Na 3 jaar weer terug bij een octavia

Gisteren de knoop doorgehakt, het wordt een nieuwe octavia Greenline met 14% bijtelling. Na 3 jaar in een 508 EHDI rond te hebben gereden was het weer tijd voor een nieuwe lease auto. Gezien ik wat promotie gemaakt heb was er budget voor een aangeklede 3 serie of een nieuwe c klasse. Ik neigde naar de 3 serie, om dit gevoel bevestigd te krijgen heb ik als tussenoplossing een 3 serie 320ede gehuurd. Nu is dit een fijne auto maar om nu te zeggen dat ik de auto 53500 euro waard vind (460 netto bijtelling) dat niet.
Zodoende maar besloten om voor de "goedkope" optie te gaan (nog geen 200 euro netto bijtelling :) ,ik blijf toch een Nederlander. Ik heb een octavia 14% uit voorraad gezocht met zo veel mogelijk opties. Over 2 weken wordt de auto afgeleverd...
Het is geworden een:

Octavia 1.6TDI greenline Black Magic Mica Combi
Lichtpakket
Functiepakket
DAB
Technologie pakket
Dakrails Zilver
Stoelverwarming op voorstoelen en achterbank
Columbus navi
Driving mode

Daarnaast nog een aantal extra's:
- nappa leer: antraciet met grijze stiksels
- Helix / Match PP52DSP Soundupgrade met weggewerkte (reservewiel) subwoofer
- 17 inch velgen (type goedgekeurd ivm 14% en eventuele controles in de toekomst)
- afneembare trekhaak
- RVS instaplijsten bij de portieren
- chrome strip voorbumper / kofferbak

En ik wil graag meedoen aan de groepsinkoopt voor een JD tuningsbox om toch een beetje vooruit te komen. Dit moet ik nog in gang zetten als dat mogelijk is.

Voor de Peugeot 508, die overigens meer in de werkplaats stond als dat hij reed, heb ik 200.000 km gereden met een octavia II met een 1.9TDI 105pk -> 140pk getuned. Deze auto is me destijds zo goed bevallen dat ik denk dat ik met veel plezier zal rijden in de nieuwe versie.

Ik twijfel nog wel een beetje of ik de Combi niet moet laten verlagen... Ik ben een beetje bank voor stuiterig weggedrag en probelemen met drempels. De achterophanging van de GL is al niet zo hoogstaand, laat staan als je hem nog stugger maakt.... Misschien kan iemand me een tip geven.
 

Desperado

Forumguru
Welkom!
Ik twijfel nog wel een beetje of ik de Combi niet moet laten verlagen... Ik ben een beetje bank voor stuiterig weggedrag en probelemen met drempels. De achterophanging van de GL is al niet zo hoogstaand, laat staan als je hem nog stugger maakt.... Misschien kan iemand me een tip geven.
Doen! Gebruik de zoekfunctie maar eens, dan zal je zien dat 99.9% positief is over verlagen.
@Antera is de man die zoekt als het om verlagen gaat.
 

CDK

Forumguru
Welkom en gefeliciteerd met je nieuwe lease wagen, mooie configuratie trouwens!
Van verlagen kan hij alleen maar beter gaan rijden, mits je de juiste veren laat monteren, goede veren (Eibach) heb je incl. montage excl. uitlijnen voor jouw auto al voor 300,- bij @Antera, forumlid en eigenaar van http://www.lowering.nl/Shop/
 
Type goedgekeurd betekent dat deze velgen uitwisselbaar zijn met de standaard 16 inch zonder afbreuk te doen aan de opgegeven CO2 uitstoot. Betekent dat ze 205 breed zijn ipv 225, de 16 inch zijn ook 205. Ik wil het risico niet lopen dat de belastingdienst het in in keer in haar hoofd krijgt om dit te gaan checken ivm de vele 14% verkopen.
 
Toch besloten geen verlaging te laten doen. Vind de octavia er zo ook wel ok uitzien. Tevens vind ik dat de wielen te ver naar binnen staan om er mooi uit te zijn als verlaagd. Spoorverbreeders houd ik niet zo van.
 

Desperado

Forumguru
Zelf weten natuurlijk, maar de verlaging wordt veelal ook gedaan om het rijcomfort en wegligging te verbeteren.
 

wwter

Lid
Nog even over de velgen:

Je hebt dus 17" velgen waarmee de octavia binnen de 85g co2 blijft? Je noemt een typegoedkeuring voor deze velgen, dan heeft Skoda blijkbaar de octavia met deze specifieke velgen de europese testcyclus voor co2 normering laten doorlopen? Dan is het raar dat ze deze velgen niet zelf af fabriek aanbieden? Ook kan ik hier niets over terugvinden. Heb je documentatie gekregen waaruit blijkt dat deze velgen inderdaad voldoen aan de 85g co2?

Ik heb zelf mijn twijfels: Een 17" velg-bandcombinatie is doorgaans zwaarder dan een 16" velg-bandcombinatie, zelfs als alle andere aspecten gelijk zijn: rolomtrek, breedte en dergelijke. Een hoger onafgeveerd gewicht houdt ook een hoger verbruik in.
 
Volgens de skoda dealer zijn dit de enige velgen die uitgewisseld mogen worden. Ik ga er maar even van uit dat ze dat niet verzinnen. (hoop ik) Het staat in ieder geval wel op de offerte en in het leasecontract.
 
Ik zit met een dilemma.. Dinsdag staat mijn nieuwe octavia ingepland in de werkplaats. Gisteren een bezoekje gebracht en nu blijkt dat ze ook een race blauwe hebben staan op voorraad met kenteken. Ik had een zwarte uitgekozen maar kan deze nog last minute wijzigen in Blauw....

Wat is het mooist. Ik vind blauw echt wel een verschijning , maar misschien verveelt het snel;
 

wwter

Lid
wat een luxeprobleem, hebben ze gewoon 2 octavia's voor je......

ik zou ook voor de blauwe gaan.

over de bijtelling: de enige aanpassing aan de auto die specifiek wordt genoemd op site van de belastingdienst is motortuning. Mocht de belastingdienst binnen 3 jaar na levering deze aantreffen, dan kan er een BPM naheffing komen (en dus theoretisch ook een probleem ontstaan voor de bijtelling).

http://www.belastingdienst.nl/wps/w...utos_en_motorrijwielen_bpm/naheffingsaanslag/
 
Bovenaan Onderaan