Motor slaat niet af door caravan

Hallo,

Ik heb een Octavia Combi uit 2012. Deze is later voorzien van een Jaeger contactdoos voor een aanhanger. Ook bezit ik een caravan. omdat de koelkast van deze caravan niet leek te werken tijdens het rijden (dat zou wel het geval moeten zijn via 12v uit de auto) ben ik de zekeringen van de caravan gaan controleren en vond inderdaad een kapot exemplaar. Let wel: in de caravan dus, niet in de auto.

Zekering vervangen en vervolgens de auto ervoor gehangen. Nadat ik de boel rijklaar had gezet haalde ik de contactsleutel uit het slot en stapte uit. Om vervolgens tot mijn verbazing te horen dat de automotor nog steeds liep. Sleutel er weer in, nogmaals er uit maar nee de motor blijft doorlopen. Pas op het moment dat ik de stekker van de caravan uit de contactdoos van de auto trek stopt de motor.

Ik heb nu de vervangen zekering maar weer verwijderd en alles werkt nu normaal qua auto. Zodra ik de zekering weer terug plaats gaat het weer mis.

Blijkbaar gaat er na het plaatsen van de zekering een stroom lopen die op één of andere manier de boordcomputer van de auto beïnvloed?

Wie herkent dit verschijnsel of heeft enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Bedankt alvast!

(PS: het gaat inmiddels om een andere auto dan in mijn onderschrift hier ;) )
 

Antera

Donateur
Heel raar verhaal. Ik zou dan toch je caravan eens achter een andere auto hangen en vise versa om te kijken wanneer het probleem zich nog steeds laat zien. dat kan uitsluitsel geven maar het verhaal is zeer apart aangezien contact uit je alles uit schakelt
 

Canon-Eye

Forumguru
Deze is later voorzien van een Jaeger contactdoos voor een aanhanger.
Dit doet mij vermoeden dat de auto oorspronkelijk niet van een trekhaakvoorbereiding was voorzien - er zit dan misschien een andere module in waar je niet zomaar ongestraft een 13(?)-polige kabelboom voor de stekkerdoos aan kunt knopen.
 
Het klopt dat deze auto eerst een paar jaar zonder trekhaak heeft gereden, die is pas gemonteerd nadat ik 'm overgenomen heb.

Maar naast een caravan heb ik ook nog een vouwwagen, ook deze beschikt over een koelkast die tijdens het rijden op 12v koelt en die heeft nooit problemen gegeven achter deze auto. Dus ik denk niet dat er iets verkeerds is gemonteerd, dan had het met de vouwwagen ook niet gewerkt. Een andere caravan achter deze auto knopen lijkt me om dezelfde reden niet zo zinvol, ook lijkt het me sterk dat een andere auto voor deze caravan hetzelfde effect zal vertonen. Het is de auto waar iets fout gaat, niet de caravan.

Ben inmiddels even langs een Skoda dealer hier in de buurt gereden (niet de mijne dus) en die was snel zeker van z'n zaak: corrosie in de contactdoos waardoor lekstromen ontstaan. Waardoor dan weer de verstoring in de boordcomputer ontstaat. Heb nu, op de camping, niet zo veel zin om de boel open te schroeven dus dat doen we van de week thuis wel even.

Blijft gek dat de contactsleutel dan toch blijkbaar geen 'hoofdschakelaar' is of zo...
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar naast een caravan heb ik ook nog een vouwwagen, ook deze beschikt over een koelkast die tijdens het rijden op 12v koelt en die heeft nooit problemen gegeven achter deze auto.
Euhh... als de vouwwagen geen probleem geeft en de caravan wel, wat is dan het verschil tussen die twee installaties?
Hebben ze allebei eenzelfde stekker (hetzij 7- dan wel 13-polig)?
Als daar geen verschil in zit, zou ik het toch eerder in de caravan zoeken dan in de auto. Misschien moet die eens grondig doorgemeten worden?

Andere opmerking (alleen om zaken uit te sluiten): is de koelkast tijdens het rijden omgeschakeld van 220V naar 12V-bedrijf? Bij de mijne moet dat handmatig gebeuren, anders doet-ie het onderweg gewoon niet, maar ik zou me kunnen indenken dat er in dat circuit ergens iets misgaat.
 

Spierings

Forumguru
Dit probleem krijg je als de continu voeding en geschakelde voeding met elkaar in verbinding zijn... Hierdoor geeft de caravan voeding terug aan de auto op het geschakelde contact waardoor de geschakelde voeding niet weg kan vallen bij contact uit en deze op contact blijft staan..

Waarschijnlijk zit er iets in de caravan niet goed, verwacht niet dat dit aan de doos zal liggen..

Contact 9 is de permanente plus en deze gebruikt meestal de massa op contact 13
Contact 10 is de geschakelde plus en deze gebruikt meestal de massa op contact 11.

Zou even de 13 polige stekker open halen en even op de contacten meten. Haal eventueel draad nummer 10 los en kijk wat er dan gebeurt..

Wat voor caravan is het..
 
Laatst bewerkt:
Even een paar reacties terug:

- @Peter-036 : zoals gezegd gaat het niet om de auto in mijn handtekening, het is namelijk wel degelijk een benzinemotor waarbij dit fenomeen optreedt. Dus nee, contact uit is dus blijkbaar niet echt contact uit. Als je het snapt mag je het zeggen. Van diesels kende ik dit verschijnsel inderdaad wel, maar het is toch echt een benzine!
- @Canon-Eye: het voornaamste verschil is dat de vouwwagen voor het laatst afgelopen zomer achter de auto heeft gehangen (en toen deed alles het nog), de caravan hangt er nu pas voor het eerst achter. Mocht de oorzaak corrosie zijn dan is dat dus het afgelopen najaar en winter ontstaan wat heel goed kan natuurlijk. Een ander verschil is dat de caravan zelf een accu aan boord heeft (die tijdens het rijden door pin 9 gevoed wordt, de koelkast door pin 10). Mocht de auto aangekoppeld blijven staan zonder draaiende motor is pin 10 natuurlijk uit, via het schakelpaneel in de caravan kan ik kiezen of ik de overige 12v-gebruikers wel of niet gebruik laat maken van de autoaccu via pin 9. Ook de vouwwagen trekt de stroom voor de koelkast uit pin 10.
- @Spierings: pin 10 loshalen is hetzelfde (als ik de draden goed volg...) als het weghalen van de zekering zoals ik al gedaan heb. Resultaat: dan werkt alles zoals het hoort.

Er zit bij de caravan (een Sprite uit 1996) een keurig schema van het elektrische netwerk wat voor zover ik kan nagaan ook klopt. Zoals gezegd: pin 9 voedt de boordaccu van de caravan tijdens het rijden en kan indien gewenst de verlichting en het pompje bedienen, pin 10 voedt alleen de koelkast. Als ik de in deze draad opgenomen zekering plaats ontstaan de problemen, haal ik die weg is alles goed.
 
Maar allemaal dank voor het meedenken, het is een gek probleem!

Als er inderdaad een bedradingsfout zit in de caravan waardoor pin 9 en pin 10 elkaar gaan voeden zoals in één van de reacties gesuggereerd (de één de ander of andersom) dan zou ik dit natuurlijk moeten kunnen meten: als ik de zekering terug plaats zou ik de weerstand tussen pin 9 en 10 kunnen meten. Als deze vrijwel nul is maken ze ergens verbinding, anders niet. Ga ik proberen zodra ik weer bij de zekering kan, daar ligt nu mijn bed op...
 
Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Even een paar reacties .
- @Spierings: pin 10 loshalen is hetzelfde (als ik de draden goed volg...) als het weghalen van de zekering zoals ik al gedaan heb. Resultaat: dan werkt alles zoals het hoort.

Er zit bij de caravan (een Sprite uit 1996) een keurig schema van het elektrische netwerk wat voor zover ik kan nagaan ook klopt. Zoals gezegd: pin 9 voedt de boordaccu van de caravan tijdens het rijden en kan indien gewenst de verlichting en het pompje bedienen, pin 10 voedt alleen de koelkast. Als ik de in deze draad opgenomen zekering plaats ontstaan de problemen, haal ik die weg is alles goed.
Als je de draad los hebt en je meet hier spanning op dan weet je zeker dat het probleem in de caravan zit...

Haal de koelkast roosters eraf, meestal zit de voedingsindustrie stekker hier.

De voeding van de koelkast komt meestal direct van de 13 polige stekker af. Hier zit meestal geen aparte zekering tussen ( af en toe achter op de koelkast print). Deze is bij de auto gezekerd..
 

andrehj

Forumguru
Dit probleem krijg je als de continu voeding en geschakelde voeding met elkaar in verbinding zijn... Hierdoor geeft de caravan voeding terug aan de auto op het geschakelde contact waardoor de geschakelde voeding niet weg kan vallen bij contact uit en deze op contact blijft staan..

Ik denk dat jij de spijker op zijn kop slaat! De caravan is elektrisch niet in orde. Een paar minuten met de multimeter door de caravan gaan je al een stuk wijzer maken. Begin maar eens met het meten van de weerstand tussen pin 9 en pin 10 op de Jaeger stekker (met die zekering in de caravan gemonteerd).

Overigens zou er ook nog iets met de massa's (pin 11 en 13) aan de hand kunnen zijn (in de caravan doorverbonden (mag niet!!) en geen contact in de stekker). Hier geldt: meten is weten.
 

Spierings

Forumguru
.

Er zit bij de caravan (een Sprite uit 1996) een keurig schema van het elektrische netwerk wat voor zover ik kan nagaan ook klopt. Zoals gezegd: pin 9 voedt de boordaccu van de caravan tijdens het rijden en kan indien gewenst de verlichting en het pompje bedienen, pin 10 voedt alleen de koelkast. Als ik de in deze draad opgenomen zekering plaats ontstaan de problemen, haal ik die weg is alles goed.
weet je zeker dat 9 de accu voed?
Een boord accu van een caravan wordt zelden door de constante voeding gevoed, dan zou je de auto accu leeg trekken bij stilstand.. Of er moet een Schakelrelais in zitten welke de continu voeding doorstuurt als er een geschakelde voeding is. Ik zou het eerder in die hoek zoeken..
 
Voor zover ik het hier kan zien:

- alle bedrading in de caravan is origineel (kabelbomen met connectoren), ziet er gezond uit en komt overeen met het schema wat ik bij de caravan heb. En ik kan schema's lezen ;) ;
- er zit dan ook wel degelijk een zekering in de leiding naar de koelkast, zowel op papier als in het echt;
- er wordt gebruik gemaakt van twee massa's, keurig horend bij de juiste circuits. Ik kan nergens een doorverbinding vinden;
- pen 9 voedt de boordaccu, zoals gezegd kan ik via het paneel het gebruik van de autoaccu in- en uitschakelen. Voor het complete plaatje: tijdens het rijden voedt pin 9 de accu, bij stilstand valt inderdaad het relais af maar kan ik via een schakelaar op het caravanpaneel dan alsnog kiezen voor voeding uit de autoaccu.

Ik heb het bedradingsschema niet digitaal helaas.

Zelf geloof ik nog steeds niet dat er iets mis is met de bedrading in de caravan, alles werkt verder naar behoren en ziet er goed uit. De caravan is drie maanden terug bij aankoop ook nog helemaal nagekeken, ook deze installatie. Maar daar ga ik thuis verder naar kijken voordat ik dat echt uit sluit (ben wel eigenwijs maar ook weer niet zò ;) ). Ik heb alleen mijn vraag niet duidelijk genoeg gesteld, waardoor we (mijzelf inclusief...) afdwalen in de caravantechniek terwijl dit een Skoda-forum is.

De vraag die ik hier probeerde te stellen is vooral: hoe kan het dat de motor van deze auto gewoon door blijft lopen terwijl de sleutel uit het contactslot is verwijderd? Bij een diesel ken ik het verschijnsel, bij onze oude Volvo wist ik het stophendeltje op de brandstofpomp blindelings te vinden. Maar deze auto is toch echt een benzine.

Dus als iemand dàt weet?
 

Spierings

Forumguru
.

De vraag die ik hier probeerde te stellen is vooral: hoe kan het dat de motor van deze auto gewoon door blijft lopen terwijl de sleutel uit het contactslot is verwijderd? Bij een diesel ken ik het verschijnsel, bij onze oude Volvo wist ik het stophendeltje op de brandstofpomp blindelings te vinden. Maar deze auto is toch echt een benzine.

Dus als iemand dàt weet?
Had het antwoord al gegeven, maar zal het even anders verwoorden..
Contactslot schakeld de geschakelde voeding en hiermee gaat de motor aan en uit..

Als je op de 13 polige stekker de permanente en geschakelde voeding gekoppeld zijn blijft er via de caravan stroom op de geschakelde voeding van de auto staan. Aangezien dat de spanning bij de wagen niet weg valt herkend deze contact uit niet en blijft de motor lopen..

Heb dit op mijn werk diverse keren mee gemaakt.

Als je nog steeds twijfelt aan de caravan moet je contact 10 in de stekker los halen en meten of de caravan spanning terug geeft op die stroomkabel. Een Weerstandmeeting tussen de twee contacten zegt ook niet alles.
 

LdN

Forumguru
Op zich lijkt de oorzaak hetzelfde, via de vaste (+) van de caravan word een circuit onder spanning gehouden wat normaal door
het contactslot afgeschakeld word.
Er hoeft niets mis te zijn met de caravan maar er is iets niet goed, mogelijk toch in de aansluiting van de contact doos of met de punten
waar de spanningen in de auto afgetakt zijn.
Er is een zekering kapot gegaan, die dingen zitten er niet voor niets en gaan normaal niet spontaan kapot.
Er heeft flink meer stroom gelopen dan waar de zekering voor geschikt is.
Zijn er geen circuits in de caravan die altijd via diodes vanuit beide bronnen gevoed worden? Kapotte (kortgesloten) diodes verbinden dan
de vaste (+) met de caravan accu en vice versa.
Hierdoor kan dan ook de zekering defect geraakt zijn door een vereffeningsstroom van de caravan accu naar de auto accu of vice versa.
 

Cordoba

Forumguru
Naar aanleiding van de reacties van @LdN en @Spierings vraag ik me het volgende af: kan de zekering van de koelkast kapot gegaan zijn, doordat bijv. de startmotor bij starten, zijn startstroom ook voor een flink deel uit de caravanaccu heeft getrokken?

Overigens herinner ik me vaag een probleem op het forum wat hier behoorlijk wat gelijkenis mee vertoont, en ik schat dat dit een jaar of 2 terug speelde (weet niet meer wie of welk automodel, of wat de oplossing was)
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk om een aantal redenen.
--Accu van zijn wagen is een op een met dikke bekabeling aangesloten en vermoedelijk in goede toestand.
-kabels naar caravan zijn meestal max 2.5 dik en hierdoor veel overgangsverlies bij hoge stroom
-als die zekering was gesprongen door het starten dan zou de zekering in de wagen ook kapot moeten zijn door de hoge stroom..
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings Ik kan je argumentatie deels volgen, maar dat is in mijn ogen niet doorslaggevend: accu en bekabeling van de auto zal waarschijnlijk in prima toestand zijn, maar tijdens het starten zul je door de grote stroomvraag krijgen, waardoor de spanning even verlaagt. Als je dan in de caravan nog een accu hebt staan die tegen de 14 Volt staat (is immers de normale spanning van een gezonde opgeladen accu in een auto, en zal via dezelfde spanningsregelaar van de dynamo lopen), dan is het niet vreemd dat er ook stroom uit de caravan-accu wordt getrokken voor de start. Dat dit circuit daar zowel qua bedrading als zekering niet op is berekend, zou volgens mij dan ook reden kunnen zijn voor kapotte zekering, ondanks dat er relatief weinig stroom door loopt ten opzichte van de auto-accu.

Je laatste punt weet ik niet of ik dit goed begrijp: welke wagen zekering zou dit moeten zijn volgens jou? Zekering voor de trekhaak aansluiting? Overigens kan er altijd maar één zekering sneuvelen als ze in serie in een circuit staan, zodra er één zekering kapot is, loopt er geen stroom meer, en overleeft de 2e zekering. Normaal gesproken sneuvelt dus de lichtste zekering van de twee.
 

Spierings

Forumguru
@Cordoba een caravan accu is bij het starten ook geen 14 volt, eerder rond de 12.5v. 14 v heb je op het moment dat deze geladen wordt, maar daar is tijdens het starten geen sprake van.. bij een hoge stroom zal het voltage bij de verbruiker veel lager zijn als de daadwerkelijke accuspanning i.v.m. met de overgangsweerstand (vermoedelijk nog lager dan bij de startaccu)

Om daar een voorbeeld van te geven..
Sommige caravans hebben een 200w verwarmingselement in de koelkast, koelkast werkt in sommige gevallen niet omdat van de 14v bij de auto nog geen 10v bij de koelkast over blijft..

Volgens mij springen bij een erg hoge stroompiek toch beide zekeringen kapot als deze ongeveer hetzelfde amperage hebben.
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings Duidelijk het elektrisch net van caravans is dus (meestal) echt van matige kwaliteit. Het laten springen van 2 zekeringen in serie, is even bijzonder als het winnen van de hoofdprijs in de loterij, daar is bij mijn weten slechts één uitzondering op: blikseminslag op het electriciteitsnet, dan kunnen niet alleen de gemeentestoppen er uit gaan, maar ook de stoppen in de huizen (die in serie staan met de gemeentestop), doordat vanwege de enorme spanningspiek de spanning over kan slaan over de geknapte zekering.
 
Als je op de 13 polige stekker de permanente en geschakelde voeding gekoppeld zijn blijft er via de caravan stroom op de geschakelde voeding van de auto staan. Aangezien dat de spanning bij de wagen niet weg valt herkend deze contact uit niet en blijft de motor lopen..

Heb dit op mijn werk diverse keren mee gemaakt.

Dit punt heb ik alvast even kunnen onderzoeken, met een losse 13 polige plug en een stukje draad. Pennen 9 en 10 doorverbonden en de stekker in de auto. Daarmee simuleer je dus het bovenstaande.

Helaas (of eigenlijk: gelukkig) slaat de motor keurig af als ik de sleutel terugdraai. Dus, in ieder geval bij mijn auto, klopt dit verhaal niet. Je weet zeker dat je dit bij benzineauto's heb meegemaakt?

Wanneer wordt trouwens pen 10 "aan gezet" door de auto? Is dit tijdens het starten of daarna (als de motor loopt)? In het tweede geval kan dan de zekering niet geklapt zijn doordat de boordaccu de autoaccu gaat 'helpen'. Dat zou dan via pin 9 gaan terwijl de betreffende zekering op 10 zit.

Dat er overigens een zekering klapt? De boel is 20 jaar oud, ook een zekering geeft wel eens (zo maar) de geest. Ik ga eerst als ik weer thuis ben kijken hoeveel stroom er via pin 10 de caravan inloopt. Als dit ver af ligt van wat je zou verwachten bij het aansluiten van de koelkast dan is er wat anders mis.
 
Bovenaan Onderaan