Aanvulling op mijn post hierboven (kan niet meer editen) en
nieuwe info / nieuwe foutcodes.
Zelfs hier in NL niet. Ik heb in de buurt een tankstation waar ik Blue One 95
(dit heeft max. 10% ethanol i.p.v. 5% zoals bij reguliere Euro 95) kan tanken. Dat heb ik een tijdje (paar maanden) gedaan en ben ik weer mee gestopt. Niet hetzelfde als minderwaardige benzine maar ik neem voor mijn oude Faab voor die 2 cent p/L toch liever geen risico. Onderweg naar Slowakije tankte ik in Duitsland wel zo nu en dan E10. Ik geloof dat dat een beetje hetzelfde is maar dat heb ik de laatste 2 jaar ook al niet gedaan.
Dus, nieuwe foutcodes. Ik heb maar een OBD2 stekker gekocht. Ik wil wat meer zelf doen en daarmee ook wat wijzer worden in autotechniek en elke keer een vriend laten komen opdraven voel ik ook weining voor. Van auto's weinig verstand maar van computers des te meer dus ik durf dat wel aan. Als ik iets niet begrijp dan laat ik het met rust.
De vorige x hadden we de enige foutcode die er stond gewist. Dat was de P0130. Vrij snel daarna dus opnieuw het motormanagement lampje en dat heb ik zojuist uitgelezen:
17582 - Brandstof meetsysteem, cilinderrij 1 onjuiste inspuittiming
17598 - Linear 02 sensor; reference voltage:implausible.
De p0130 is dus niet meer teruggekomen.
Na wat neuzen op gerritspeek.nl zie ik een aantal mogelijk oorzaken voor beide fouten. En dan komen we kennelijk toch weer terug bij de lambdasonde (17598)
Wat betreft de de eerste van de twee: kan dat komen door een brandstoffilter dat al een tijd 'overdue' is voor vervangen?
Ik heb de uitlaat getest (even dichtgehouden) en ik geloof niet dat die lek is. Hij bouwt druk op en ik hoor niks ontsnappen. Vandaag ook de bougies vervangen.
(Ik heb het aan het begin van dit topic gehad over het pingelen van mijn motor. Dat woord heb ik dus verkeerd gebruikt...
Ik bedoelde dat de motor schudde en stationair flink van toerental wisselde).