Motor sputtert tussen 1500-3000 rpm tijdens accelereren.

Superbtsi1.8

Nieuw lid
goedemorgen allemaal,

ik heb een skoda octavia 2 2011 met 1.2 tsi motor dsg automaat.

nou sinds donderdag stottert en bonkt hij tijdens het optrekken tussen de 1500 en 3000 rpm.
daaronder en boven qua toerentallen is het allemaal goed. ook heb ik op suggestie van de lokale garage het gasklephuis gereinigd. dit had helaas ook geen resultaat (is het maar wel weer gebeurd denk ik dan).

ik heb een keer met een andere auto hetzelfde gehad en toen lag het aan de bobine die defect bleek te zijn. hierdoor dacht ik dat dit hetzelfde probleem was dus netjes een nieuwe bobine gekocht en 4 nieuwe bougies erin geplaatst. leek het even goed te gaan maar na een paar kilometers toch het probleem terug gekomen.

nou heb ik zo een zelfde probleem gelezen op het forum met een 1.4 tsi motor maar op foto's te zien lijkt het niet helemaal hetzelfde motorblok te wezen. (correct me if i am wrong)

zijn er mensen die dit probleem ook gehad hebben of ergens van kennen en eventueel goede suggesties hebben qua zoekwerk. ben best handig dus kan wel wat zelf. ook ben ik van plan om een obd 2 stekker te kopen met software, enige suggesties? ross tech is dat ze prijs waard of ook nog andere mogelijkheden?

Superbtsi1.8

Nieuw lid
hi,

welke ketting bedoel je dan?
en wat zou de ketting moeten doen dan, die is toch gefixeerd in de tandwielen? snap dat ie versleten zou kunnen zijn maar heeft dit zoveel invloed op het moment van accelereren?

koreaan

Forumguru
Ik heb met mijn lease polo gti een hoop ellende gehad, Google maart eens op tsi ketting problemen. Misschien heb je geluk dat het de bougie kabels niet goed meer zijn.

Noord26

Forumguru
Is de auto al uitgelezen? Anders zijn er heel veel dingen die de oorzaak zouden kunnen zijn, anders blijft het gokken.

Superbtsi1.8

Nieuw lid
de auto heb ik zaterdag bij de lokale garage laten uitlezen maar daar kwamen geen meldingen uit tot mijn verbazing dus zodoende dat ik hier de vraag neerleg. eventueel zit ik te denken als het nodig is om van de week naar de Skoda dealer te gaan om hem daar te laten uitlezen.

koreaan

Forumguru
de auto heb ik zaterdag bij de lokale garage laten uitlezen maar daar kwamen geen meldingen uit tot mijn verbazing dus zodoende dat ik hier de vraag neerleg. eventueel zit ik te denken als het nodig is om van de week naar de Skoda dealer te gaan om hem daar te laten uitlezen.

mijn polo vertoonde ook geen mankementen bij het uitlezen, echter je hoefde maar 10 meter te rijden om te ontdekken dat het goed mis was. Mijn auto heeft daarna 3 weken bij de dealer gestaan, gelukkig hebben de monteurs ook een keer stil gestaan met pech.

Er was destijds geen ketting gewisseld, ik heb 'm weer opgehaald na een week weer problemen ik was er zo ziek van dat we em terug hebben geleverd aan de dealer. Ik denk dat ik 20x bij de dealer ben geweest.

Auto had maar 10.000 km gelopen, gelukkig was het een lease auto anders.......

Superbtsi1.8

Nieuw lid
klinkt behoorlijk ernstig
maar was dit ook gebeurd van ene moment niet en in 1 keer wel of was het oplopende zaak?

Superbtsi1.8

Nieuw lid
de problemen die ik lees als ik google op jouw suggestie @koreaan dan zie ik dat alle motoren vrij nieuw waren met lage kilometer standen, mijne heeft 140000 gelopen en heb wat filmpjes voorbij zien komen met mensen die hun auto starten en dan een ratel horen, dit is niet bij mij het geval dat ratel geluid.

Pendragon

Donateur
Het kan ook een geval wastegate zijn. Heb ik bij mijn 1.4TSi gehad. Echt bonken was het niet, maar wel sputteren. De wastegate blijft dan hangen. Bij de 1.4TSi een bekend probleem, bij de 1.2tsi weet ik het niet

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Superbtsi1.8

Nieuw lid
@pentagon. Oke dan zal ik daar eens naar kijken. Idd heb wel eens gelezen dat het iets van een N75 ding is bij de 1.4tsi motoren. Is dat het wastegate probleem?
@ertromp. Ik heb eigenlijk geen idee of die update geweest is. Kan ik dat zien buiten het onderhoudsboekje?

ertromp

Forumguru
@pentagon. Oke dan zal ik daar eens naar kijken. Idd heb wel eens gelezen dat het iets van een N75 ding is bij de 1.4tsi motoren. Is dat het wastegate probleem?
@ertromp. Ik heb eigenlijk geen idee of die update geweest is. Kan ik dat zien buiten het onderhoudsboekje?
Ja dan moet je in de kofferbak kijken bij je reservewiel. Daar worden alle update stickers geplakt als de auto bij een dealert in onderhoud is geweest

Spinal

Forumguru
N75 lijkt mij niet de oorzaak, dan schommelt de turbodruk op en neer. Dat voelt alsof je het gaspedaal indrukt en weer loslaat en dat contant achter elkaar.
Stotteren tussen die specifieke toerentallen kan ook aan de luchtmasssameter liggen. En dat geeft ook geen code, dus met uitlezen ga je daar niks van zien. Om dit uit te sluiten moet je de LMM rijdend loggen (als je VCDS hebt kun je dit makkelijk zelf doen). Je logt dan in de 3e of 4e versnelling vanuit bijna stilstand tot aan het max toerental. Als ik het me goed herinner zie je dan het aantal gram lucht wat wat er per seconde je motor in gaat. Dit moet mooi vloeiend toenemen met het toerental/snelheid. Als dit tussen die 1500 en 3000 toeren niet gebeurd dan is je LMM versleten

Superbtsi1.8

Nieuw lid
ik heb van het weekend de bobine en bougies vervangen, ook de kabels gecheckt deze zagen er eigenlijk nog als niet uit. dus denk niet dat dat het ook is. ik ga sws nog me lucht inlaat eens bekijken en brandstof inlaat. en me collega vertelde me net dat die een obd ding heeft met log functie dus ik ga morgen eens kijken wat het loggen doet. ben erg benieuwd. evengoed bedankt @SkodaFabiarijder

SkodaFabiarijder

Actief lid
ik heb van het weekend de bobine en bougies vervangen, ook de kabels gecheckt deze zagen er eigenlijk nog als niet uit. dus denk niet dat dat het ook is. ik ga sws nog me lucht inlaat eens bekijken en brandstof inlaat. en me collega vertelde me net dat die een obd ding heeft met log functie dus ik ga morgen eens kijken wat het loggen doet. ben erg benieuwd. evengoed bedankt @SkodaFabiarijder

Mijn kabels zagen er nog piekfijn uit, maar er zat een haarscheurtje in van een marterbeet in 1 van de kabels aan de onderkant (zag je alleen als je m loshaalde en vaak heen en weer bewoog).

Mocht je de mogelijkheid hebben een ander setje te proberen kan ik het aanraden :)

Superbtsi1.8

Nieuw lid
@ertromp in de bijlage een foto gestuurd van een sticker die op de wastegate regeling zit. Daar staat 05/15 dus denk dat die vorig jaar vervangen is. Kon in de kofferbak geen stickers vinden.

Bijlagen

• IMG_3964.JPG
    IMG_3964.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 25
Bovenaan Onderaan