Hallo beste skodafan’s,
Dit is mijn eerste post hier op dit forum, dus zal ik mij even netjes voorstellen. Mijn naam is Danny, ik ben 39 jaar en woonachtig te Maastricht. Ik ben een gescheiden vader, heb een dochtertje van bijna 8 jaar, en ik rijd al jaren tevreden een audi A3 1,6 uit 2002.
Ik wilde ff reageren op dat negatieve artikel van de polo BM.
Ik heb zowel in de polo BM als de Fabia GL een proefrit gemaakt, en ik moet zeggen dat het geluid van de motor inderdaad niet superstil te noemen is. Maar we moeten even realistisch blijven, het is nou eenmaal geen grote luxe benzine of 6 cilinder dieselmotor. Nee deze auto klinkt als een diesel en dat viel me eerlijk gezegd reuze mee, want waar de 3 cilinder benzine versies vaak als een opgejaagde “naaimachine” klinken, heeft deze 3 cilinder diesel daar geen last van. Sterker nog het geluid van de motor klinkt erg volwassen en aangenaam op een geluidsniveau dat je van een kleine motor mag verwachten, en zeker niet te hard.
Wat prestaties betreft moeten we ook realistisch blijven, het is en blijft een 3 cilindertje met een inhoud van 1200cc geen vetpot dus. Ga je van dit gegeven uit, ben ik er van overtuigt dat dit motortje bij velen een glimlach op het gezicht zal toveren.
Het eerste wat mij opviel tijdens het rijden waren de lange overbrengingsverhoudingen, vooral de 2e versnelling is erg lang. In de lage toeren merk je gelijk het veel hogere koppel t.o.v de kleine benzineversies en zorgt dat je vlotjes van de plek komt. Bochtje om in de 3 is in deze auto eigenlijk “not done”, maar dat komt meer door de lange overbrenging van de 2e versnelling dan door het gebrek aan power van de motor. Vanaf 2000 toeren begint de turbo mee te doen, whooohoo een glimlach op mijn gezicht. Toegegeven het is niet spectaculair maar voor een 3 pitter onverwacht. Maar het motortje houd je voor de gek, want er is iets vreemds aan de hand. Door de lange overbrenging van de 2e versnelling lijkt het misschien of de auto traag is, maar als je vervolgens op de snelheidsmeter kijkt, rijd je harder dan je zou verwachten. De toeren stijgen minder snel, maar je versnelt wel degelijk vlotjes.
Zoals gezegd heb ik in beide proef gereden en als eerste in de Polo BM, waarbij de ruimte het enigste puntje was dat me tegenhield om de Polo aan te schaffen. Toen maar de Fabia greenline geprobeerd met enige scepsis want wie wil er nou Skoda rijden? Na de ruimte op de achterbank en kofferruimte gecheckt te hebben en 3 minuten proefrijden in de fabia wilde ik nog maar een ding, en dat was zo snel mogelijk terug naar de dealer om mijn handtekening onder het koopcontract te zetten.
Dus voor de bestellers onder ons die geen proefrit hebben gemaakt -> wees realistisch en je bent strakjes super tevreden!.
M,vr,gr,
Danny