Motor slaat niet af door caravan

Spierings

Forumguru
Dit punt heb ik alvast even kunnen onderzoeken, met een losse 13 polige plug en een stukje draad. Pennen 9 en 10 doorverbonden en de stekker in de auto. Daarmee simuleer je dus het bovenstaande.

Helaas (of eigenlijk: gelukkig) slaat de motor keurig af als ik de sleutel terugdraai. Dus, in ieder geval bij mijn auto, klopt dit verhaal niet. Je weet zeker dat je dit bij benzineauto's heb meegemaakt?
Die manier waarop jij getest hebt is niet de manier van testen welke ik bedoel. Sommige wagen systemen herkennen of er een caravan achter hangt en schakelen alleen als deze dit herkennen.. Met de caravan erachter wordt deze wel herkend.
Zou de caravan erachter hangen en kijken wat deze doet en eventueel alleen kabel 10 in de stekker loshalen en nogmaals testen of meten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als dit probleem zich bij mijn auto zou voordoen, dan zou ik een praatje gaan maken met een caravan- of aanhangerdealer in de buurt (of een ander bedrijf waar ze een aantal aanhangers hebben staan - al is het de boedelbakkenboer) om ter plaatse een aantal verschillende aanhangers te proberen.
Dan blijkt al snel of het probleem zo reproduceerbaar is: zo ja, dan ligt het aan de auto, en anders moet het simpelweg in de caravan zitten. :pardon:
 
Die manier waarop jij getest hebt is niet de manier van testen welke ik bedoel.

Tijd voor een excuusmomentje: het is wel degelijk de manier om te testen. Maar je moet niet een zwart-rode draad aanzien voor een bruin-rode draad.... :tongue:

Dus ik had helemaal niet pin 9 en 10 doorverbonden, maar pin 9 met 'niets'. Nieuwe poging, nu zonder kleurenblindheid en daadwerkelijk pinnen 9 en 10 verbonden. En nu schiet de auto gelijk op contact (terwijl ik de sleutel nog in mijn zak heb) als ik de stekker plaats. En stopt de motor niet na starten en verwijderen sleutel. Pas als ik de doorverbinding weghaal stopt de motor weer.

Dus je hebt inderdaad gelijk: het voeren van een spanning op pin 10 zorgt ervoor dat de motor niet afslaat, zelfs niet wanneer de sleutel verwijderd wordt.

Dat betekent dat ik mij nu inderdaad ga concentreren op de caravan: hoe kan het dat er een spanning op pin 10 komt te staan / blijft staan op het moment dat ik de motor wil afzetten? Maar aangezien dat geen Skoda-aangelegenheid is, zal ik deze vraag elders proberen onder te brengen.

Zodra ik een oplossing heb zal ik 'm uiteraard hier nog wel even melden, er is immers behoorlijk meegedacht en geholpen. Waarvoor mijn dank!
 

Spierings

Forumguru
: hoe kan het dat er een spanning op pin 10 komt te staan / blijft staan op het moment dat ik de motor wil afzetten? Maar aangezien dat geen Skoda-aangelegenheid is, zal ik deze vraag elders proberen onder te brengen.
Zou zelf eerst even kijken, volg de kabel waar deze binnen komt en volg hem waar deze opgesplitst wordt.. controleer welke componenten hierop zitten en haal eventueel de stekker hiervan los om het uit te sluiten..

Succes bij menig Caravanbedrijf, deze zullen het momenteel erg druk hebben aangezien dat bij Pasen/Hemelvaart de drukste tijd van het jaar is... Wij zitten al eind juni te plannen....
 

andrehj

Forumguru
Nieuwe poging, nu zonder kleurenblindheid en daadwerkelijk pinnen 9 en 10 verbonden. En nu schiet de auto gelijk op contact (terwijl ik de sleutel nog in mijn zak heb) als ik de stekker plaats. En stopt de motor niet na starten en verwijderen sleutel. Pas als ik de doorverbinding weghaal stopt de motor weer.
Mooi dat @Spierings (en ikzelf) al die tijd gelijk had. Hou je ons hier op de hoogte? Tip voor een vervolg: http://www.caravan-forum.nl/ . Het forum heeft een beetje een outdated "look", maar het is actief en er zit behoorlijk veel kennis.
Omdat caravanbedrijven geen tijd zullen hebben, zul je het waarschijnlijk zelf moeten doen. Ik zou beginnen met het punt waar de kabel vanaf de auto de caravan binnenkomt en wordt gesplitst in diverse bestemmingen. Als vanaf daar de pin 10 alleen doorgaat naar de koelkast, weet je waar je het moet zoeken.
Die koelkast krijgt waarschijnlijk ook nog een tweede 12V (van pin 9, via de caravanvoeding) die hij voor de stuurelektronica gebruikt. Ik schat dat daar ergens in de koelkast contact met de pin 10 maakt.

Het kan ook zijn dat een vorige nutselaar de pin 10 ook ergens anders naar toe heeft doorgetrokken (laadrelais voor een caravanaccu?). Dan daar zoeken.

Verder kan het nog steeds ook een massaprobleem zijn, maar dat is minder waarschijnlijk als de caravanbinnenverlichting goed werkt achter de auto.
 
Bovenaan Onderaan