Na 24 jaar BMW, nu een Skoda!

Laat ik me, na een paar weekjes meelezen, ook maar eens voorstellen...

Ik ben Marcel, kom uit het midden van het land, en rij sinds afgelopen weekend in een Skoda Octavia Combi uit 2014. Hiervoor heb ik 24 jaar diverse BMW 3 series gereden (altijd sedan), en het was voor mij dus ook nogal een stap om nu voor een Skoda te kiezen, en dan ook nog in de station uitvoering. Echt iets compleets anders dus!

Voornaamste reden om nu voor deze Skoda te kiezen was 'value for money', deze keer dus met het hoofd een auto gekocht ipv met het hart, en ik hoop dat ik er niet op terug hoef te komen. De eerste indrukken zijn in ieder geval goed! Met mijn budget zou ik bij BMW uitkomen op een auto van een jaar of 2 a 3 ouder, zonder opties als PDC voor, adaptief cruise control, memory seat en park assist. Allemaal zaken die mijn Octavia nu dus wel heeft, in een jongere auto.

Na 24 jaar BMW rijden zijn er natuurlijk wel een aantal verschillen die mij tot op heden opgevallen zijn, zowel in positieve zin, als negatief. Opzich kleine dingetjes, maar in postieve zin ben ik bijvoorbeeld blij dat deze auto weer gewoon een oliepeilstok heeft ;). Bij BMW hebben ze die bij de benzine modellen jaren terug geschrapt, en moet je vertrouwen op een niveau sensor.... Een sensor kan kapot gaan, maar een peilstok liegt nooit...

Minder blij ben ik bijvoorbeeld met de werking van de spiegel verwarming. Bij BMW heb ik er überhaupt nooit over na hoeven denken of die verwarming aan of uit stond, dat ging volledig automatisch op basis van temperatuur en regen. Nu had ik deze week ineens voor het eerst sinds jaren tijdens het rijden beslagen spiegels, en moest ik de verwarming handmatig activeren... Opzich niet zo erg, maar wel opvallend. Ook opvallend dat je door het activeren van de spiegelverwarming, het kantelen van de rechter spiegel bij achteruitrijden uitschakeld, dat zou vandaag de dag toch los van elkaar moeten functioneren..

Maar goed, ik ga ongetwijfeld nog meer van zulke dingen tegen komen, maar voorlopig ben ik heel blij met m'n keuze.
 

Jewepe

Forumguru
@Original Mars

Wat een moedig besluit! Zoals je zelf al gemerkt hebt gaat het tussen het hoofd en het hart. En dat uit zich in de portemonnee. En dat gaat dan niet alleen over de aanschaf, maar ook over het onderhoud. Daar lijken me de voordelen voor het oprapen te liggen.

En wordt het leven nu echt zo zwaar doordat je zelf de spiegelverwarming moet aanzetten? Of dat het kantelen van de spiegels wordt uitgeschakeld :pieker:? Ik hoop dat het je gaat bevallen in de Octavia. Maar als het hoofd het wint, gaat dat zeker lukken.
 

CDK

Forumguru
Welkom Marcel, die spiegelverwarming kan je natuurlijk ook gewoon altijd aan laten staan. Zo doe ik dat tenminste, daar heb ik dan nog nooit over na hoeven denken ;)
 

BJF

Senior Member
Ik heb diezelfde keuze een dikke 2 jaar geleden ook gemaakt. Overgegaan van benzine-BMW naar diesel-Skoda. Ik moest/wilde sowieso naar diesel, ging veel meer kilometers maken dan voorheen.
Kijkend naar de dagelijkse kosten als verzekering en wegenbelasting viel BMW al snel af en kwam ik bij Skoda uit. Heb er tot op heden geen spijt van, sterker nog, als ik kijk naar bijv. de binnenruimte ben ik er duidelijk op vooruit gegaan.
 
Nee, het leven word er niet zwaarder van als ik zelf de spiegelverwaming aan moet zetten :D. Het is gewoon iets dat mij opviel na de overstap. En ja, natuurlijk kan je de spiegelverwarming gewoon aan laten staan, maar dan werkt het kantelen van de rechterspiegel weer niet zoals gezegd. Nogmaals, geen dingen die de auto maken of breken, maar nuance verschillen.

Een ander dingetje dat mij inmiddels opgevallen is, is de beperktere werking van het 'sleutel geheugen'. Bij mijn Skoda worden stoel en spiegel settings gekoppeld aan de sleutel, bij m'n laatste BMW waren ook zaken als airco en radio instellingen gekoppeld aan de sleutel. Ook geen 'big deal', maar wel opvallend gezien het leeftijdsverschil tussen de auto's (m'n laatste BMW was van 2005, de Skoda is van 2014). Geloof dat de nieuwe modellen van Skoda dit soort zaken wel gekoppeld hebben aan de sleutel, dus dat word iets voor over een paar jaar als ik deze weer inruil :deuk:.
 

CDK

Forumguru
Dezelfde zaken worden bij Skoda ook onthouden :jaja: (bij mijn Kodiaq wel tenminste)
 
Klopt, zoals ik al zei, nieuwere Skoda's hebben dergelijke personalisatie opties wel.

Het is trouwens niet zo dat ik alleen maar dingen mis die m'n ouwe BMW al wel had, of beter deed. Het navigatie systeem is bijvoorbeeld een wereld van verschil in positieve zin ten opzichte van het iDrive CCC systeem dat ik in de BMW had. Dat systeem werkte nog op basis van een DVD, en was dus erg traag, en adressen letter voor letter invoeren met de draaiknop was een crime...

En wat door een ander hier ook al is genoemd... De ruimte in de Octavia is overweldigend als je van een 3 serie komt... Ik ben 1,97m lang, en kan nu, met de bestuurdersstoel in mijn stand, links op de achterbank gaan zitten. Niet ruim, maar het kan. Probeer dat maar eens in een 3 serie...

Achterwielaandrijving kan absolute 'freude am fahren' brengen, maar het is funest voor de ruimte op de achterbank.
 

Antera

Donateur
Van harte welkom en een mooie stap gedaan. Het is allemaal wel anders maar zoals je zelf al meld krijg je meer voor hetzelfde geld bij Skoda. Wens je veel plezier en mooie kmters met je nieuwe ride
 

Rallye

Forumguru
Dat onthouden van de persoonlijke instellingen per sleutel heeft de PFL Octavia III inderdaad niet; de FL wel. Bij de O2 was dat overigens net zo: op de PFL niet, op de FL wel.
 

Duijzer

Donateur
Welkom! Helemaal met je eens dat je een Skoda meer met je hooft dan met je hart koopt. En toch ga je ze door de jaren heen waarderen vanwege de 'simply clever' oplossingen. Natuurlijk mis je ergens wel eens wat, maar aan de andere kant zie je ook heel veel nieuwe dingen. Simpel zoals je ijskrabber in je tankdop, ben je van dat rondslingerende ding in je auto af.
Ten opzichte van achterwielaandrijvers moet je even wennen aan aandrijfreacties in het stuur. Maar als je ooit met een potente achterwielaandrijver automaat (zonder esp...) door de sneeuw geploegd hebt met vrouw en kids erin (dus niet spelen....), dan ga je zo'n voorwielaandrijver toch waarderen. Ieder merk heeft z'n dingetjes en ieder merk heeft z'n fans.

Hier klagen we over hoge onderhoudskosten, terwijl ze op het BMW forum lachen om zulke rekeningen:D
 
Tsja mooi te lezen, en dan lopen er hier velen te mopperen over het slechte Navi van VAG...:pieker::pardon:

Eerlijkheid gebied wel te zeggen dat ik nu de vergelijking maak met het BMW navi systeem uit 2005, ten opzichte van het VAG navi uit 2014. Daar zit natuurlijk wel 9 jaar aan evolutie tussen.

De latere CIC en NBT versies van iDrive waren bij BMW ook een wereld van verschil.

Dat onthouden van de persoonlijke instellingen per sleutel heeft de PFL Octavia III inderdaad niet; de FL wel. Bij de O2 was dat overigens net zo: op de PFL niet, op de FL wel.

Dat is dat wel een vreemde ontwikkeling bij Skoda, je zou verwachten dat de nieuwe generatie op z'n minst de opties biedt van z'n voorganger...


Hier klagen we over hoge onderhoudskosten, terwijl ze op het BMW forum lachen om zulke rekeningen:D

Nu heb ik natuurlijk nog geen onderhoudskosten gehad aan de Skoda, maar dat je op het onderhoud van een BMW leegloopt kan ik enkel beamen... BMW staat ook niet voor niets voor Blijf Maar Werken :D.
 

Cordoba

Forumguru
Minder blij ben ik bijvoorbeeld met de werking van de spiegel verwarming. Bij BMW heb ik er überhaupt nooit over na hoeven denken of die verwarming aan of uit stond, dat ging volledig automatisch op basis van temperatuur en regen. Nu had ik deze week ineens voor het eerst sinds jaren tijdens het rijden beslagen spiegels, en moest ik de verwarming handmatig activeren... Opzich niet zo erg, maar wel opvallend. Ook opvallend dat je door het activeren van de spiegelverwarming, het kantelen van de rechter spiegel bij achteruitrijden uitschakeld, dat zou vandaag de dag toch los van elkaar moeten functioneren..

Maar goed, ik ga ongetwijfeld nog meer van zulke dingen tegen komen, maar voorlopig ben ik heel blij met m'n keuze.

Misschien is het wel slim om dit zo te doen: als je echt winterse omstandigheden hebt met veel sneeuw en vorst is het niet denkbeeldig dat er wat bevroren sneeuw het kantelen van de spiegel blokkeert, met als gevolg.....

En natuurlijk welkom op het forum en veel plezier van de Skoda.
 
Bovenaan Onderaan