Motor uitvoering Fabia Combi

civvie79

Nieuw lid
Hallo Mensen,

Ik sta op het punt om een Fabia combi Ambiente te kopen, zit alleen sterk te twijfelen tussen de 1.4 en 1.6 benzine uitvoeringen. Het verschilt zo´n 1000 euro, wat best de moeite is. Maar ik vraag me af of ik toch niet beter af ben met de 1.6 ! :1884:

Heb op het moment alleen nog maar proef gereden in een 1.6 en dat rijdt geweldig moet ik zeggen ...

Graag advies !!
 

Atria

Actief lid
Hoi,

Ik heb zelf een de 1.6. Ik heb ook gereden in de 1.4. Deze is iets trager (vooral bij hogere snelheden), maar bij hogere toerentallen ook iets stiller. Ik hou zelf van stevig doorrijden. Daarnaast heb ik een caravan, dan zijn de 20 extra pk's (en koppel) natuurllijk van harte welkom. Ik zou als ik jou was ook nog eens rijden met een 1.4 (en gelijk daarna nog een keer met de 1.6) dan kun je zelf goed uitmaken wat je prettiger vindt rijden en of de 1.6 je de 1000 euro meer waard is. In rijeigenschappen maakt het niet uit, beide even goed. Suc6 met je keuze in ieder geval.
 

van_der_P

Senior Member
Hallo Mensen,

Ik sta op het punt om een Fabia combi Ambiente te kopen, zit alleen sterk te twijfelen tussen de 1.4 en 1.6 benzine uitvoeringen. Het verschilt zo´n 1000 euro, wat best de moeite is. Maar ik vraag me af of ik toch niet beter af ben met de 1.6 ! :1884:

Heb op het moment alleen nog maar proef gereden in een 1.6 en dat rijdt geweldig moet ik zeggen ...

Graag advies !!

Het licht er natuurlijke helemaal aan hoe je de Skoda gebruiken gaat. Persoonlijk vind ik het verschil tussen de 1.4 en de 1.6 niet zo heel groot. M.a.w trekt die 1.6 niet zo gek veel harder dan die 1.4. Het verbruik van die 1.6 is toch ook wat hoger, en voor 1000 euro kun je heel wat liters benzine kopen. Daar rij je bijna 10.000 km mee.
 

Rudi

Nieuw lid
De afgelopen maanden met belangstelling de introductie van de Fabia II Combi gevolgd. Met een wat krimpende gezinssamenstelling en wat minder woonwerkverkeer leek het mij een prima alternatief voor m’n Octavia II 1.6 op LPG. Onlangs een proefrit in een Fabia II 1.6 Combi kunnen maken. Het was een teleurstelling, zelfs als je rekening houdt met het rijden in een wat kleiner autootje.

De Combi ziet er niet verkeerd uit, niet echt mooi, maar je kunt er zeker verliefd op worden. Ik was het in ieder geval al. Degelijk, stoer en een tikkeltje anders. Het zit goed, fijne stoelen, zeker in de Sport-uitvoering en alles zit waar het moet zitten. Rijden dan maar, prima, niks aan de hand, integendeel dat gaat lekker! Een kleine auto die rijdt als een grote. In de stad kom je lekker vlot mee en op de 80 kilometerweg is het een genot om te rijden. Even versnellen voor het passeren van een trekker? Het motortje gromt even en vlot ga je er langs. Dan de snelweg op, het wordt al wat luidruchtiger, maar goed je zet de radio wat harder. Tot 120 is het goed vol te houden, maar dan. Even op de linkerbaan naar 140. Uit het vooronder stijgt een kabaal op wat niet lang vol te houden is. Weer terug naar 120, dan valt het weer mee. Toch nog even wat harder en ik weet genoeg, deze kan van m’n lijstje. Wat een herriebak!
Nou is 120 wel de limiet, maar ik mag graag ’s avonds op een lege snelweg toch even wat vlotter op huis aan cruisen. En dat lukt niet met deze auto. Wat het motorblok de kwaliteiten van een auto omlaag kan halen………….

En dan de 1.4. Het is niet veel beter, misschien wat stiller, maar ook langzamer. Jammer, jammer, jammer, dat Skoda zich door Volkswagen met deze motoren laat afschepen. Of dat ze de boel niet wat beter geluiddicht kunnen inpakken. Skoda levert hier een prestatie die anno 2008 niet meer moet mogen.

Ik raad iedereen die de aankoop van een Fabia overweegt, eerst uitgebreid te gaan proefrijden in een auto met het motorblok dat je denkt te kopen. Dus niet proefrijden in een 1.4 en dan een 1.6 bestellen met de mededeling van de verkoper dat het net zo klinkt.

M’n Fabia-folder kan bij het oud papier, ik moet op zoek naar wat anders. Misschien toch maar weer, een wat minder pittige, maar stillere Octavia met z’n oude vertrouwde 1.6?
 

Gieliovd

Forumguru
Fascinerend dat jij er zo negatief over bent. Dan moet het wel heel erg zijn.

Met de F1 verbaas ik me nog hoe rustig de 1.4 is met 140 op de teller.
 

Okki

Donateur
Dus niet proefrijden in een 1.4 en dan een 1.6 bestellen met de mededeling van de verkoper dat het net zo klinkt

Ooit (1995) eens met een Polo 1.3 proefgereden. Heerlijk autootje en lekker stil. Vooruitlopend op de uitlevering die auto ook in de vakantie meegehad. Lekker vlot, heerlijk stil.

Omdat het "mocht" van de baas, een 1.6 besteld.

Ik heb er een half jaar aan moeten wennen, ben tig keer terug geweest naar de garage omdat ik dacht dat er iets niet goed mee was. Het reed fantastisch (echt scheur-bakkie).....maar wat een lawaai!
 

Michel

Forumguru
Voor mijn gevoel wordt er door Skoda meer bezuinigd op de Fabia II dan destijds bij de Fabia I. Kijk alleen maar naar de uitrusting en keuzemogelijkheden:
- Geen van binnenuit te openen benzineklep leverbaar
- Geen Xenon leverbaar
- Dashboardverlichting is niet meer te dimmen
- Wielkasten in de bagageruimte zijn nu gedeeltelijk met kunststof afgedekt i.p.v. met stof (kans op krassen)

Zo te horen wordt er dus ook bezuinigd op het vlak van geluidsisolatie.

Als ik de verschillende testen en reviews lees was/is de geluidsisolatie in een Fabia I beter voor elkaar dan in de Fabia II. Waarbij ik meteen aanteken dat ik me kan vinden in het advies van Rudi om niet zomaar voor de 1.6 te kiezen zonder er een meter in gereden te hebben. Ook al heb ik destijds ook de gok genomen om mijn huidige Fabia te bestellen zonder dat ik in een 2.0 liter versie had gereden. Gelukkig pakte die gok in mijn geval goed uit.

Die 2.0 liter motor in mijn huidige Fabia zorgt er ook voor dat ik momenteel niet reikhalzend zit uit te kijken naar een Fabia II, want ik ben bang dat het voor mijn gevoel dan toch een stap terug zal worden. Nog even los van het feit dat ik voorlopig ook nog even geen afscheid wil nemen van mijn huidige auto.
Hopelijk komt Skoda ook met andere motoren voor de Fabia II, zodat er meer te kiezen valt. En anders kan mijn volgende auto weleens een Octavia II worden, maar een ander merk behoort wellicht ook tot de mogelijkheden.
 

Okki

Donateur
Goh, eigenlijk nooit bij stilgestaan of geweten dat de Fabia ook een 2-liter leverde. Dat moet toch wel super rijden!
 

Fabia

† In Memoriam
Daar heb ik toendertijd ook naar zitten te kijken maar mijn portemonnee was daar helaas niet mee eens. Misschien dat er ooit nog een 1.4 TSI in de Fabia komt.
 

bing69

Actief lid
Onlangs een proefrit in een Fabia II 1.6 Combi kunnen maken. Het was een teleurstelling, zelfs als je rekening houdt met het rijden in een wat kleiner autootje.

. Even versnellen voor het passeren van een trekker? Het motortje gromt even en vlot ga je er langs. Dan de snelweg op, het wordt al wat luidruchtiger, maar goed je zet de radio wat harder. Tot 120 is het goed vol te houden, maar dan. Even op de linkerbaan naar 140. Uit het vooronder stijgt een kabaal op wat niet lang vol te houden is. Weer terug naar 120, dan valt het weer mee. Toch nog even wat harder en ik weet genoeg, deze kan van m’n lijstje. Wat een herriebak!

Het is niet de reden dat ik deze keer voor een automaat gekozen heb maar het bij komende voordeel is dat de automaat plus 1,6 moter 6 versennelingen heeft. Bij 135 op de teller staat de toerenteller nog onder de 3000 toeren. Dus ik kan met gemak en wat nog belangrijker is zonder al te veel herrie over twee weken door duitsland toeren met 150 km/h
 

van_der_P

Senior Member
Laat ik beginnen te zeggen dat Skoda het budgetmerk is van de VAG groep. Dat betekend dat je voor een redelijk bedrag een goede en komplete auto kunt kopen. Dat budget zal ergens vandaan moeten komen, er zal ergens op bezuingt moeten worden. Zeker omdat de marge op een kleine auto kleiner zijn dan op een grotere. Er wordt bezuinigt op geluidsisolatie, en wellicht ook op de techniek( gaat al wat jaartjes mee). Graag verdient men er ook nog wat aan.
Vaak is het zo als je uit een grotere auto komt en stapt dan in een kleiner model, dat dat tegen valt. Zeker op het gebied van comfort, en vaak ook qua prestaties. Wil je betere prestaties, meer comfort, dan zul je in een andere (duurdere) klasse moeten winkelen.
En dan vind ik het oneerlijk dat de auto zo afgekraakt wordt.
 

Robmac

Nieuw lid
Hallo Mensen,

Ik sta op het punt om een Fabia combi Ambiente te kopen, zit alleen sterk te twijfelen tussen de 1.4 en 1.6 benzine uitvoeringen. Het verschilt zo´n 1000 euro, wat best de moeite is. Maar ik vraag me af of ik toch niet beter af ben met de 1.6 ! :1884:

Heb op het moment alleen nog maar proef gereden in een 1.6 en dat rijdt geweldig moet ik zeggen ...

Graag advies !!

Hoi,
Van de dealer heb ik begrepen dat er in de 1.6 een distributie ketting zit, in de 1.4 een snaar.
De snaar moet na 90.000 km vervangen worden, de ketting nooit.
Aan jou de keuze..
 

civvie79

Nieuw lid
fabia

Heej mensen, heb dus uiteindelijk gekozen voor de 1.6 versie ... in de kleur antraciet. Nu dus maar wachten tot ie geleverd kan worden !!! :yeah:
 

LenK

Forumguru
Gefeliciteerd met je keuze.
De 1.6 heeft een dikke 20% meer power, dat merk je echt wel. Alleen hoop ik voor je dat je niet te vaak aan de benzinepomp staat want een 45 liter tank is met een 1.6 toch sneller leeg dan met een 1.4
 

Fabia

† In Memoriam
Dat was ook het enige grote minpunt in de Autoweek test van de Combi 1.6. Het vrij forse verbruik. Gemiddeld 1:10,7 terwijl de rest 1:12,3 en 1:13,5 reden.
 

Stinne001

Nieuw lid
een goede keuze volgens mij!
Ikzelf heb ook een antraciet kleurige 1.6 fabia combi Elegance
Of hij goed rijd zal ik je morgen kunnen zeggen, dan is de verzekering in orde en gaan de platen erop... ( besteld op 16/02/2008 geleverd op 22/04/2008, da's dus nog ff wachten voor u hé :) )
 
Bij mij gaan de platen er vrijdag op. Ook ik heb gekozen voor een antraciete Fabia Combi 1.6 Elegance. Niet heel origineel als ik dit zo lees op het forum. Besteld op 27 februari en 25 april rijden. Nog drie nachtjes !!!

Ik heb ook proefgereden met de 1.4 maar de 1.6 vond ik veel pittiger.
 
Bovenaan Onderaan