Motormanagement lampje aan, reviseren unit?

heeringas

Nieuw lid
2 maanden geleden '01 Skoda Fabia Combi 1.4 classic gekocht. En helaas ging het motormanagement lampje aan. Na een reset bleef het 500 km stil toen ging hij weer aan. Laatste reset heeft lampje 25 km stil gehouden, maar er is blijkbaar dus echt iets niet goed.

Auto rijdt nu in "veilige modus" en dus ook geen cruise control. Rijdt verder redelijk.

Garage stelt nu voor om de motormanagement unit te reviseren voor ca. 300 euro. Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er nog andere oplossingen?
 

Ronnie

Forumguru
Welkom op het forum,trouwens......

Ik neem aan dat er foutcodes bij het uitlezen weergegeven werden? Het motormanagement zelf gaat haast nooit stuk.
Foutcodes welke opgeslagen zijn laten het lampje branden.(bij een noodloop kunnen dat verschillende oorzaken zijn;
een verontreinigd gasklephuis, defecte sensoren, remlichtschak. enz.)
Maar om nu zomaar de ecu te gaan vervangen......
 

heeringas

Nieuw lid
Welkom op het forum,trouwens......

:winkie: Dank je! Inderdaad dit is mijn eerste posting. Geweldig dat er zo'n actief forum bestaat.

De foutcode die ik krijg is algemeen: error electronic control unit o.i.d. Er staat dus verder niet waarom en waar een fout geconstateerd is. Vandaar dat de garage zegt dat ze niet doorzoeken.

Garage zegt dat ergens een waarde niet klopt, of de ecu een waarde krijgt die hij niet verwacht.
 
:winkie: Dank je! Inderdaad dit is mijn eerste posting. Geweldig dat er zo'n actief forum bestaat.

De foutcode die ik krijg is algemeen: error electronic control unit o.i.d. Er staat dus verder niet waarom en waar een fout geconstateerd is.

Vandaar dat de garage zegt dat ze niet doorzoeken.

Een vergelijkbare situatie met de Fabia I 1.4 van mijn vader.
Men vervangt (dure)onderdelen, terwijl meerdere oorzaken deze foutmeldingen kunnen genereren.

Mede door dit forum, diep in de materie gedoken en zelf aan het zoeken.
In algemeenheid kan ik stellen (zie ook opm Ronnie) dat de ECU niet snel defect raakt. Hij "raakt wel van slag", als er iets aan de hand is.
 

heeringas

Nieuw lid
Hallo Autotech,

Dank voor de feedback.

Omdat ik de fabia niet bij een skoda dealer heb gekocht, zal ik eerst eens daar een afspraak maken om te zien of zij wellicht een duidelijkere foutcode kunnen uitlezen. Ik laat natuurlijk nog even weten hoe dit afloopt.
 
Probleem is, dat de foutcodes op zich, niet zo veel zeggen, over wat er precies aan de hand is. Een juiste diagnose stellen is een deskundigheid op zich.
Die ook een Skoda-dealer niet vanzelfspekend hoeft te hebben. Ik ben benieuwd! :-)
 

Ted

Forumguru
Allereerst zou ik kabel boom onder het luchtfilter eens inspecteren of hij al gemodificeerd is dan wel aangetast is.
 

victorrinia

Nieuw lid
Probleem is, dat de foutcodes op zich, niet zo veel zeggen, over wat er precies aan de hand is. Een juiste diagnose stellen is een deskundigheid op zich.
Die ook een Skoda-dealer niet vanzelfspekend hoeft te hebben. Ik ben benieuwd! :-)

Dat klopt best wel!

Ik heb vorig jaar bij Kwik-fit een het eerste deel van de uitlaat laten vervangen (mét katalysator). Dit is dus geen officieel Skoda-onderdeel en
daardoor brandt nu constant het motormanagement lampje, zonder dan te uitlees-comp. kan vertellen wat er aan de hand is.
 

cvegreen

Forumguru
De kabelboom kan bij modellen voor 2005 inderdaad wel eens wat problemen geven . Verder zou ik Ronnie volgen . Hij slaat wel vaker nagels met koppen .
 

Gieliovd

Forumguru
Toch eens retour KwikFlut dan want ook een "niet Skoda" deel moet gewoon goed aangesloten worden!

Wat dit lampje betreft.... tja, ECU storing.. vreemd.
 
Dat klopt best wel!

Ik heb vorig jaar bij Kwik-fit een het eerste deel van de uitlaat laten vervangen (mét katalysator). Dit is dus geen officieel Skoda-onderdeel en
daardoor brandt nu constant het motormanagement lampje, zonder dan te uitlees-comp. kan vertellen wat er aan de hand is.

Ik bedoelde, dat ondanks foutcodes van de computer, het nog moeilijk is een goede diagnose te stellen.
Dat kan dus ook nog? Motor-management lampje aan en geen foutcode bij uitlezen van de computer? Is de computer uitgelezen met een VAG-systeem?
Die kan specifieke waarden uitlezen.

Op buitenlandse fora wel wat gelezen over problemen met niet originele katalysators.
Het lijkt mij, technisch gezien, dat dit met de motor-afstelling gecompenseerd kan worden.
Corrigeer mij als dit niet zo is!
 

Ronnie

Forumguru
Knoeien met de motor afstelling kon vroeger nog.....Wanneer b.v. een warme Lambdasonde 62mv +/- 3mv (voorbeeld) moet afgeven en de ontvangen waarde valt buiten de toleranties zal onverbiddellijk de lamp aangaan. De motronic zal proberen met injectietijden en ontstekingswijzigingen het euvel "uit te vlakken", lukt dit niet, blijft de lamp aan en gaat de zaak in de noodloop.
Alleen de basiselectronica werkt dan nog (om de dynamo te ontlasten, en dus geen onnodig vermogen te vragen) en het vermogen is tot op veilige hoogte teruggeregeld.
 

victorrinia

Nieuw lid
@ Autotech:

Ja, ik heb bij de Skoda dealer de comp laten uitlezen.
De Foutcode gaf aan dat er iets met dat deel van de uitlaat aan de hand is (of zo). Terwijl ik weet dat er een nieuw onderdeel op zit. Maar dus niet origineel van Skoda.
 

heeringas

Nieuw lid
Update van mijn kant: Skoda dealer zegt dat het de Lambdasonde is (doet niets meer) en dat de ECU een softwareupdate nodig heeft.

Na hun reset rijdt ik overigens al weer meer dan 300 km zonder lampje ;)
 
Dus de lambdasonde(welke) is vervangen en software-update uitgevoerd om het probleem te verhelpen?
Of is er nog wat anders nodig geweest?
 

heeringas

Nieuw lid
Een lamdasonde is vervangen. Dacht dat er maar 1 was...

Auto heeft een tijd lang goed gereden, maar 2 weken geleden is het motormanagement lampje weer aangegaan. en rijdt de auto dus weer in "veilige modus"...

Overigens het probleem van het uitvallen van de stuurbekrachtiging bij lage toeren niet gerepareerd.
 
Bij de Fabia 1.4 50KW motorcode AQW lambdasondes voor en na de katalysator.
Sorry, kan even niet terugvinden om welk type het gaat.

De software-update is niet gedaan?

Lampje is weer aan en is er een foutcode bekend?

Uitval van de stuurbekachtiging kan veroorzaakt worden door lage spanning op dat moment.
Accu niet goed geladen, bijv als er weinig gereden wordt.
Verandert bij het sturen de lichtsterkte van de koplampen.
Wanneer het ogenschijnlijk willekeurig optreedt, kan stuurhoek sensor stuk zijn.
Zelf ondervonden en op dit forum ook gevonden als veel voorkomend bij Fabia.
 

namleop

Actief lid
Ik had hetzelfde probleem, soms lampje uit maar vaak was ie aan. Ik heb van alles geprobeerd (o.a. resetten melding, schoonmaken gasklephuis) maar niets hielp.
Uiteindelijk bleek vervanging van de lambdasonde (weet niet welke van de twee) de oplossing, is nu in 3 maanden niet meer aangeweest.
 

Cordoba

Forumguru
Stuurbekrachtiging lijkt een probleem van slechte accu of dynamo die niet goed bijlaadt. Daardoor ontstaat een lagere accuspanning, waardoor de stuurbekrachtiging wordt uitgeschakeld om stroom te besparen, dat lijkt ook in overeenstemming met het feit dat het probleem alleen bij lagere toerentallen optreedt.

Wat het uitlezen van foutcodes betreft: het beste is als je het nr. van de foutcode hebt, er zijn namelijk foutcode met (bijna) dezelfde omschrijving, maar een ander foutcodenummer en mogelijk ook een andere oorzaak.
Als je het nr. hebt van de uitgelezen foutcode kun je ook zelf opzoeken wat de omschrijving is, en wat mogelijke oorzaken zijn/hoe je probleem verhelpt. Link naar de site van Gerrit Speek, waar je dit vindt:
http://www.gerritspeek.nl/ Als je daar naar OBD gaat, kun je zelf de zaken nazoeken. Het is hier en daar even goed kijken in de menu's, als het niet lukt hoor ik het wel.
 

heeringas

Nieuw lid
aha. Ik moet even opzoeken welke Fabia 1.4 het dan is.

Software update is wel gedaan.

Foutcode nog niet bekend.

Bij sturen (en gebruik electrische ramen etc.) verandert de lichtsterkte van de koplampen inderdaad. Weet jij wat daar de oorzaak van is?
 
Bovenaan Onderaan