Ik vond onderstaande tekening op het Traction Avant forum.
Onder in het carter meten we bij VAG de olietemperatuur en dat is de meest gunstige waarde.
Bij de te smeren onderdelen komen veel hogere temperaturen voor, zeker voor de motoren met zuigerkoeling zoals de meeste hebben.
Ik ga er vanuit dat je er achter kan komen of jouw motor een oliekoeler / warmtewisselaar heeft, die geven hun warmte af aan het koelsysteem. Dat koelsysteem kan onder omstandigheden 100 graden zijn maar dat zie je niet op de meter omdat VAG dat gedempt heeft en netjes op 90 graden blijft staan anders worden de berijders nerveus en krijgen ze teveel vragen bij de dealers.
Op tijd terugschakelen kan helpen om het toerental van de waterpomp en de
oliepomp te verhogen waardoor de doorstroming van beide vloeistoffen sneller is. Ga met het toerental niet te hoog want dan span je het paard achter de wagen. Als je dezelfde snelheid kan blijven rijden bergop dan zul je merken dat je het gas iets terug kan nemen en op die manier de belasting van de motor verminderd.
En als dat allemaal niet helpt dan airco uitzetten, ramen open en de kachel vol aan met de aanjager op de hoogste stand, hierdoor word de kachel als extra radiateur gebruikt.
(het is even warm in de auto)
Normaal gesproken moet het allemaal geen probleem zijn, bij onze vrachtwagens gaat de waarschuwing voor hoge olietemperatuur pas aan bij 135 graden, dus niet al te snel in de stress schieten.