Motormanagement lampje / lambda sonde

Sebastian

Donateur
Hallo allemaal,

Mijn Faab: 2001 Combi 1.4 16V 55 kW AUA

Mijn gouden koets heeft inmiddels 210.000 km erop zitten en hij loopt prima. Netjes onderhouden. Toch al veel moeten vervangen.

Ik laat mijn Skoda elk jaar in Slowakije helemaal nakijken. Daar ben ik toch elk jaar en de arbeidskosten schelen behoorlijk (materiaalkosten zijn vrijwel gelijk). Er rijden daar zoveel Fabia's dat de gemiddelde garagehouder er bijna blind eentje uit elkaar kan halen en in elkaar kan zetten. Ik heb er alle vertrouwen in.

2 jaar geleden had ik een MM lampje branden in Slowakije, dus daar heb ik 'm laten uitlezen. Bleek iets wat terug te leiden op de lambda sonde was. Reparateur zei dat de sonde langer mee zou moeten en nog niet vervangen zou hoeven te worden. Kon tenslotte een eenmalige storing zijn. Storing gereset en bleef weg. Moest er rekening mee houden dat het wel binnen een jaar terug zal komen en de sonde vervangen moet worden.
1 jaar later -> dus vorig jaar opnieuw lampje, gelukkig net in Slowakije -> uit laten lezen -> lambda sonde. Laten vervangen en gelijk nog ander groot onderhoud laten.
Een paar maanden geleden had ik opnieuw een MM lampje branden. En zo af en toe ging motor pingelen bij stationair draaien direct na het starten. Viel zelfs uit een aantal keer. Naar de garage in Nederland -> lambda sonde. Laten vervangen. Niet gedacht aan het vervangen van een lambda sonde het jaar daarvoor. MM lampje en pingelen weg.

Maar... heb ik nu echt binnen 1 jaar 2x een lambda sonde laten vervangen??
Dus 2x ca E 200 ex arbeidsloon??

Mijn vragen:
  • heeft de Fabia 1 méér dan 1 lambda sonde en zo ja zijn deze wel hetzelfde of wijken deze af (prijs / type).
  • ik heb het vervangen van de sonde vorig jaar netjes in mijn onderhoudsboekje geschreven en deze leg ik elke keer netjes opengeslagen op de bijrijdersstoel neer bij onderhoud. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat ze dit bekijken? Ze weten dat ik ook onderhoud in het buitenland doe en zo nu en dan wat zelf doe. Achteraf gezien vind ik dat ze me best hadden kunnen bellen om te vragen hoe dat zit.
  • (ongerelateerd) ik zit nu op de 210.000 en de auto is 15 jaar oud. Wat is een reëel haalbare km-stand voor deze auto. Is dat enigszins in te schatten? Ik hoop toch wel de 250.000 te halen en dat betekent dus zeker nog 2 jaar rijden. Hopelijk dus.

Ik heb de huidige storing nog niet laten uitlezen maar dat zal ik binnenkort laten doen, gelijk met de APK die eraan zit te komen. Mijn voorgevoel wijst weer naar de sonde of gerelateerd... Vreemd genoeg lijkt de motor als een zonnetje te draaien.

Ben benieuwd naar uw gedachten. Waarvoor alvast dank!


:cheers:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Wellicht een vervuilde EGR klep met een dergelijke km stand
Dat kan ook die storingen veroorzaken
 

ertromp

Forumguru
Ja inderdaad onderdeel ervan.
Is gasklep destijds goed ingeleerd en heeft de auto verder goed stationair gelopen?
Is de storing door een Skoda dealer uitgelezen? Gaspedaalsensor kan ook nog een probleem zijn. Welke foutcode(s) is gesignaleerd?
 

Sebastian

Donateur
Auto heeft na het onderhoud en de reparatie vorig jaar (o.a. gasklephuis en lambda sonde) als een zonnetje gelopen. Ook stationair. Sensor is goed ingeleerd (Skoda specialist).

Van het uitlezen van de storing een paar maanden geleden heb ik geen rapport gekregen. Is gedaan door mijn lokale BOVAG garage. Probleem dat ontstaan was tegelijk met het lampje was dat motor pingelde als ik 'm net gestart had. Dus koud was. Enkele keren viel hij ook uit na starten/pingelen. Nadat de lambda sonde vervangen was, was het pingelen weg en liep hij weer normaal.

De huidige storing heb ik nog niet laten uitlezen.

Heeft mijn Fabia meer dan 1 lambda sonde? Ik ben vooral nieuwsgierig of ik 2x betaald heb voor een lambda sonde binnen 1 jaar.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 

milanseegers

Forumguru
Laat hem dan even uitlezen. mIL lampje kan van alles zijn. Maar, ja, je Fabia heeft 2 sondes: 1 in het spruitstuk voor de katalysator en 1 er vlak na.

de noodloop behorende bij het MIL lampje kan veel verschillende andere oorzaken hebben: EGR klep, te lage compressie, bobine zwak, gasklep vuil, injector zwak of stuk etc etc.. Laat hem dus eerst even uitlezen!

Fouten worden opgeslagen; post de codes(s) in dit topic dan kunnen we je verder helpen.

Ik rijd overigens al 280.000 km met mijn benzine Fabia; met liefde gaat het karretje lang mee.
 

Sebastian

Donateur
280.000km :) Klinkt goed! Ik geloof wel dat ik al het nodige doe om hem goed te houden incl. preventief onderhoud. Vraag is natuurlijk hoe lang het economisch haalbaar blijft. We gaan het meemaken!

Zijn die 2 sondes qua prijs identiek. Of zijn het echt dezelfde sondes?

Ik zal de codes posten zodra ik ze heb. Bedankt.
 

Cordoba

Forumguru
Het AUA-blok is bijna gelijk aan het BBY-blok dat er bij mij in ligt, dus daar hoef je geen echte verschillen te verwachten. Bij mij had ik zo'n anderhalf jaar terug een brandend motormanagementlampje (ook wel bekend als MIL), uit laten lezen, en op basis van de combinatie van de foutcodes wat het voor de kenners duidelijk dat het om de 1e lambdasonde ging (je hebt bij een 4-cilinder benzinemotor een lambdasonde vóór de katalysator, en één erna). In mijn geval gaf de foutcode aan dat de verwarming van de lambdasonde niet werkte, en daardoor dus ook de sonde niet. Zelf de sonde gewisseld en ondertussen zo'n anderhalf jaar en 20.000 km zonder probleem.

Het is ook mogelijk dat het probleem niet in de sonde zit, maar in de bedrading: het gebeurt nog wel eens dat de bedrading beschadigd, en dat kun je aan de foutcode(s) bijna nooit zien.

Overigens is het slim om prijzen te vergelijken: bij mij gaf de garage aan dat een VW-sonde i.p.v. een Skoda-sonde zo'n 60 euro goedkoper was (beiden voor motorcode BBY). Op basis van je motorcode kun je gewoon de prijs bij de verschillende VAG-merken vergelijken.

Zeker de 1e sonde is best zelf te vervangen, daarbij zijn er eigenlijk 2 lastige zaken: de kap die over het spruitstuk zit, loswurmen zodat je bij de sonde kan komen, én het loshalen van de stekker (zonder brug, vrij lastig te bereiken).
 
Laatst bewerkt:

Sebastian

Donateur
Dat zal ik onthouden voor een volgende keer: prijzen vergelijken. Weet niet of mijn garage hier blij wordt als ik met eigen materiaal kom of voorstel wat te bestellen.
Maar in principe zijn er dus 2 nieuwe sondes ingegaan en ik moet er maar even vanuit gaan dat het niet dezelfde zijn geweest die vervangen zijn.
 

Ronnie

Forumguru
De 1.4 16V heeft 2 Lamdasondes, de voorste is de z.g. regelsonde en meteen de duurste;(onlangs zelf vervangen en kostte rond de € 150,-) deze regelt de injectie hoeveelheid(benz.-luchtmengsel) en het stationair.
De tweede sonde zit achter de kat en is een stuk goedkoper, zo'n €75,- en is de controle sonde welke de uitlaatgassen na de kat controleert.
 

milanseegers

Forumguru
Ja maar het kunnen bijvoorbeeld net zo goed je bougies zijn! Dan Ben je een stuk goedkoper uit. Het is m i zeer onwaarschijnlijk dat je lambda sensoren na een jaar weer stuk zijn...
 

Sebastian

Donateur
Ja maar het kunnen bijvoorbeeld net zo goed je bougies zijn! Dan Ben je een stuk goedkoper uit. Het is m i zeer onwaarschijnlijk dat je lambda sensoren na een jaar weer stuk zijn...
Ja mij ook maar ik heb in april 2015 €205 ex arbeid betaald voor een lambda sonde een een paar maanden geleden €197 ex arbeid. Twee verschillende garages. Zoals in OP gezegd leg ik altijd het onderhoudsboekje opengeslagen op de bijrijdersstoel. Dat houd ik altijd nauwkeurig bij. Je zou denken dat ze dat inkijken. Of niet.

Wel iets dat ik ga vragen. Binnenkort APK en dus ook even de huidige storing uitlezen. Dat overigens heel iets anders kan zijn natuurlijk. Afwachten.

Was sowieso van plan de bougies en het brandstoffilter te doen. Brandstoffilter had eigenlijk al wat eerder gemoeten...
 

Sebastian

Donateur
Deze week heb ik een vriend langs gehad met enige kennis van zaken + OBD2 stekker.
De foutcode wijst dus weer naar de lambda sonde, of gerelateerd dus: P0130. Dit is ook de enige foutcode.
Na enige tijd de motor laten draaien dacht hij te zien dat het mengsel wat te arm was. Kan dit de storing veroorzaken?

Zoals gezegd is de sonde een paar maanden geleden vervangen. Helaas toen waarschijnlijk overbodig omdat het een jaar daarvoor ook al gedaan was bij een andere garage. Het is me nog steeds niet duidelijk of ik beter had moeten opletten of dat een garagehouder gewoon in het onderhoudsboekje hoort te kijken. Maar ja, gebeurd is gebeurd. Weer wat geleerd.

Op het moment lijkt de auto gewoon normaal te lopen, ondanks het lampje dus.

Volgende week maandag is de APK. Hopen dat hij de emissietest doorkomt dus. Deze week vervang ik nog de bougies en het brandstoffilter (laatste had eigenlijk al een tijd geleden (jaar!) gemoeten). Ik verwacht eigenlijk niet dat dit het probleem verder verhelpt.

Weet op het moment even niet wat ik verder moet: de garage op speurtocht laten gaan of gewoon nog even mee doorrijden en in Slowakije (juli) laten nakijken. Laatste scheelt een hoop geld.

Ideeën / tips blijven zeer welkom! :dankje::jaja:
 

milanseegers

Forumguru
Als ie mooi loopt en door de apk komt zou ik het lampje af en toe voor lief nemen... eerlijk gezegd. Wellicht dat de nieuwe bougies soelaas bieden. Je kunt ook mbt een te arm mengsel de map sensor reinigen en of het gasklephuis. Kan sowieso geen kwaad bij jouw km stand. Houd er wel rekening mee dat na demonteren/reinigen van het gasklephuis deze opnieuw ingeleerd moet worden. Bij mij werkte hiervoor 30 minuten van de accu afhalen maar kan ook via vcds...

Desalniettemin blijft het vreemd dat de lambda nu alweer een signaal geeft.. zoals @Cordoba noemde zou het aan de bedrading kunnen liggen en of vuilde connectoren.. maar dit is lastig te achterhalen voor ons dhz-ers. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Bedrading is vaak goed te zien bij lambdasonde: of duidelijk knik in de bedrading, of weggesleten of gesmolten isolatie komen vaker voor. Oorzaak ligt dan vaak in het feit dat bij werkzaamheden slordig/ruw omgegaan is met de bedrading.
 

Sebastian

Donateur
Het gasklephuis is vorig jaar april voor het laatst gereiningd. Maar als ik er zo naar kijk ziet hij er nu al niet zo fris meer uit.
sS7Aray.jpg


Gasklephuis lijkt vrij eenvoudig los me halen of valt dat tegen? Gewoon schoonmaken met de een of andere ontvetter? En hoeft dus niet ingeleerd te worden, 30 min. van de accu af is voldoende?

Is de map sensor iets waar ik bij kan? Geen idee waar dat zit. Is hij zichtbaar op de motor-foto in mijn andere topic? (post #8).

Bedrading is vaak goed te zien bij lambdasonde: of duidelijk knik in de bedrading, of weggesleten of gesmolten isolatie komen vaker voor. Oorzaak ligt dan vaak in het feit dat bij werkzaamheden slordig/ruw omgegaan is met de bedrading.

De lambda sensor zit toch diep in de motor verborgen? Ik denk wat te diep voor deze DHZer. Of valt het mee?

:sterretjes:
 
Bovenaan Onderaan