motorsteun afgebroken

Mijn Octavia 2 uit 2006 staat nu voor de deur met een gebroken motorsteun. Ikzelf dacht dat de uitlaat lek was door de diepe brom die ik hoorde, maar mijn technische buurman wees me op de motorsteun en hij zei dat ik nog mazzel had dat de motor niet helemaal op straat was gevallen. Is dit een veel voorkomend geval? En weten jullie wat dit me gaat kosten? Dit begint natuurlijk al bij de autoambulance...De Octo en ik zullen nooit vrienden worden....:biggthumpdown:
 

Rene de Wit

Actief lid
Die steunen zijn meestal toch wel degelijk uitgevoerd, wel eens gehoord dat de bout/moer los zat maar nooit dat de steun gebroken is lijkt wel of er invloeden van buitenaf op in gewerkt hebben (ex schade auto?). Verder ligt het natuurlijk eraan wat/waar er gebroken is en welke steun het is.

fototje?
 
Tsja,
ik geef toe, het appels met peren vergelijken maar....
Mijn oudgediende thuis, een Citroën DS 23 heeft inmiddels ook vernieuwde motorsteunen. Gezien de leeftijd, 37 jaar, niet echt verwonderlijk. Maar bij haar was er niks afgebroeken, alleen de rubbers waren op. Brekende motorsteunen komen niet zo vaak voor, meestal als gevolg van ongunstige omstandigheden, zoals het nemen van een bocht met maximale stuuruitslag en grote belasting op de aandrijfas, in combinatie met een ongelukkige bult in een oprit/inrit/drempel Dat deed indertijd het motorblok van de BX van mijn zwager uit de motorsteunen wippen.....Niet leuk, en toch weer een stevig kostenplaatje voor hem. Wet van Murphy, alles wat fout kan gaan zal fout gaan (in de meest desastreuze volgorde..).
Wat je Octo betreft, inderdaad, helaas staan laten om de schade te beperken, en dan eens kijken of nieuwe motorsteunen blijvend soelaas kunnen bieden.
Heel veel succes, op deze dingne ziet nooit iemand te wachten.

MVG, Peter
 

skodaboy

Forumguru
dat een motorsteun 'zomaar' afbreekt is niet normaal...
wat ik wel al heb gehoord/gezien is dat de montage bouten wel eens kunnen/durven loskomen na een tijd,maar dat heeft natuurlijk wel zijn reden,inprincipe bij 'normaal' gebruik zal dit niet gauw gebeuren...

wanneer kan het 'wel' in mijn ogen dan he,als het bv een ex-schadewagen is of door continu over de verkeersdrempels te 'vliegen' of door continu met de auto op te trekken (stoplichts sprints,gti-rijstijl).

dan zou ik na een tijdje er niet over verbaasd zijn dat er motorsteunen kapot gaan...:smiley29:
 
Ik word hier best een beetje blij van. De kans is dus veel groter dat er een bout is losgetrild, dan dat de steun gebroken is. En nee, geen schadeauto, geen drempels en mijn vrouw is geen roekeloze bestuurder. Zegt ze....
 

jos_br

Actief lid
Ik word hier best een beetje blij van. De kans is dus veel groter dat er een bout is losgetrild, dan dat de steun gebroken is. En nee, geen schadeauto, geen drempels en mijn vrouw is geen roekeloze bestuurder. Zegt ze....

Is de distributieriem recentelijk vervangen?

Jos.
 

skodaboy

Forumguru
Vanuit de bestuurdersstoel gezien, rechtsvoor.

dus als je voor de motor staat,is het de motorsteun links van je he..
aan die kant loopt idd de distributieriem op de motor...
of de steun los moet om de riem te vervangen weet ik nie zo direct,maar ik vermoed van wel,dus zou het best kunnen dat dit ook de reden is dat de steun is losgekomen,niet voldoende terug vastgeschroefd..dus even terug na de dealer en ff opnieuw vasttrekken....:winkie:

ik heb dit ook ooit bij een 01 gehad dat de onderste motorsteun los was (bout los getrild) deze hing er nog in,omdat deze niet wegkon door de plastiek kap onder de motor..als je deze motor starte had je zo'n 'klin' geluid, hoorde/wist meteen dat er een bout niet meer vast zat..
 

Rene de Wit

Actief lid
Ja, 20.000 km geleden. Dat is 7 maanden.

Zeer waarschijnlijk de bout niet meer goed bevestigd, steun moet nl los anders krijg je de nieuwe riem niet er op.

Check ook even goed of er aan de uitlaat geen schade is, mn het stuk dat het kantelen van de motor opvangt bij gas geven is gevoelig voor schade als deze verder wordt bewogen dan bedoelt is.
 

EdK

Forumguru
maar samengevat heeft de dealer blijkbaar iets vergeten met deze gevolgen !
En eventueel schade voortvloeiend uit het vergeten van iets vastdraaien, kun je dus die schade wel verhalen op de dealer.
En die is daar ook vioor verzekerd als hij slim is geweest.
 
Update:

De wegenwacht is geweest en heeft bevestigd dat toch de motorsteun gebroken is. Omdat de bout er losjes bijhangt heeft hij het vermoeden dat deze na het vervangen van de distributieriem niet goed is vastgedraaid. Hierdoor kwam het motorblok onder een ongewone hoek te hangen en na verloop van tijd heeft de motorsteun het begeven. Het is ongelofelijk om te lezen dat jullie dit uit mijn post al konden opmaken! Auto is opgehaald door berger, staat nu bij de dealer en heb ik een Golf in bruikleen. De mobiliteitsgarantie is in gang gezet. Maar nu heb ik in het onderhoudsboekje een stempel staan van Koopman Automotive in Born en dat is geen officiele Skoda dealer. Heb ik dan nog wel mobiliteitsgarantie? Wordt vervolgd......
 

jos_br

Actief lid
Update:

De wegenwacht is geweest en heeft bevestigd dat toch de motorsteun gebroken is. Omdat de bout er losjes bijhangt heeft hij het vermoeden dat deze na het vervangen van de distributieriem niet goed is vastgedraaid. Hierdoor kwam het motorblok onder een ongewone hoek te hangen en na verloop van tijd heeft de motorsteun het begeven. Het is ongelofelijk om te lezen dat jullie dit uit mijn post al konden opmaken! .

Dit komt vaker voor dan je denkt, ik heb hier al behoorlijk vaak deze reparatie uitgevoerd. Blijft de vraag; wie heeft de riem verwisselt?? Deze mag mijns inziens uitleg geven en de reparatie overdoen..........

Jos.
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens Pon had ik geen mobiliteitsgarantie meer omdat ik mijn auto bij een universele dealer had gekocht en die een (aflever)beurt (90.000) had gedaan bij aankoop.

Voor de rest stonden er alleen maar skodadealer stempels op omdat het een leaseauto was.

Maar goed, ik heb nu ANWB + een JBautoservice service stempel dus ik maak me nergens zorgen om :-)

Suc6 met de afhandeling!
 

Rene de Wit

Actief lid
Het is inderdaad zeer waarschijnlijk dat er een oorzaak ligt bij het verwisselen van de riem. Aantonen en bewijzen kun je dit zeker niet, ik zou daarom een afspraak maken met de onderhoudspartij en aan tafel gaan zitten om jouw probleem te bespreken een fatsoenlijk bedrijf zal minstens een deel van de schade op zich nemen, zo niet alles.

Zelf vraag ik me af hoe die steun op het chassis vast zit, ik neem aan dat deze gelast is?
 
Ik begrijp wat je bedoelt, de vorige onderhoudsbeurt en het vervangen van de distributieriem is gedaan toen de auto in Born bij Koopman stond te wachten op een nieuwe leaserijder. Dit is ook de laatste stempel in het onderhoudsboekje en de auto was toen nog eigendom van de leasemaatschappij. De auto is nog kort naar een tijdelijke leaserijder gegaan en daarna heb ik hem gekocht. Buiten mijn zorg dat de stempel van Koopman (géén skodadealer) mij behoorlijk dwars kan zitten mbt de mobiliteitsgarantie, denk ik dat een tegemoetkoming in de kosten kansloos is. Of de beugel aan het chassis gelast, gepopt of gebout is weet ik niet. Ik krijg de indruk dat Jos dit wel weet.
 

Ronnie

Forumguru
Het is waarschijnlijk steun nr. 1, gebruikt van 7/2005- 9/2007, kost rond de € 60,- ex.
Zie afbeelding.
 

Bijlagen

  • motorsteun TDI.jpg
    motorsteun TDI.jpg
    20,2 KB · Weergaven: 111

jos_br

Actief lid
De motorsteun zit met drie bouten vast (dwars) aan de motor geschroeft. Juist deze bouten moet in een bepaalde volgorde en natuurlijk goed vast gezet worden. Dit wordt (meestal de onderste bout) dus vergeten met alle gevolgen van dien, soms breekt er een stukje van de motor af. Ik heb deze reparatie vaak gedaan hier en kan dit zonder de motor te demonteren.

Jos.
 
Bovenaan Onderaan