net zeggen, die Profile heeft er weinig verstand van!

Misschien zijn ze in de war met de O1. De FWD-versie daarvan had torsiestangen achter en dan heb je inderdaad geen onafhankelijke achterwielophanging. Maar ook dan zie ik niet dat dat wat ermee te maken heeft. Ik zou eerder zeggen dat je met een starre achteras - maar welke auto behalve een bestelauto heeft die nog? - minder last hebt van cuppen.

Cuppen ontstaat vooral als een auto (met name een voorwielaandrijver) vaak alleen wordt bereden. Daardoor rust er te weinig gewicht op de achteras.

En wat betreft dat chippen zonder dat de leasemaatschappij ervan afweet: ook al staat het niet in de kleine lettertjes, je doet iets zonder toestemming en het is jouw auto niet. Als je het met toestemming had gedaan, dan had je een hoger maandbedrag moeten aftikken. Dus logisch dat de dealer (die tenslotte in opdracht van de leasemij werkt en door hen wordt betaald) het illegaal chippen doorgeeft. Helaas voor jou, maar het zijn gewoon krokodillentranen...
 

Swiss

Actief lid
Yep accountant in tha house...

Ze krijgen daarintegen korting op aanschaf, verzekering en onderhoud want ze nemen grotere aantallen af.

/off topic/
Dat zou je inderdaad denken, hé?
Laat ik nu de laatste week al 2 mensen bij aan m'n bureau gehad hebben die een hogere korting krijgen dan de leasingmaatschappij (die op zich al niet misselijk is, voor Franse merken 14 tot 17% op catalogusprijs, voor de betere Duitse merken rond de 10%). De maatschappij doet daar dan niet truttig over, bestelt dan de wagen bij die garage en rekent gewoon die korting door naar de klant. Vind ik netjes.

/on topic/
Wat betreft de banden: een leasingmaatschappij lééft van analyses, tabellen, gemiddeldes, ... Zij moeten dus perfect weten dat Skoda's niet altijd even zuinig met banden zijn. 25000 voor 2 banden is inderdaad niet veel, maar wij hanteren zelf in het algemeen een regel van 1 band per 10000 km: Dus om de 30 de voorbanden, om de 60 de achterbanden is normaal. Leasing mag dus iets coulanter zijn.
Wat betreft de chiptuning: Tja... Euhm, laat ik het zo zeggen: kom ik er achter dat één van m'n "bestuurders" zoiets doet, dan trek ik m'n handen ervan af bij eventuele problemen en vroegtijdige slijtage. Ik begrijp het dus dat de leasing ook zo reageert. Je verandert geen wagen "ingrijpend" (en nu kunnen we lekker gaan discussiëren of chippen ingrijpend is of niet) zonder toestemming van de eigenaar. En al zal chiptuning niet expliciet in de voorwaarden staan, iets in de zin van "veranderingen zonder toestemming van de leasingmaatschappij" zal er vast en zeker wel in staan.

Ik vind het niet zo verstandig. In Nederland gaat men toch veel vlotter over dit onderwerp? Dan had je hen best op de hoogte gebracht of beter nog, ineens mee laten opnemen in het contract...

My two cents on this subject.

Greetz,
Swiss
Part-time Fleet Manager (15-tal wagens)
 

02maniak

Nieuw lid
tja... al het geld wat je inmiddels aan je leasmij hebt overgemaakt (kosten re-chippen etc. ) had je ook als werkkapitaal kunnen gebruiken.. ;)
 

Tallguy

Forumguru
Wat ik echter niet begrijp uit het verhaal is dat de leasemij al wist dat de auto gechipped was, want bij de 1e keer dat het motormanagement aangepast werd heb je er al gedonder over gehad. En toen hebben ze niks gezegd over kosten en blabla ?

Zo nee, dan kan je ze daar op wijzen....hadden ze toen maar aan de bel moeten trekken lijkt me. Beetje starre opstelling dan, dat snap ik wel, maar als ze het weten en dan na een heeeeeele lange tijd , bij de 2e keer, opeens wel aan de bel trekken heb ik zelf zoiets van "...tsja...als je het nou de vorige keer had gezegd had ik 'm niet meer terug laten chippen".
Ik zou dat zelf wel als argument gaan aanvoeren.

En wat betreft de banden...ook mijn O2 was slecht uitgelijnd...resultaat 2 (Dunlop) voorbanden die tot het staal afgesleten waren. Uiteindelijke resultaat: 4 nwe banden! En uitlijning valt jou nooit te verwijten als je geen rare dingen met een auto doet (stoeprandjes enzo). Wijs de leasemij daar dan ook maar eens op.
En als laatste...ze miepen wel snel daar :( Je hebt notabene zelf al een nwe set banden betaald en nu op een KM stand waarbij banden een beetje 'op' beginnen te raken gaan ze wéér miepen.
 

JettaFreak

Actief lid
Yep accountant in tha house...

Fiscaal maakt het niet uit of je leased of koopt. Beide kosten zijn aftrekbaar in een onderneming en voor beide betaal je een bijtelling als je m meer dan 500km prive gebruikt.

Ik zal de optie 'prive kopen en km's declareren in de onderneming' jullie nu nog even besparen. Kan overigens ook heel voordelig zijn.

[beroepsdeformatie]Mits je onderneming niet al te groot is, kan je wel een (niet gigantisch) fiscaal voordeel hebben[/beroepsdeformatie]

Ja, hoe zit dat nou eigenlijk met het chippen. Was dit nu wel of niet bekend bij leasemij. Ik hoor wel eens verhalen dat als je een chip meeleast er rekening gehouden wordt met extra slijtagekosten (banden, remmen, wielophanging). Die kosten zouden worden doorberekend aan de klant. We hebben toch ook een lid dat werkzaam is bij ING Car Lease?

Groet,


JettaFreak
 

JettaFreak

Actief lid
Ik zou eerder zeggen dat je met een starre achteras - maar welke auto behalve een bestelauto heeft die nog? - minder last hebt van cuppen.

Nu ben ik geen techneut, maar er zijn meerdere typen nieuwe modellen die geen onafhankelijke achterwielophanging hebben.

Honda Civic 2006
Toyota Auris (behalve 2.2. D-Cat)

om maar eens enkele voorbeelden te noemen. Er wordt gezegd in de autobladen dat een goed afgestelde starre achteras net zo goed kan zijn als onafhankelijk. Ik meen me ook iets te herinneren als een dubbel c profiel van die as (Dat is dus niet hetzelfde principe als dubbel d).

Groet,


JettaFreak
 

purk

Senior Member
Ik wou net zeggen, die Profile heeft er weinig verstand van!

Misschien zijn ze in de war met de O1. De FWD-versie daarvan had torsiestangen achter en dan heb je inderdaad geen onafhankelijke achterwielophanging. Maar ook dan zie ik niet dat dat wat ermee te maken heeft. Ik zou eerder zeggen dat je met een starre achteras - maar welke auto behalve een bestelauto heeft die nog?


De Roomster, die heeft de zelfde achteras als de Octavia OI
 

JettaFreak

Actief lid
oeps

exactemundo. o nee, dat is niet voor personenauto's, eventueel wel voor een bestelbus met dikke diesel. oeps. over het algemeen zie ik geen investeringsaftrek bij mijn klanten, veel te veel investeringen. my bad
 

Dutch4x4

Senior Member
Nu ben ik geen techneut, maar er zijn meerdere typen nieuwe modellen die geen onafhankelijke achterwielophanging hebben.

Honda Civic 2006
Toyota Auris (behalve 2.2. D-Cat)

om maar eens enkele voorbeelden te noemen. Er wordt gezegd in de autobladen dat een goed afgestelde starre achteras net zo goed kan zijn als onafhankelijk. Ik meen me ook iets te herinneren als een dubbel c profiel van die as (Dat is dus niet hetzelfde principe als dubbel d).

Een oplossing met torsiestangen kan ik nou niet bepaald hetzelfde noemen als een traditionele starre achteras. Daarom wordt die ook wel een semi-onafhankelijke achterwielophanging genoemd.

Bij starre achterassen denk ik echt aan die speelgoedauto-achtige assen die je nog onder bestelauto's ziet.
 

Tallguy

Forumguru
Graag een beetje meer ontopic blijven :) TS vraagt niet om advies over zelfstandige ondernemer over belastingzaken :koffie:
 

JettaFreak

Actief lid
Een oplossing met torsiestangen kan ik nou niet bepaald hetzelfde noemen als een traditionele starre achteras. Daarom wordt die ook wel een semi-onafhankelijke achterwielophanging genoemd.

Bij starre achterassen denk ik echt aan die speelgoedauto-achtige assen die je nog onder bestelauto's ziet.

Had ik weer eens een klok horen luiden?
 
Ja, hoe zit dat nou eigenlijk met het chippen. Was dit nu wel of niet bekend bij leasemij. ?

Groet,


JettaFreak

Gezien het feit dat hij er niet op ingaat zal het wel onbekend geweest zijn bij de leasemij.
Dan is het ineens begrijpelijk dat ze moeilijk doen.
Mijn auto is ook geleased en gechipped door ABT. Ik betaal daarvoor volgens mij iets van 35 euro netto (incl. btw) per maand extra. Als reden voor de extra kosten wordt opgegeven:
- Olie verbruik
- Banden slijtage
- Overige slijtage
Nou zal bij mij dan alles onder "overige" slijtage vallen. Aangezien mijn banden na 1 jaar nog zo goed als nieuw zijn en er geen druppeltje olie bijgevuld hoefde te worden in het eerste jaar.

Al met al zeg ik, altijd melden als je iets aanpast aan de auto.
 

___JC___

Forumguru
Gezien het feit dat hij er niet op ingaat zal het wel onbekend geweest zijn bij de leasemij.
Dan is het ineens begrijpelijk dat ze moeilijk doen.
Mijn auto is ook geleased en gechipped door ABT. Ik betaal daarvoor volgens mij iets van 35 euro netto (incl. btw) per maand extra. Als reden voor de extra kosten wordt opgegeven:
- Olie verbruik
- Banden slijtage
- Overige slijtage
Nou zal bij mij dan alles onder "overige" slijtage vallen. Aangezien mijn banden na 1 jaar nog zo goed als nieuw zijn en er geen druppeltje olie bijgevuld hoefde te worden in het eerste jaar.

Al met al zeg ik, altijd melden als je iets aanpast aan de auto.


Hier nog een leaser met Abt chip. Betaal 40 eutjes per maand extra volgens mij terwijl het chippen zelf op ongeveer 20 eutjes per maand komt qua kosten.
Rest is winst en extra verbruikkosten.
 
Hier nog een leaser met Abt chip. Betaal 40 eutjes per maand extra volgens mij terwijl het chippen zelf op ongeveer 20 eutjes per maand komt qua kosten.
Rest is winst en extra verbruikkosten.

True,..
Alleen ik heb zoiets..
Die paar tientjes overleef ik ook wel weer.

Alleen zie ik dat je 390Nm Koppel hebt.. (*slik*).
Ik heb Ge-chipt 290Nm en vond dat al veel..

390.. hmm misschien mijn volgende auto :tongue:

Oh, ja ben benieuwd wat je top snelheid is..
Ik haal met mijne (op TomTom) 211. Teller staat dan op einde 240...
Doe ik in ieder geval niet nog een keer.. Klinkt niet echt leuk voor de auto :s
 
Bovenaan Onderaan