Van een vinnige benzine auto naar een op zuinigheid ontworpen diesel. Ik verwachtte luiheid. Beetje gek laten maken door verhalen op internet. Wat heb ik hiervan sinds ik in een Greenline rijdt geleerd: Neem het met een korrel zout. Mijn bevindingen zijn heel anders dan wat ik heb gelezen. De Fabia zal beslist niet de straatstenen uit de straat trekken maar ik vind de auto beslist niet onderpresteren. Op de snelweg is er zelfs in de vijfde versnelling nog kracht - niet veel, maar genoeg aanwezig.
Ik ben de auto op advies van de dealer pittig aan het inrijden, dat houdt ook in 140 km op de snelweg (bij warme motor) en in de bebouwde kom soms het toerental laten oplopen tot zo'n 4000 toeren. Desondanks toch een gemiddelde van 18 kilometer op een liter diesel met veel ongunstige ritten als het om zuinig rijden gaat.
Ik weet nog niets van de degelijkheid van Skoda, maar de verbruikcijfers zijn wat mij betreft prima in orde. En wat ik op het forum leest, je moet een keuze maken: ga je voor sportief en pittig rijden, kies dan een andere wagen met een zwaardere motor en neem de hogere kosten voor lief (Passat). Mij zal je niet horen klagen over de Fabia wat verbruik betreft en gelukkig heb ik geen status auto nodig zoals die AW meneertjes waarbij een auto boven de 50.000 euro en 150 pk met 250 NM pas meetelt. Kortom, ik heb geen compensatie nodig in de vorm van een auto.
Een voorbeeld: mijn gemiddelde gereden snelheid over een periode van een maand is steevast tussen de 35 en 38 kilometer, dit is woon - werk verkeer. Bijna nooit hoger. Ik heb genoeg aan 75 pk met 180 nm.