Na eerste rit (S2 3.6) onder last wat vragen...

Sjoerd&Deborah

Actief lid
Ik heb dit weekend de eerste rit met de S2 3.6 4x4 en onze caravan gereden. Vorige week nog even snel de hulpveren gemonteerd. Qua rijden viel het lang niet tegen. Zaterdag waaide het redelijk en vandaag stormde het. ik weet nu dat esp ook aktief ingrijpt als de caravan te veel gaat kwispelen....

Nu zag ik dat mijn olie temperatuur opliep naar 104 graden, en ik weet totaal niet wat normaal is en wat mag.

Daarnaast heb ik nu de eerste keer de auto in de stromende regen gehad. Met panoramadak wat volgens de productiedata van het aangepaste type is. Alles blijft droog, ook bovenop de hemel heb had even gespiekt.. Maar als de auto iets schuin staat lijkt het toch of ik water hoor druppelen in het dak...

En bij een koude start en bij direct wegrijden lijkt de motor de eerste 20 meter iets rauwer te lopen. Zijn er meer met deze ervaringen? Auto heeft 42dkm gelopen...

Zijn er überhaupt problemen bekend met de 3.6?
 

Bijlagen

  • photo_editor_1459196216891.jpg
    photo_editor_1459196216891.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 173

error404

Senior Member
104 graden is normaal met wat zwaardere belasting, bij 130 verliest de olie de smerende werking. Dus bij 104 is er niets aan de hand. Bij lange stukken is mijn motor 98 - 100 graden (ook een 3.6). Dat de motor iets rauwer klinkt herken ik en lijkt me niet meer dan normaal. De olie zit nog onderin en alles is koud. Het duurt even voordat alles soepel loopt (paar kilometer). Panodak heb ik niet, dus daar kan ik geen ervaring mee delen. Caravan wel, ik heb een klein caravannetje (700kg), gaat prima met deze combi, iets vaker tanken maar verder merk je niet eens dat hij erachter hangt. :D
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Dat je water hoort druppelen hoeft niets bijzonders te zijn: bij alle types loopt de waterafvoer van het panoramadak aan de binnenkant langs de dakstijlen. Als je het niet vertrouwt, kun je met name bij de voorste en de achterste dakstijlen checken of er natte plekken zijn in het tapijt (voor) of vochtige plekken in de kofferbak.

Overigens wel een joekel van een caravan die je erachter hebt hangen.
 

Sjoerd&Deborah

Actief lid
Bedankt voor de tip. ik ga eens kijken of alles droog gebleven is.

Haha het verbruik is ongeveer 17 a 18 liter. Is goed voor de freebeezzzzzzzzz

En ja ik kan er in staan
 

SuperBeeb

Forumguru
Check ook je reservewielbak. Zie mijn onderschrift...
Er is een panodakafvoermodificatie. Water wordt dan helemaal naar onder afgevoerd ipv naar de bovenkant van de D stijl. Als je de achterklep open hebt, zie je links en rechts in het "kozijn" afvoerrubbers zitten. Als deze zijn afgedicht, is de modificatie vermoedelijk doorgevoerd. Zou ook uit serviceboekje moeten blijken.
 

CDK

Forumguru
@Sjoerd&Deborah hier ook een 3.6 van 11-2012, 104 graden is geen enkel probleem zoals reeds gezegd, het rauwer lopen bij koude start is ook normaal, er wordt dan extra brandstof ingespoten om de katalysatoren op te warmen. Dit is om aan de emissie eisen te voldoen. Veel plezier met je fijne auto en dikke caravan.
 

Sjoerd&Deborah

Actief lid
Geen idee...

Mijn oude combi was dik 5500 kg, caravan woog altijd rond de 2100 kg. Maar nu kan ik meer in auto gooien en het gewicht wat terugdringen. En er lagen twee dakplaten op en nu 1 dus scheelt ook weer 60 kg. Denk straks de caravan tegen de 1950 kg.

Zo heel erg mega issie niet hoor Het is de kleinste dubbelasser en er zijn ook enkelassers in deze maat.:D
 

bobbl

Forumguru
Geen idee...

Mijn oude combi was dik 5500 kg, caravan woog altijd rond de 2100 kg. Maar nu kan ik meer in auto gooien en het gewicht wat terugdringen. En er lagen twee dakplaten op en nu 1 dus scheelt ook weer 60 kg. Denk straks de caravan tegen de 1950 kg.

Zo heel erg mega issie niet hoor Het is de kleinste dubbelasser en er zijn ook enkelassers in deze maat.:D

iig een mooie combinatie!:jaja:
 

LT83

Forumguru
Hoeveel toeren draait deze combi bij 100km/h? 2ton achter de superb is eigenlijk wel een kilotje of 250 teveel natuurlijk. Wel een indrukwekkende combinatie zo!
De V6 is een machtig en heerlijk blok , maar puur voor de trekkracht had je beter een 170pk tdi met chip ervoor gehad, scheelt toch 100+nm bij 2000rpm.
Weet niet waar je dit weekend bent geweest, maar als dat gewoon in NL was vraag ik mij af wat de olietemp gaat doen als je langdurig in bergachtig terrein gaat rijden. Misschien een oliekoeler monteren.
 

Sjoerd&Deborah

Actief lid
Ongeveer 2300 toeren. Ik wil bewust geen tdi meer. En qua vermogen is dit echt genoeg hoor. En hij mag echt 2 ton trekken. Daarop is hij gekozen. Dat mag de diesel niet 1800 kg. Dus dit gaat goed!
 

LT83

Forumguru
Je hebt gelijk, ik was even bij het verkeerde bouwjaar aan het kijken pre facelift geeft 1800kg, maar RDW geeft idd 2000kg aan voor jouw Superb. Persoonlijk ben ik altijd voorzichtig met het trekgewicht, als je een ongeluk maakt en je bent te zwaar heb je echt een probleem, vandaar mijn reactie.
Ik heb wat ervaring met een Touareg V6 benzine, maar qua trekkracht vond ik dat tegenvallen in de hogere versnellingen met 2000+ kg,.Onze MB Vito met 150pk diesel heeft meer trekkracht in de 6e versnelling. Maar zolang de olietemperatuur onder de 110 graden blijft zou ik mij niet druk maken.
Wat is de reden dat je geen diesel meer wil, behoudens het feit dat de V6 natuurlijk heerlijk kinkt en lekker sportief in de toeren te jagen is (zonder caravan). ;)
 
Bovenaan Onderaan