Na 900km waarschuwingslampjes assist systemen - software update nodig

DanHaag

Nieuw lid
Sinds 1,5 week rij ik in een nieuwe Superb iv met 'alles erop en eraan', Prachtige wagen. Gisteren (na circa 900km), kreeg ik tijdens het rijden plotseling een hele rits waarschuwingen in beeld over de travel assist, lane assist, park assist en een aantal andere. Travel assist viel uit. Gestopt, motor aan/uit, dat hielp even en toen kwam het weer terug.

Intussen het nodige hierover gelezen op deze thread: https://www.briskoda.net/forums/topic/525919-software-failure-not-so-superb/

Het lijkt een veel voorkomend probleem. Fijn dat ik niet de enige ben, maar wel een redelijk groot issue, waarvoor een lange (duurt enkele uur) software update nodig is (kan niet OTA blijkbaar).

Dealer gebeld en -helaas- wat je zou verwachten: "niet eerder gezien, heb je al een reset gedaan?" (ja, dat had ik) en "kom maar langs voor een afspraak volgende week" (staat nu gepland). Daarop vandaeg de 'accu 20 minuten loskoppelen' methode gebruikt om het probleem (waarschijnlijk tijdelijk) op te lossen. Volgende week dan zien wat de dealer erover zegt.

Mijn vraag: zijn er anderen op dit forum die met de Superb IV 2024 hetzelfde aan de hand hebben?

Laatst bewerkt:

Pjk

Nieuw lid
Nou daar gaan we dan, vanwege onze eigen issues maar is gaan googelen en kwam toen hier terecht. Wij rijden een Superb IV van medio november 2024 (thans, momenteel rijden we een VW want de Superb staat alweer 2,5 week bij de dealer). Inmiddels het derde ongeplande garagebezoek in 8.000 km.

-De software update voor het hierboven geschreven probleem is bij ons gedaan (bezoek 1).
-Melding dat passagiersairbag defect was (bezoek 2), één dag voor dat bezoek viel ook de instap/interieurverlichting in de dakhemel uit, dat is dus gelijk verholpen bij bezoek 2, melding airbag daarna ook weg.
-Nu staat de Superb met een defecte led koplamp (dimlicht) bij de dealer. Het grootlicht en de dagrijverlichting werken nog, onbekend hoelang dit gaat duren want geen onderdelen en geen tijd --> hele koplampunit moet vervangen. Onderhoudsreceptie mompelde medio april, toen ik aangaf dat het onderdeel gewoon in de showroom beschikbaar was (stonden een paar Superbs) kon het wellicht ook in 2-4 weken. We wachten af en zouden spoedig horen, nog geen bericht uiteraard.

Ik heb technisch weinig verstand van auto's, maar hoe je het hier schetst lijkt het haast op een soort kortsluiting (massastoring)... hopelijk wordt het snel opgelost en daarna zonder problemen rijden!

Hallo, wellicht er overvloede.

Ik had hier na een schamele 10km rijden al last van. Bij mij vooral de side assist, ook sporadisch weer weg en kwam daarna heel soms weerd terug.

Ook hier in nederland is voor de superb 2024 de terugroepactie nu actief.

Bij dealers hier ook bekend onder code "91SV". Zelf de update ook laten uitvoeren. Ging bij mijn auto fout waardoor die bijna 2 weken bij de dealer heeft gestaan.
Ze moesten wachten op "Skoda". Zowel PON als de dealer wisten geen oplossing.
Uiteindelijk bleek dat er eerst een "tussenupdate" gedaan moest worden. Volgens de dealer duren de updates bij elkaar wel een 4-6 uur.

Hopelijk blijft door bovenstaande tip andere eigenaren dit bespaard.

Overigens tot op heden na de update geen problemen meer gehad met de veiligheid systemen.
So far, so good

Ik post dit even ter info voor mogelijke andere eigenaren die dit forum bezoeken.

Bovenaan Onderaan