De afgelopen maanden met belangstelling de introductie van de Fabia II Combi gevolgd. Met een wat krimpende gezinssamenstelling en wat minder woonwerkverkeer leek het mij een prima alternatief voor m’n Octavia II 1.6 op LPG. Onlangs een proefrit in een Fabia II 1.6 Combi kunnen maken. Het was een teleurstelling, zelfs als je rekening houdt met het rijden in een wat kleiner autootje.
De Combi ziet er niet verkeerd uit, niet echt mooi, maar je kunt er zeker verliefd op worden. Ik was het in ieder geval al. Degelijk, stoer en een tikkeltje anders. Het zit goed, fijne stoelen, zeker in de Sport-uitvoering en alles zit waar het moet zitten. Rijden dan maar, prima, niks aan de hand, integendeel dat gaat lekker! Een kleine auto die rijdt als een grote. In de stad kom je lekker vlot mee en op de 80 kilometerweg is het een genot om te rijden. Even versnellen voor het passeren van een trekker? Het motortje gromt even en vlot ga je er langs. Dan de snelweg op, het wordt al wat luidruchtiger, maar goed je zet de radio wat harder. Tot 120 is het goed vol te houden, maar dan. Even op de linkerbaan naar 140. Uit het vooronder stijgt een kabaal op wat niet lang vol te houden is. Weer terug naar 120, dan valt het weer mee. Toch nog even wat harder en ik weet genoeg, deze kan van m’n lijstje. Wat een herriebak!
Nou is 120 wel de limiet, maar ik mag graag ’s avonds op een lege snelweg toch even wat vlotter op huis aan cruisen. En dat lukt niet met deze auto. Wat het motorblok de kwaliteiten van een auto omlaag kan halen………….
En dan de 1.4. Het is niet veel beter, misschien wat stiller, maar ook langzamer. Jammer, jammer, jammer, dat Skoda zich door Volkswagen met deze motoren laat afschepen. Of dat ze de boel niet wat beter geluiddicht kunnen inpakken. Skoda levert hier een prestatie die anno 2008 niet meer moet mogen.
Ik raad iedereen die de aankoop van een Fabia overweegt, eerst uitgebreid te gaan proefrijden in een auto met het motorblok dat je denkt te kopen. Dus niet proefrijden in een 1.4 en dan een 1.6 bestellen met de mededeling van de verkoper dat het net zo klinkt.
M’n Fabia-folder kan bij het oud papier, ik moet op zoek naar wat anders. Misschien toch maar weer, een wat minder pittige, maar stillere Octavia met z’n oude vertrouwde 1.6?