Motormanagement lampje / lambda sonde

Cordoba

Forumguru
Lambdasensor 1 zit vooraan in de uitlaat, bij het spruitstuk. Ik heb foto's geplaatst van mijn wisseling destijds, gewisseld in oktober/november buiten op de parkeerplaats, geen ideale sleutelomstandigheden dus.
 

Joske

Forumguru
Ik heb dit topic even diagonaal gelezen en zie een aantal problemen die blijkbaar ook terugkomen. Nu de vraag die bij mij opkomt, omdat ik lees dat je ook in Slowakije komt, is: welke brandstof tank jij?

Tank je soms (vermoedelijk) minderwaardige brandstof in het buitenland?
 

Sebastian

Donateur
Nee, nooit. In Slowakije altijd alleen bij de grote tankstations.

Ik denk zelf dat de eerste lambda-wissel idd moest en goed is gegaan. Heb er van april tot februari mee gereden tot ik naar mijn eigen garage moest met het mil lampje + lambda gerelateerde code. Mijn garage in NL heeft denk ik te snel gehandeld met weer de lambda vervangen.
 

Sebastian

Donateur
Aanvulling op mijn post hierboven (kan niet meer editen) en nieuwe info / nieuwe foutcodes.

Zelfs hier in NL niet. Ik heb in de buurt een tankstation waar ik Blue One 95 (dit heeft max. 10% ethanol i.p.v. 5% zoals bij reguliere Euro 95) kan tanken. Dat heb ik een tijdje (paar maanden) gedaan en ben ik weer mee gestopt. Niet hetzelfde als minderwaardige benzine maar ik neem voor mijn oude Faab voor die 2 cent p/L toch liever geen risico. Onderweg naar Slowakije tankte ik in Duitsland wel zo nu en dan E10. Ik geloof dat dat een beetje hetzelfde is maar dat heb ik de laatste 2 jaar ook al niet gedaan.

Dus, nieuwe foutcodes. Ik heb maar een OBD2 stekker gekocht. Ik wil wat meer zelf doen en daarmee ook wat wijzer worden in autotechniek en elke keer een vriend laten komen opdraven voel ik ook weining voor. Van auto's weinig verstand maar van computers des te meer dus ik durf dat wel aan. Als ik iets niet begrijp dan laat ik het met rust.

De vorige x hadden we de enige foutcode die er stond gewist. Dat was de P0130. Vrij snel daarna dus opnieuw het motormanagement lampje en dat heb ik zojuist uitgelezen:

17582 - Brandstof meetsysteem, cilinderrij 1 onjuiste inspuittiming

17598 - Linear 02 sensor; reference voltage:implausible.
De p0130 is dus niet meer teruggekomen.

Na wat neuzen op gerritspeek.nl zie ik een aantal mogelijk oorzaken voor beide fouten. En dan komen we kennelijk toch weer terug bij de lambdasonde (17598) :angry:

Wat betreft de de eerste van de twee: kan dat komen door een brandstoffilter dat al een tijd 'overdue' is voor vervangen?

Ik heb de uitlaat getest (even dichtgehouden) en ik geloof niet dat die lek is. Hij bouwt druk op en ik hoor niks ontsnappen. Vandaag ook de bougies vervangen.

(Ik heb het aan het begin van dit topic gehad over het pingelen van mijn motor. Dat woord heb ik dus verkeerd gebruikt... :bloos: Ik bedoelde dat de motor schudde en stationair flink van toerental wisselde).
 
Laatst bewerkt:

Sebastian

Donateur
Voor de volledigheid even een afsluiting. Wat aanvullende tips of gedachten worden gewaardeerd

Onlangs de APK gehad: (off topic) gescheurde stuurhuishoes. Was gescheurd doordat hij was volgelopen met olie uit t stuurhuis . Uit de hoes kwam meer olie dan bijgevuld kon worden in het reservoir voor stuurbekrachtiging... Vreemd.

(On-topic): ook gesproken over de foutmeldingen. Garage zegt dat de lambasonde werkt omdat de auto de viergastest probleemloos doorstond en de auto niet meer benzine verbruikt dan normaal.

De werkelijke oorzaak blijft vooralsnog onbekend. De garage heeft (nog) geen onderzoek gedaan.

De auto lijkt probleemloos te functioneren. Ik overweeg er gewoon mee op vakantie te gaan en in Slowakije eens na te laten kijken. Iemand wat woorden van wijsheid hierover? Dom om met MM lampje te gaan rijden of gezien het type foutmelding gewoon doen?
 

milanseegers

Forumguru
Mijn gevoel zegt me dat het gewoon kan. Kan je geen garantie geven natuurlijk. Maar die stuurhuishoes? Hoe komt die olie er dan in, dan is er meer stuk;, toch wel benieuwd naar?
 

Sebastian

Donateur
Mijn gevoel zegt me dat het gewoon kan. Kan je geen garantie geven natuurlijk. Maar die stuurhuishoes? Hoe komt die olie er dan in, dan is er meer stuk;, toch wel benieuwd naar?
Hij zei dat t mogelijk uit t stuurhuis komt en die vervangen is erg duur. Mogelijk scheurt hij snel weer maar voor hetzelfde geld rij ik er zomaar nog een hele tijd mee door.

Hij heeft wat stuurbekrachtigingsolie bijgevuld maar niet zoveel als dat er uit de hoes kwam. Misschien is dit iets wat heel langzaamaan over de jaren is weggelekt en terechtgekomen is in de hoes. Fingers crossed dus.
 

Sebastian

Donateur
Even de uiteindelijke diagnose aangaande het MM lampje / lamba sonde.

In Slowakije is de lambasonde eruit gehaald en weer teruggezet. Bleek dat mijn eigen garage in NL de sonde niet netjes heeft geplaatst. Nou ja, de sonde wel maar er lag een kabel (vraag me niet welke) tegen aan te drukken die daar niet hoorde. De storing was daarna weg en nu, maanden later, nog steeds weg.

Jammer dat mijn eigen garage niet de moeite heeft genomen om m eruit te halen / kijken. Ze hebben aan de hand van de 4 gastest besloten dat hij gewoon z'n werk deed, ondanks de foutmelding...
 
Bovenaan Onderaan