De afgelopen 13 jaar naar volle tevredenheid rondgereden in een Seat Alhambra (familie van de VW Sharan/Ford Galaxy).
Ex-lease aanschaft, 1.9TDI, zeven 'captain seats', veel opties en met drie (destijds kleine) kinderen de ideale auto.
Veel, heel veel plezier aan beleeft, uitstekend laten onderhouden en derhalve veel probleemloze kilometers gemaakt.
Gegeven de wegenbelasting (ruim €200.. per maand) en nog andere autos in bezit de afgelopen jaren de auto (ondertussen Youngtimer, dus schorsen kostte maar 25 euro) de auto vooral als vakantieauto gebruikt. Ideaal met hoge zit, zuinig verbruik, zuinig hoefde we er niet meer op te zijn dus die auto heeft zijn geld wel opgebracht.
En toe kwam de vraag: wat wordt diens opvolger. Hoefde niet perse meer een 7 zitter (oudste niet meer mee vakantie), must is een hoge zit en bovenal een ruimte auto. En beetje lekker om mee te road-trippen, vakantieavonturen te beleven. En omdat het beeld was dat het ook de woon-werk verkeer auto wordt (paar keer per week >200km) ook beetje zuinig. Zoiets was het wensenlijstje. Maja, dan de praktische keuze.
Tweedehands auto's zijn duur (geworden). Weinig ex-lease aanbod (mda corona) en meer vraag dan aanbod. Ook veel ex-lease bedrijven verkopen niet meer aan particulieren. In Belgie en Duitsland fraaie ex-lease aanbieders gevonden, maar dan nog de vraag... wat doen we qua autos. Dezelfde (Alhambra/Sharan nieuw model) is nagenoeg hetzelfde en dat voor best veel geld. Dus liever wat anders.
We hadden eigenlijk maar één auto op het oog, een waar mijn vrouw -die weinig tot geen interesse heeft in auto's- enthousiast over was. Gegeven de ruimte, looks, praktische kant: de Skoda Kodiaq. En toen kwam na best een tijd zoeken en buitenkans (ex-lease) voorbij.
Toen ik bij de maatschappij kwam om een proefrit te maken met een Kia e-Niro (aanrader, spotgoedkoop en luxe rijden!) bleek een Skoda Kodiaq 2020 1.5 TSI DSG Business Plus (met panoramdak en VC, wow) beschikbaar te zijn.
Toen ik naar de auto liep had ik de contactpersoon al de hand gegeven en gezegd de auto te willen hebben. Wat een prachtbak!
En blijkt er Alcantra bekleding, Panoramadak (fraai), Virtual Cockpit in te zitten. Ook zonder al dat moois had ik hem gekocht, wat een feestje.
De EV wordt de eerste auto en met een range van 400km (nu, graad of 10 buiten en veel stroomverbruikers aan - in de zomer nog een stuk verder) kunnen we heel NL bereizen. Voor de ritjes daarbuiten (vakanties) en voor ritjes met zijn allen/sportclub/dezaterdagSkodareclame gaat de Kodiaq aan het werk .
Zoals een vriendje me toevertrouwde na een ritje: wat rijdt de auto Koninklijk. Een mooie omschrijving want het rijdt boterzacht en stil. En soepel ook. Een ideale wagen voor de vakanties, eerste grote trip wordt Spanje over anderhalve maand. Had daar al zin in... en met deze auto al helemaal! Wat een fijne auto en wat een mooie technieken!
Erg zuinig op de korte ritjes hoeft hij niet te zijn (en istie niet). Een keer een woon-werk rit gemaakt (totaal 200km) op den rechterbaan, ACC op 100 (gps max 95 (saaai, en mooi: keurig binnen de lijntjes en ACC werkt fijn ook in de files) en dan rijdt het keurig, 5,9L op 100.
Ga de auto wederom uitstekend onderhouden en overweeg nog een tune (niet voor de snelheid, want snel hoeft het niet te zijn) wel als het de duurzaamheid ten goede komt.
Ik ben blij met dit Forum...: al veel goede tips vandaan gehaald!
Ex-lease aanschaft, 1.9TDI, zeven 'captain seats', veel opties en met drie (destijds kleine) kinderen de ideale auto.
Veel, heel veel plezier aan beleeft, uitstekend laten onderhouden en derhalve veel probleemloze kilometers gemaakt.
Gegeven de wegenbelasting (ruim €200.. per maand) en nog andere autos in bezit de afgelopen jaren de auto (ondertussen Youngtimer, dus schorsen kostte maar 25 euro) de auto vooral als vakantieauto gebruikt. Ideaal met hoge zit, zuinig verbruik, zuinig hoefde we er niet meer op te zijn dus die auto heeft zijn geld wel opgebracht.
En toe kwam de vraag: wat wordt diens opvolger. Hoefde niet perse meer een 7 zitter (oudste niet meer mee vakantie), must is een hoge zit en bovenal een ruimte auto. En beetje lekker om mee te road-trippen, vakantieavonturen te beleven. En omdat het beeld was dat het ook de woon-werk verkeer auto wordt (paar keer per week >200km) ook beetje zuinig. Zoiets was het wensenlijstje. Maja, dan de praktische keuze.
Tweedehands auto's zijn duur (geworden). Weinig ex-lease aanbod (mda corona) en meer vraag dan aanbod. Ook veel ex-lease bedrijven verkopen niet meer aan particulieren. In Belgie en Duitsland fraaie ex-lease aanbieders gevonden, maar dan nog de vraag... wat doen we qua autos. Dezelfde (Alhambra/Sharan nieuw model) is nagenoeg hetzelfde en dat voor best veel geld. Dus liever wat anders.
We hadden eigenlijk maar één auto op het oog, een waar mijn vrouw -die weinig tot geen interesse heeft in auto's- enthousiast over was. Gegeven de ruimte, looks, praktische kant: de Skoda Kodiaq. En toen kwam na best een tijd zoeken en buitenkans (ex-lease) voorbij.
Toen ik bij de maatschappij kwam om een proefrit te maken met een Kia e-Niro (aanrader, spotgoedkoop en luxe rijden!) bleek een Skoda Kodiaq 2020 1.5 TSI DSG Business Plus (met panoramdak en VC, wow) beschikbaar te zijn.
Toen ik naar de auto liep had ik de contactpersoon al de hand gegeven en gezegd de auto te willen hebben. Wat een prachtbak!
En blijkt er Alcantra bekleding, Panoramadak (fraai), Virtual Cockpit in te zitten. Ook zonder al dat moois had ik hem gekocht, wat een feestje.
De EV wordt de eerste auto en met een range van 400km (nu, graad of 10 buiten en veel stroomverbruikers aan - in de zomer nog een stuk verder) kunnen we heel NL bereizen. Voor de ritjes daarbuiten (vakanties) en voor ritjes met zijn allen/sportclub/dezaterdagSkodareclame gaat de Kodiaq aan het werk .
Zoals een vriendje me toevertrouwde na een ritje: wat rijdt de auto Koninklijk. Een mooie omschrijving want het rijdt boterzacht en stil. En soepel ook. Een ideale wagen voor de vakanties, eerste grote trip wordt Spanje over anderhalve maand. Had daar al zin in... en met deze auto al helemaal! Wat een fijne auto en wat een mooie technieken!
Erg zuinig op de korte ritjes hoeft hij niet te zijn (en istie niet). Een keer een woon-werk rit gemaakt (totaal 200km) op den rechterbaan, ACC op 100 (gps max 95 (saaai, en mooi: keurig binnen de lijntjes en ACC werkt fijn ook in de files) en dan rijdt het keurig, 5,9L op 100.
Ga de auto wederom uitstekend onderhouden en overweeg nog een tune (niet voor de snelheid, want snel hoeft het niet te zijn) wel als het de duurzaamheid ten goede komt.
Ik ben blij met dit Forum...: al veel goede tips vandaan gehaald!