Er zitten trouwens heel wat verschillen tussen de EA189, die ik heb, en de EA288, de nieuwere variant. Ben uit interesse deze verschillen eens wezen opzoeken, en voor de mede geïnteresseerden dit gevonden.
- De EA288 is een noodgedwongen vervanger geweest van de EA189, dit vanwege het emissie schandaal, VW group heeft destijds de vuile EA189 vervangen in hun nog te fabriceren auto's door de EA288.
- De EA189 werkt blijkbaar eenvoudig om de NOX waardes terug te dringen, een EA288 is gecompliceerder en maakt gebruik van Ureum (AdBlue) , om zo betere waardes te halen, hierdoor zit er meer gecompliceerde techniek in de EA288.
- De EA189 heeft een andere waterpomp dan die in de nieuwere EA288. De EA288 waterpomp zou wederom ingewikkelder in elkaar zitten, sommigen beweren dat deze nieuwere pomp sneller de geest geeft.
-De EA288 heeft een geupgrade balansas, deze is niet geïntegreerd met de Oliepomp, itt de EA189, wat het niet alleen betrouwbaarder zou maken, maar ook goedkoper om te vervangen --> goedkoper in werkuren omdat het makkelijker te vervangen is. En de nieuwere EA288 zou door deze balansas stabieler draaien en minder geluid produceren.
- De EA189 gebruikt een eenvoudige basis oliepomp, de EA288 maakt gebruik van een variabele oliepomp, die gebruik maakt van een smalle rubberen riem die door een oliebad loopt. Waarom is me te technisch.
- Turbo, deze zou op het ouder model ( weet niet of dit overal zo is) , langer onder garantie staan dan de nieuwere turbo op de 288, deze garantie loopt voor alle duidelijkheid op gesmeerde onderdelen van de Turbo.
- Olie filter en intercooler zijn identiek aan elkaar, enkel is deze bij de EA189 makkelijker te bereiken langs de bovenkant, bij de EA288 zit deze verdoken waardoor een brug nodig is.
- Brandstof systeem is identiek, geen verschillen hier.
- Schijnbaar is de EA288 redelijk wat zuiniger dan de oudere EA189.
Let wel dit is wat ik gevonden heb na wat research, kan zijn dat niet alles hieraan 100% correct is, maar er zijn toch zowiezo heel wat verschillen.