Mp3 afspelen van iOS11 wordt niet ondersteund

Henk Robbe

Nieuw lid
@Sharpener Bij mij accepteert Columbus nu - na de laatste Apple update naar 11.2 - inmiddels meestal na een tijdje de telefoon weer. Maar daarvoor moet dus wel onder het rijden (...) het stekkertje uit MDI gehaald worden, even wachten en dan weer aansluiten. En soms accepteert hij de telefoon wel gelijk. Heel irritant dat er niet achter te komen is waar dat nu aan ligt, maar fijn dat het in ieder geval uiteindelijk weer werkt. Geluidskwaliteit is veel beter dan via bluetooth en je hebt inderdaad de bediening via het stuur en afspeellijsten niet via bluetooth. Alles moet dan via de telefoon zelf.

Ik ga er vanuit dat de iPhone 8 de laatste update van iOS11 heeft, maar zou je (onder instellingen, Algemeen) nog even naar kunnen kijken.

Bakkertje

Forumguru

Rallye

Forumguru
@Bakkertje Dat zijn de gewone iPhone-kabels. In de Octavia III zijn alleen in het eerste bouwjaar MDI-aansluitingen gezet met een andere aansluiting (naar het lijkt gelijk aan de MDI in de Octi II). Daarna is Skoda gewoon USB gaan gebruiken. Een kabel met aan de ene kant een lightning-aansluiting en aan de andere kant een MDI is moeilijk verkrijgbaar. Vandaar dat veel mensen met verloopstukje lightning-naar-30-pins werken.
Omdat bij nieuwere iOS-versies eigenlijk de chip in de lightningkabel nodig heeft om geluid weer te kunnen geven, kan het gebruik van zo’n verloopstuk moeilijkheden geven.

Henk Robbe

Nieuw lid
@Rallye en @Bakkertje het lastige in de eerste Octavia III serie is inderdaad dat die auto's nog de MDI aansluiting heeft (en dus niet USB). Een (Skoda) kabel met MDI aansluiting naar lightning heb ik niet gevonden, vandaar het verlooopstukje 30pins naar lightning. Dus originele Skoda kabel en originele Apple verloopkabel naar lightning.
Dat werkte tot iOS11 perfect en foutloos en nu moet ik hem dus soms loshalen en weer aansluiten. Meestal werkt het dan direct weer, soms moet ik het een paar keer proberen. Irritant, maar zeker mee te leven. Ik ben al blij dat ik weer zo muziek kan afspelen. Dank voor het meedenken.

Horkje

Forumguru
Bij Apple kan door een software update bepaalde hardware van derden “opeens” niet meer werken.

In de lightningaansluiting schijnt een chip te moeten zitten waardoor het wel werkt / blijft werken. Die zal er bij origineel Apple wel in zitten en bij origineel Skoda misschien niet?

Klint misschien onlogisch of ongeloofwaardig maar dat is echt hoe het bij Apple kan werken. Zo zorgen ze er voor dat veel namaakspul opeens niet meer (goed) werkt. Wellicht is jou goede en originele Skoda kabel daar de dupe van.

Originele Apple kabel zal waarschijnlijk wel gaan werken en origineel Skoda blijkbaar niet meer (altijd). Zou je voor die paar tientjes niet de gok wagen? Dan weet je het in ieder geval echt zeker.

https://www.apple.com/nl/shop/product/MD824ZM/A/lightning-naar-30-pens-adapter-02-m

Niet goed? Geld terug...

Henk Robbe

Nieuw lid
@Horkje dank je wel. Zo eentje heb ik dus. :-) En die zit op de originele Skoda kabel (MDI naar 30pins). Met deze kabel (jouw link) maak ik van deze kabel dus een MDI naar lightning. En dat werkte dus eerst probleemloos samen met mijn iPhone en nu soms gelijk en uiteindelijk in ieder geval wel.

Henk Robbe

Nieuw lid
@Horkje, klopt inmiddels 11.2.2. Er is inderdaad wel iets veranderd sinds de updates na de eerste versie van iOS11. Na de eerste versie van iOS11 wilde Columbus het apparaat (de iPhone) echt helemaal niet meer herkennen. Sinds een van de latere updates van iOS11 ging het beter. Wie weet helpt een volgende update dusdanig dat de iPhone weer altijd direct wordt herkend. Ik hou hoop. :-)

Henk Robbe

Nieuw lid
@Bakkertje dank voor de tip. Ik heb alleen een iPhone 7, deze heeft geen aparte hoofdtelefoon (audio) aansluiting meer.
Ik heb de leverancier (audiovolt.nl) een mail gestuurd of de kabel ook voor iPhone 7 en hoger hebben. Is het proberen waard, zeker voor deze prijs. Alleen al de originele Skoda kabel die ik nu gebruik was twee keer zo duur.

Rallye

Forumguru
Probleem is dat er geen originele MDI-Lightning-kabel schijnt te zijn.
Hoewel: https://goo.gl/images/BEfyg2

@Bakkertje dank voor de tip. Ik heb alleen een iPhone 7, deze heeft geen aparte hoofdtelefoon (audio) aansluiting meer.
Ik heb de leverancier (audiovolt.nl) een mail gestuurd of de kabel ook voor iPhone 7 en hoger hebben. Is het proberen waard, zeker voor deze prijs. Alleen al de originele Skoda kabel die ik nu gebruik was twee keer zo duur.

En de kabel uit mijn eerdere post dan?
Zie ook https://www.advanced-incar.co.uk/products/volkswagen-retrofits/volkswagen-mdi-lightning-cable/

Henk Robbe

Nieuw lid
@Bakkertje @Rallye @Horkje Na een week durf ik wel te melden dat de kabel van Autopar.nl werkt! Het is een volkswagen/audio kabel (lijkt me origineel). En werkt foutloos. Tenminste afgelopen week zonder meer. iPhone werd iedere keer direct herkend. En afspeellijsten zijn gewoon te gebruiken, geluid is goed en telefoon wordt opgeladen. :dankje::yeehaa:

Het blijft gek dat mijn originele Skoda (naar 30pins) kabel met originele Apple verloopstekker (naar lightning) het na een update ineens niet meer werkt. En dan ook nog eerst helemaal niet meer en na de volgende update soms wel en soms niet. Ik breek mijn hoofd er maar niet meer over. :sterretjes:

Dank allemaal voor het meedenken! :bloemen: En wie met hetzelfde zit: dus toch maar (deze) nieuwe kabel bestellen. Al lijkt het niet logisch. :)

Bovenaan Onderaan