Sebastian
Donateur
Hallo allemaal,
Mijn Faab: 2001 Combi 1.4 16V 55 kW AUA
Mijn gouden koets heeft inmiddels 210.000 km erop zitten en hij loopt prima. Netjes onderhouden. Toch al veel moeten vervangen.
Ik laat mijn Skoda elk jaar in Slowakije helemaal nakijken. Daar ben ik toch elk jaar en de arbeidskosten schelen behoorlijk (materiaalkosten zijn vrijwel gelijk). Er rijden daar zoveel Fabia's dat de gemiddelde garagehouder er bijna blind eentje uit elkaar kan halen en in elkaar kan zetten. Ik heb er alle vertrouwen in.
2 jaar geleden had ik een MM lampje branden in Slowakije, dus daar heb ik 'm laten uitlezen. Bleek iets wat terug te leiden op de lambda sonde was. Reparateur zei dat de sonde langer mee zou moeten en nog niet vervangen zou hoeven te worden. Kon tenslotte een eenmalige storing zijn. Storing gereset en bleef weg. Moest er rekening mee houden dat het wel binnen een jaar terug zal komen en de sonde vervangen moet worden.
1 jaar later -> dus vorig jaar opnieuw lampje, gelukkig net in Slowakije -> uit laten lezen -> lambda sonde. Laten vervangen en gelijk nog ander groot onderhoud laten.
Een paar maanden geleden had ik opnieuw een MM lampje branden. En zo af en toe ging motor pingelen bij stationair draaien direct na het starten. Viel zelfs uit een aantal keer. Naar de garage in Nederland -> lambda sonde. Laten vervangen. Niet gedacht aan het vervangen van een lambda sonde het jaar daarvoor. MM lampje en pingelen weg.
Maar... heb ik nu echt binnen 1 jaar 2x een lambda sonde laten vervangen??
Dus 2x ca E 200 ex arbeidsloon??
Mijn vragen:
Ik heb de huidige storing nog niet laten uitlezen maar dat zal ik binnenkort laten doen, gelijk met de APK die eraan zit te komen. Mijn voorgevoel wijst weer naar de sonde of gerelateerd... Vreemd genoeg lijkt de motor als een zonnetje te draaien.
Ben benieuwd naar uw gedachten. Waarvoor alvast dank!
Mijn Faab: 2001 Combi 1.4 16V 55 kW AUA
Mijn gouden koets heeft inmiddels 210.000 km erop zitten en hij loopt prima. Netjes onderhouden. Toch al veel moeten vervangen.
Ik laat mijn Skoda elk jaar in Slowakije helemaal nakijken. Daar ben ik toch elk jaar en de arbeidskosten schelen behoorlijk (materiaalkosten zijn vrijwel gelijk). Er rijden daar zoveel Fabia's dat de gemiddelde garagehouder er bijna blind eentje uit elkaar kan halen en in elkaar kan zetten. Ik heb er alle vertrouwen in.
2 jaar geleden had ik een MM lampje branden in Slowakije, dus daar heb ik 'm laten uitlezen. Bleek iets wat terug te leiden op de lambda sonde was. Reparateur zei dat de sonde langer mee zou moeten en nog niet vervangen zou hoeven te worden. Kon tenslotte een eenmalige storing zijn. Storing gereset en bleef weg. Moest er rekening mee houden dat het wel binnen een jaar terug zal komen en de sonde vervangen moet worden.
1 jaar later -> dus vorig jaar opnieuw lampje, gelukkig net in Slowakije -> uit laten lezen -> lambda sonde. Laten vervangen en gelijk nog ander groot onderhoud laten.
Een paar maanden geleden had ik opnieuw een MM lampje branden. En zo af en toe ging motor pingelen bij stationair draaien direct na het starten. Viel zelfs uit een aantal keer. Naar de garage in Nederland -> lambda sonde. Laten vervangen. Niet gedacht aan het vervangen van een lambda sonde het jaar daarvoor. MM lampje en pingelen weg.
Maar... heb ik nu echt binnen 1 jaar 2x een lambda sonde laten vervangen??
Dus 2x ca E 200 ex arbeidsloon??
Mijn vragen:
- heeft de Fabia 1 méér dan 1 lambda sonde en zo ja zijn deze wel hetzelfde of wijken deze af (prijs / type).
- ik heb het vervangen van de sonde vorig jaar netjes in mijn onderhoudsboekje geschreven en deze leg ik elke keer netjes opengeslagen op de bijrijdersstoel neer bij onderhoud. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat ze dit bekijken? Ze weten dat ik ook onderhoud in het buitenland doe en zo nu en dan wat zelf doe. Achteraf gezien vind ik dat ze me best hadden kunnen bellen om te vragen hoe dat zit.
- (ongerelateerd) ik zit nu op de 210.000 en de auto is 15 jaar oud. Wat is een reëel haalbare km-stand voor deze auto. Is dat enigszins in te schatten? Ik hoop toch wel de 250.000 te halen en dat betekent dus zeker nog 2 jaar rijden. Hopelijk dus.
Ik heb de huidige storing nog niet laten uitlezen maar dat zal ik binnenkort laten doen, gelijk met de APK die eraan zit te komen. Mijn voorgevoel wijst weer naar de sonde of gerelateerd... Vreemd genoeg lijkt de motor als een zonnetje te draaien.
Ben benieuwd naar uw gedachten. Waarvoor alvast dank!
Laatst bewerkt: