motor polo is dezelfde ????

Goeiedag,

Ik heb de volgende vraag: in de polo blue motion 1.2 TDI zit toch dezelfde motor als in de seat ecomotive 1.2 TDI en de skoda fabia combi 1.2 TDI greenline, maar toch de onderhoudprogamma anders.De polo moet bij 30.000 km of om de twee jaar een beurt , en de seat en de skoda om de 15.000 of 1 jaar.Waarin zit dit verschil :crazy:



Zelf bestelt op 18 mei: Greenline black pearl met maxidot/pdc/amundsen/sunset/armsteun/lederpakket/multistuur/climatic/dakrail :xyxthumbs:
 

RobV

Lid
Om de twee jaar een beurt? Dat lijkt me erg weinig om eerlijk te zijn.Ligt toch ook aan hoeveel Km je per jaar rijd en anders is 1x per jaar een kleine beurt toch wel het minste wat een auto nodig heeft om lang mee te kunnen gaan.Toch?
 
Het staat op de site van volkswagen.ik heb navraag gedaan bij diverse dealers , van waarom dat verschil en niemand wist daar antwoord op
 
Ook als de beurt bij 30.000 km kan, dan zal dit problemen met garantie op kunnen leveren als Skoda een ander onderhoudschema voorschrijft. Bij mijn vorige Opel liet ik per jaar een beurt uitvoeren (18.500 kms) terwijl om de 15.000 voorgeschreven was. De dealer heeft me wel op de risico's gewezen... Gelukkig verder geen schade van ondervonden.
 

hemi24

Forumguru
QG1 of QG2?
QG1 zijn voertuigen voorzien van longlife olie, welke een veriabele service-interval kennen met een maximum van 30.000km of 2jaar (hetgeen eerst bereikt wordt);
QG2 zijn voertuigen met een vaste service-interval; onderhoud eens in de 15.000km of om het jaar (eveneens hegeen eerst aan de orde is).

Ondanks QG1 kom ik toch altijd netjes op 30k uit, dus erg variabel zal het systeem wel niet zijn. Of je moet al extreem veel koude starts maken of een hoge thermische belasting hebben.
 

stradje

Actief lid
In het Eindhovens Dagblad staat vandaag een vernietigend verslag over de Polo Bluemotion. De tester vindt dat de herrie van de motor alle plezier vergalt, dat er onderin te weinig trekkracht is, maar dat hij ondanks veel stadsritten wel een keurige 4,1 l/100km haalde. Buiten de fiscale voordelen vond hij dat er geen lol te beleven was aan de wagen.

Tja, dat staat dus mijlenver af van de eerste gebruikerservaringen die hier worden neergeschreven, waarin men het juist heeft over "best wel stil" en "genieten" en dat de acceleratie prima is, mits je je schakelgedrag aanpast (terugschakelen als je eens een keer snel wilt optrekken).

Ik houd het er maar op dat die tester zijn collegatester die maandag in een Porsche 911 zag stappen en de rest van de week heeft zitten balen dat hij zelf met een "zuinigheidswagentje" was afgescheept, zonder zich ook maar één keer in te leven in de gedachtenwereld van die horden mensen die allemaal WEL vallen voor die zuinige wagens en daar ook nog tevreden mee zijn.

Want zoals de verkoper bij mijn dealer zei: 9 van de 10 Skoda's (dat is 90%!!!!!!) die hij momenteel verkoopt zijn Greenlines. Misschien wordt het tijd dat de autojournalisten het "lol trappen" over laten aan Top Gear en zuinige wagens gaan testen langs de criteria die zuinige rijders hanteren.

Juist daarom kijk ik uit naar zoveel mogelijk echte rij-ervaringen op dit forum van mensen die WEL uit de doelgroep komen. Daar hebben we meer aan dan vooringenomen verhalen van testers die alleen maar denken in termen van sneller, sneller en nog eens sneller. Wij vinden hier successtories over het meest zuinige verbruik en de daarvoor benodigde rijstijl waarschijnlijk VEEEEL leuker ;) !
 

LenK

Forumguru
Juist daarom kijk ik uit naar zoveel mogelijk echte rij-ervaringen op dit forum van mensen die WEL uit de doelgroep komen. Daar hebben we meer aan dan vooringenomen verhalen van testers die alleen maar denken in termen van sneller, sneller en nog eens sneller.
Als je op zoek bent naar positief subjectieve meningen dan ben je op een merken forum aan het goede adres. Ieder beoordeelt zijn eigen auto, zeker als die net is aangeschaft, in de meeste gevallen te positief. Dus op basis van meningen op een autoforum een auto kopen lijkt me niet echt verstandig.

Vwb test: als ik bij mevr. LenK in de Fabia zit dan vind ik het ook maar een herrie hok. Het is maar wat je gewend bent.
Maar ik ben geen auto journalist. Ik heb niet al het vergelijkingsmateriaal uit dezelfde klasse. Een goede auto journalist vergelijkt niet met een grotere of kleiner klasse maar met auto's uit dezelfde klasse. En dan wil ik best geloven dat een diesel in een kleine auto zich laat horen en dat een zuinige kleine diesel niet flitsend presteert. Als je dat laatste niet aanstaat dan geen green blue oid kopen.
 

Hetzer

Forumguru
Echt kul, herrie??, de motor is juist erg stil!!!!!!!!!, onderin met lage toeren in zijn 2 heb je weinig trekkracht, echter in zijn 3 en 4 heeft hij voldoende trekkracht en krijg je ook de bekende "duw" in de rug van de turbo.
Maar wat verwacht je dan van een zuinig model, dat je daar de straattegels mee uit het wegdek trek??, wanneer komt het eindhovens dagblad met een duo test tussen de Polo BM en de Polo GTI, om vervolgens te melden dat de BM erg langzaam is , en de GTI erg onzuinig

pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff.

Tja en wat verwacht je van een motor??, wat is jouw referentie kader, zo heb ik ooit een 1.9 SDI gehad, heb daarna in een 47 en 51 kw benzine gereden, laatst nog een tijdje in een Golf BM 1.6 TDI gereden voor mijn werk.
 

Captain Hook

Forumguru
Het absurde van al die autojournalisten is dat ze helemaal niet 'denken' zoals de gemiddelde bestuurder die de auto gewoon zelf moet betalen, 'm nodig heeft voor woon-werkverkeer, af en toe eens wat uitstapjes en een zuinige, betrouwbare, ruime en praktische auto zoekt.

Nee, het moet altijd maar spannend, met een noodgang door de bocht kunnen. Flitsende acceleratie hebben, sportiviteit uitstralen (whatever that may be), goed hangen in de kombaan bij 180km/h, etc, etc. Kortom nou niet bepaald alledaagse gebruikseisen.
Als we allemaal zo reden als die autojournalisten doen, dan werd het een stuk gevaarlijker op de weg en had de KLPD de handen vol aan het bekeuren van al die idioten. :(

Kom nou eens van je luxe troon af en vergelijk en beoordeel
met een realistische blik.

ps: daarom is het wel eens leuk om een of 't andere onbetaalbare fantastische auto te rijden. Maar er worden nou eenmaal miljoenen kleine en middenklasse auto's verkocht en gereden, en slechts enkele stuks van über-auto's...
 

stradje

Actief lid
Bij een aanstaande Greenline review zou het misschien ook wel eens interessant zijn om een vergelijkend kostenplaatje te plaatsen bij bijv. 25.000km/jaar (brandstof, onderhoud, verzekering, wegenbelasting, afschrijving, rente). Ik denk dat een hoop lezers van zo'n review zich toch achter de oren krabben als ze de echte maandlasten van zo'n relatief luxe stationwagen zien. We zouden wel eens dicht bij of zelfs onder de 300 Euro per maand kunnen blijven. En dat zou dan 14 cent/km zijn!

Dat is namelijk ook een aspect dat die 9 van de 10 Greenline rijders bijzonder aanspreekt, maar in vrijwel geen enkele test aan de orde komt.

En het mooie van die "verstandige keuze" van die overgrote meerderheid van de ECHTE kopers is ook nog eens dat we met 2 vingers in de neus de milieudoelstellingen voor 2015 flink gaan overtreffen!
 

stradje

Actief lid
Ik heb het voor de gein nog even wat preciezer berekend (uitgaande van mijn relatief luxe aangeklede wagen).

Jaarkosten gemiddeld:
Afschrijving (van 19000 naar 2000 in 8 jaar) = 2125
Rente-verlies (2,5% over gemiddeld 10500) = 262,5
Verzekering (casco bij voldoende schadevrije-jaren) = 500
Wegenbelasting = 0
Brandstofverbruik (1:25, bij 1,15 Euro/liter) = 1380
Onderhoud (aanvankelijk alleen beurten, later ook steeds meer reparaties/vervangingen) = 1000
Totale kosten/jaar = 5267,5

Gebaseerd op een kilometrage van 30000 km/jaar:

Maandkosten: 439 Euro/maand
Kilometer-kosten: 17,6 cnt/km


Vergelijk dat eens voor de gein met de ANWB-berekeningen!! Een Daihatsu Cuore op benzine komt nog altijd op 25,5 cnt/km (prijspeil 2008).

Als je een eigen bedrijf hebt en hem op de zaak rijdt en de bijtelling gewoon afdraagt aan de zaak, kom je rekening houdend met investeringsaftrek (28%), willekeurig afschrijven (nergens genoemde extra voordelen!) en BTW-effecten waarschijnlijk onder 15 cent/km.

Dat was voor mij de reden om NU in te stappen. Dit feest zal snel afgelopen zijn.
 
Hallo beste skodafan’s,
Dit is mijn eerste post hier op dit forum, dus zal ik mij even netjes voorstellen. Mijn naam is Danny, ik ben 39 jaar en woonachtig te Maastricht. Ik ben een gescheiden vader, heb een dochtertje van bijna 8 jaar, en ik rijd al jaren tevreden een audi A3 1,6 uit 2002.


Ik wilde ff reageren op dat negatieve artikel van de polo BM.
Ik heb zowel in de polo BM als de Fabia GL een proefrit gemaakt, en ik moet zeggen dat het geluid van de motor inderdaad niet superstil te noemen is. Maar we moeten even realistisch blijven, het is nou eenmaal geen grote luxe benzine of 6 cilinder dieselmotor. Nee deze auto klinkt als een diesel en dat viel me eerlijk gezegd reuze mee, want waar de 3 cilinder benzine versies vaak als een opgejaagde “naaimachine” klinken, heeft deze 3 cilinder diesel daar geen last van. Sterker nog het geluid van de motor klinkt erg volwassen en aangenaam op een geluidsniveau dat je van een kleine motor mag verwachten, en zeker niet te hard.

Wat prestaties betreft moeten we ook realistisch blijven, het is en blijft een 3 cilindertje met een inhoud van 1200cc geen vetpot dus. Ga je van dit gegeven uit, ben ik er van overtuigt dat dit motortje bij velen een glimlach op het gezicht zal toveren.
Het eerste wat mij opviel tijdens het rijden waren de lange overbrengingsverhoudingen, vooral de 2e versnelling is erg lang. In de lage toeren merk je gelijk het veel hogere koppel t.o.v de kleine benzineversies en zorgt dat je vlotjes van de plek komt. Bochtje om in de 3 is in deze auto eigenlijk “not done”, maar dat komt meer door de lange overbrenging van de 2e versnelling dan door het gebrek aan power van de motor. Vanaf 2000 toeren begint de turbo mee te doen, whooohoo een glimlach op mijn gezicht. Toegegeven het is niet spectaculair maar voor een 3 pitter onverwacht. Maar het motortje houd je voor de gek, want er is iets vreemds aan de hand. Door de lange overbrenging van de 2e versnelling lijkt het misschien of de auto traag is, maar als je vervolgens op de snelheidsmeter kijkt, rijd je harder dan je zou verwachten. De toeren stijgen minder snel, maar je versnelt wel degelijk vlotjes.

Zoals gezegd heb ik in beide proef gereden en als eerste in de Polo BM, waarbij de ruimte het enigste puntje was dat me tegenhield om de Polo aan te schaffen. Toen maar de Fabia greenline geprobeerd met enige scepsis want wie wil er nou Skoda rijden? Na de ruimte op de achterbank en kofferruimte gecheckt te hebben en 3 minuten proefrijden in de fabia wilde ik nog maar een ding, en dat was zo snel mogelijk terug naar de dealer om mijn handtekening onder het koopcontract te zetten.

Dus voor de bestellers onder ons die geen proefrit hebben gemaakt -> wees realistisch en je bent strakjes super tevreden!.
M,vr,gr,
Danny
 
Bovenaan Onderaan