motorsteun afgebroken

Mannen help! Ik wil graag jullie mening over het stukje hieronder:


Er is dus een stukje van de motor afgebroken waar het boutgat zou moeten zijn. Een optie is een nieuwe motor bestellen, of de nieuwe motorsteun met twee bouten vast zetten. De eerste oplossing is me veel te duur en op de tweede optie krijg ik geen garantie. Wat is nu wijsheid? De auto inruilen, uithuilen en opnieuw beginnen? Volgens de monteur kan ik wel gaan rijden als de motorsteun met twee bouten vastzit. Hooguit kan de motorsteun of het boutgat in de motor afbreken en moet ik een nieuwe motor gaan bestellen. Zover was ik nu immers ook al.........
Wat zouden jullie doen? Totale kostenplaatje tot vandaag 470 euro.
 

Ronnie

Forumguru
Zit er nog schroefdraad in de cilinderkop? Dan gewoon de steun weer vastdraaien met 3 bouten, goed voorzien van Locktite, ik persoonlijk zou anders gewoon met 2 bouten gaan rijden, in het ergste geval breekt ie weer af en zit je aan een ruil-cilinderkop.
Ik zou het erop wagen......
 

PYGoR

Lid
Ik had nog geen foto's gezien...

Nu wel.
http://s3.amazonaws.com/bk_store/images/photo_object/photos/5/5/5529210/photo.jpg

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad ongeveer een jaar geleden.
Ook net (ong. een maand ervoor) de riem vervangen en toen deze foto dus gemaakt.
Is uiteindelijk netjes hersteld, maar men vond het de moeite waard om na 4 jaar redelijk normaal rijgedrag toch even met de importeur te bellen met de vraag hoe dit kon gebeuren.

De uitkomst hiervan heb ik echter nooit meegekregen. ik ben nml een lease rijder.
maar even voor de statistieken:
Na 4 jaar en net een maand na het vervangen van een riem.
Ik ben wel benieuwd hoe vaak het voorgekomen is.
....
 

marcskoda

Nieuw lid
Losgetrilde bout achter distr.riem, diep rechtsachterin

Al weer wat oude discussie, maar toch maar even plaatsen: afgelopen weken last gehad van raar schurend/rommelend geluid uit de motorruimte aan de passagierkant, in de buurt van de egr klep, tijdens wat harder rijden. Omdat de egr pas was schoongemaakt dacht ik aan roetkoek die los was gekomen en in het egr systeem voor lawaai zorgde. Maar toen ik gisteren op de snelweg even doortrok en het geluid te erg werd maar eens heel goed in de motorruimte gekeken, en deze keer heel diep.
Zag ik daar diep onderin ineens een bout zo'n 7 cm uitgedraaid uitsteken, vanuit de voorzijde gezien links ver diep achter de distributieriem... Dat hij er niet uit was gevallen kwam omdat de bout bij nog niet maximaal uitdraaien tegen de binnenkant van de carrosserie/wielkast aankomt, dat is dan weer de mazzel. Met de hand kon ik m aandraaien, en na verwijdering van rechterwiel en bekleding wielkast kon ik er eindelijk met een dopsleutel bij. Met de torque die in die ruimte past kon ik slechts tot 24 Nm gaan, nog een kwart slag extra gegeven, en hopen dat hij zo weer goed is. Wat die bout daar precies doet weet ik niet, mogelijk dat deze ook bij een distr.riem wissel gelost moest worden en het distr.huis op z'n plaats houdt?
Het gaat om de bout direct naast de zwarte pijp.
Ik ga ook maar even langs de garage om het door hen goed vast te laten zetten, en ze mogelijk op een slecht uitgevoerd distr.wissel te wijzen.

IMAG2248.jpg IMAG2250.jpg
 
Dit is de onderste bout van in totaal 3 bouten. Hiermee zit de motorsteun vastgeschroefd op het motorblok. Deze moeten inderdaad los bij een riemwissel. Bij sommige ( hoge ) steunen kun je de riem wel vervangen zonder demontage van de steun, maar de spanrol en waterpomp kun je alleen vervangen na demontage. De bouten moeten worden vervangen na demontage en worden behoorlijk vastgezet, nl. 40 Nm + 180 graden hoekverdraaiing. Te beginnen met de middelste, dan de onderste en dan de bovenste. Gegevens overgenomen uit erWin......

Edit: tiepvaudten
 

marcskoda

Nieuw lid
De dealer heeft de bout nog nagetrokken voor me; ze hadden nog net niet het schaamrood op de kaken en vonden 't heel wat dat ik 'm zelf al zo goed als vast had gezet. Kon verder niet zo veel kwaad dat ik met losse bout 160 op snelweg ermee had gereden..
Op de brug is e.e.a. wel veel handiger/sneller vast te zetten dan thuis op de krik. Maar eens vragen thuis of ik ook zoiets mag hebben :winkie:. Enfin, ze hebben de onderplaat ook even beter vastgezet, misten 3 bouten, en een gratis wielboutdoppie cadeau gedaan. Wauw, m'n dag is weer goed, nu alleen nog door iemand m'n egr laten dichtschrijven en dan is ie weer helemaal ok. EGR flow to low storing begint irritant te worden met stopplaatje in EGR.
 
Bovenaan Onderaan