Mp3 afspelen van iOS11 wordt niet ondersteund

Henk Robbe

Nieuw lid
Wie heeft er ook een Columbus systeem in zijn O3 met MDI aansluiting (of USB) en kan na update van zijn iPhone naar iOS11 ook geen mp3's meer afspelen? Mijn voorlopige oplossing is downgraden naar iOS 10.3.3 (wat nog een tijdrovend klusje was). Nu wordt het apparaat weer herkend en worden mp3's weer foutloos afgespeeld. Het enige wat ik in de auto nu mis is dat de foto's van bellers niet meer worden getoond. Dat is blijkbaar juist weer sinds iOS11.

Het liefst wil ik mijn iPhone natuurlijk wel een keer updaten. Volgens dealer is er geen software update vanuit Skoda die dit probleem dicht. Apple verwijst naar Skoda. Dealer verwijst naar ... Apple.

Wie herkent het probleem, wie heeft er een oplossing voor en wie heeft er ervaringen met updates van Columbus (dus niet de navigatie, maar het systeem zelf). En de kosten daarvan? :-)

P.S. ik heb een O3 uit juli 2013. Navigatie is up to date, maar Columbus zelf is nog originele software zover ik weet.

Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Even ter verduidelijking van je probleem. Wat voor Columbus heb je (MIB1 of MIB2)? Wat is de bouwmaand van je auto? Ik begrijp dat je de iPhone via een kabel aansluit? De originele kabel of een andere? Werkt weergave via bluetooth wel? Heb je al een andere iOS 11-iPhone geprobeerd?

Henk Robbe

Nieuw lid
Dank voor je reactie Rallye, een verduidelijking: De auto is van juli 2013. De iPhone sluit ik aan via een kabel (van de dealer met een koppelstukje van 30pins naar lightning omdat Skoda alleen de 30 pins kabel levert voor MBI). Dat werkte en werkt tot 10.3.3 perfect. Voordeel tov van bluetooth is beter geluid, wel afspeellijsten en gelijk opladen van de telefoon. Via bluetooth werkt afspelen met iOS11 wel, maar dan heb je dus hiervoor genoemde voordelen niet. Mijn iPad is wel over op iOS11 (11.0.2 inmiddels) en deze speelt ook niet af in de auto via de kabel. Het ligt dus niet aan mijn iPhone (7). Apple support verwijst naar Skoda voor een update. Dealer zegt dat Apple moet zorgen voor een update...

Michelv.

Forumguru
Er bestaat wel een update om de MIB 1 up te daten, ik heb het gedaan bij mijn MIB 1, de laatste firmware daarvoor is 0411, blijft altijd een risico inzitten met het updaten van zoiets, en het is de vraag of het jouw probleem daarmee verhelpt.

Dealer kan het updaten trouwens ook maar het is de vraag of ze dit ook willen.

Rallye

Forumguru
Ah juist. Je hebt een vroege O3 met MIB1 en een speciale kabel voor het aansluiten van je telefoon. Dit is alleen zo het eerste jaar van de O3 geleverd. Is er iets te vinden over veranderingen van iOS11 op dit punt?

Henk Robbe

Nieuw lid
Even een status update voor wie met hetzelfde probleem te maken heeft: Dit Sinterklaas weekend iPhone toch update naar 11.2 laten doen. iPad speelden namelijk na update naar 11.2 muziek af via de kabel in de Octavia. En inderdaad een keer deed de iPhone 7 met iOS 11.2 dat ook. Daarna echter wederom het "apparaat wordt niet ondersteund" en niks nada noppes muziek. Ja, via bluetooth. Maar die kwaliteit is veel minder en geen afspeellijsten. Geen idee waar het nu in zit. Tussen wel en niet "ondersteund" heb ik niets aan instellingen veranderd. Niet in de auto en niet op de iPhone. :troost:

Horkje

Forumguru
Vaak geeft Apple bij gebruik van een niet originele kabel (als waarschuwing) de melding dat het accessoire niet wordt ondersteund.

Best kans dat het toch aan de kabel ligt.

Heb je misschien nog andere opties qua kabels?

Japanese Power

Donateur
Best kans dat het toch aan de kabel ligt.
Heb je misschien nog andere opties qua kabels?
Even hierop inhakend, heb via Ali een mooie korte lightning kabel laten overkomen, nog niet eens de goedkoopste, maar met de geringste beweging maakt hij geen contact. En naar aanleiding van alle media aandacht van de laatste tijd m.b.t. niet originele laders/kabels heb ik alle Ali zooi het huis uitgemieterd en een 4-tal Belkin kabels + opladers besteld. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Apple kabels zijn nog eens een tikkie duurder. Belkin en Apple kabels zijn de enige 2 merken die officieel door Apple worden ondersteund. Google maar eens op nep lightning kabel...

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Rallye

Forumguru
Volgens mij is nu juist het probleem dat er voor de MIB1 van @Henk Robbe geen lightningkabel is, maar alleen de kabels met een aansluiting als in bijgaande link (behalve de bovenste kabel USB/lightning): http://www.superskoda.com/Skoda/OCTAVIA-III/Audio/ Bij de overhang van iOS10 naar iOS11 is er in de aansturing van de uitgang iets veranderd. Wel gek dat het daarna nog een keer gewerkt heeft....

Horkje

Forumguru
Het is natuurlijk makkelijk wat van de zijlijn te roepen maar ik denk echt dat het de hardware is. De kabel ligt dan het meest voor de hand.

Wat JapanesePower ook al aangeeft, bijna alle niet originele kabels geven uiteindelijk problemen.

Zeker aan die “lightning” kant luistert het echt vrij nauw.

Heb je iemand met een andere iPhone om te testen?

Anders toch 35 euro spenderen aan Apple zelf. Zie:

https://www.apple.com/nl/shop/product/MD823ZM/A/lightning-naar-30-pens-adapter

Henk Robbe

Nieuw lid
Dank voor jullie reacties en meedenken! Het ligt niet aan de kabel (origineel Skoda) of de Apple verloopstekker van 30 pin naar lightning, want toen iOS 10.3.3 nog op mijn iPhone (7) stond koppelde hij gelijk. Met iOS 11 niet meer. Sinds 11.2 doet hij het soms. Ik ben er nog niet achter wanneer wel en wanneer niet. Vaak helpt het om de MDI * aansluiting na een tijdje rijden onderweg los te trekken, even te wachten en dan weer aan te sluiten. Dan pakt de telefoon vaak wel.

Een oudere iPhone in huis met iOS 10.3.3 koppelt hij wel weer direct. Maar ja, mijn muziek en afspeellijsten staan op mijn iPhone 7 (met veel meer geheugen). Dus iedere keer maar even rijden, onderweg ontkoppelen, even wachten ... en koppelen en meestal heb ik dan weer muziek. Ik ben nog dagelijks heel blij met mijn Octavia. Ik zou hem niet meer kunnen missen, dus heb hem zelfs overgenomen toen de lease regeling bij mijn werk ophield. Maar dit is wel een irritatiepuntje geworden. :-)

* = mijn Octavia is een van de 1e uit de III serie en heeft dus nog de MDI ipv USB aansluiting. Met de juiste kabel (origineel van Skoda) maakt dat op zichzelf niet uit.

Horkje

Forumguru
Bij Apple kan door een software update bepaalde hardware van derden “opeens” niet meer werken.

In de lightningaansluiting schijnt een chip te moeten zitten waardoor het wel werkt / blijft werken. Die zal er bij origineel Apple wel in zitten en bij origineel Skoda misschien niet?

Klint misschien onlogisch of ongeloofwaardig maar dat is echt hoe het bij Apple kan werken. Zo zorgen ze er voor dat veel namaakspul opeens niet meer (goed) werkt. Wellicht is jou goede en originele Skoda kabel daar de dupe van.

Originele Apple kabel zal waarschijnlijk wel gaan werken en origineel Skoda blijkbaar niet meer (altijd). Zou je voor die paar tientjes niet de gok wagen? Dan weet je het in ieder geval echt zeker.

Horkje

Forumguru
Kan je je Columbus eventueel updaten? Misschien dat dat nog positieve invloed kan hebben.

MDI naar USB-in misschien nog een idee?

Henk Robbe

Nieuw lid
Beste Horkje en Rallye,
Dank weer voor het meedenken. De langere originele Apple kabel gebruik ik inderdaad al (lightning naar 30 pins) in combinatie met de originele Skoda MDI kabel (30 pins). Bestellen van MDI-direct-naar-lightning kabel is nog het proberen waard.
Apart dat die dan weer niet via de Skoda dealer of webshop te krijgen is. :pieker: Daar kan je dus alleen MDI-naar-30pins bestellen. Ik zal eens informeren bij de VW dealer of die de originele kabel kan bestellen (dus van MDI gelijk naar lightning). En zo niet idd online bestellen. t is t proberen waard.

En anders moet ik maar wennen aan het gedoe met de kabel in en uit onderweg. Het is al 100 % beter dan na de 1e update naar iOS11, toen kreeg ik hem helemaal niet meer verbonden.

Sharpener

Nieuw lid
@Henk Robbe Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook een O3 uit 2013 met MDI. Ik gebruik het korte verloopstekkertje van Apple als verlengstuk op de originele MDI 30pins kabel. Vroeger met een oude iPhone nooit problemen, nu een nieuwe 8 die na een update alleen nog maar via Bluetooth muziek wil spelen. Ik kan de iPhone ook niet meer opladen via de MDI want dan accepteert de radio de bluetooth verbinding niet. Het trucje MDI kabel loshalen en weer terugsteken hielp in het verleden maar nu met geen mogelijkheid meer. Super frustrerend want alle bediening moet nu op mijn telefoon ipv het stuur behalve forward naar volgende nummer.

Bovenaan Onderaan