Na eerste rit (S2 3.6) onder last wat vragen...

turboturbo

Forumguru
Dat is het leuke aan dit forum. Geen commentaar maar tips!
Hier wordt kritiek verpakt in tips.... ;)

Wat ik me afvroeg over het mindere koppel van de 3.6FSI vs een stevige TDI bij bepaalde toerentallen... Terugschakelen naar een lagere versnelling lost dat probleem toch evt ook op?
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik vond onderstaande tekening op het Traction Avant forum.
Onder in het carter meten we bij VAG de olietemperatuur en dat is de meest gunstige waarde.
Bij de te smeren onderdelen komen veel hogere temperaturen voor, zeker voor de motoren met zuigerkoeling zoals de meeste hebben.
Ik ga er vanuit dat je er achter kan komen of jouw motor een oliekoeler / warmtewisselaar heeft, die geven hun warmte af aan het koelsysteem. Dat koelsysteem kan onder omstandigheden 100 graden zijn maar dat zie je niet op de meter omdat VAG dat gedempt heeft en netjes op 90 graden blijft staan anders worden de berijders nerveus en krijgen ze teveel vragen bij de dealers.
Op tijd terugschakelen kan helpen om het toerental van de waterpomp en de oliepomp te verhogen waardoor de doorstroming van beide vloeistoffen sneller is. Ga met het toerental niet te hoog want dan span je het paard achter de wagen. Als je dezelfde snelheid kan blijven rijden bergop dan zul je merken dat je het gas iets terug kan nemen en op die manier de belasting van de motor verminderd.
En als dat allemaal niet helpt dan airco uitzetten, ramen open en de kachel vol aan met de aanjager op de hoogste stand, hierdoor word de kachel als extra radiateur gebruikt.:mad: (het is even warm in de auto)

Normaal gesproken moet het allemaal geen probleem zijn, bij onze vrachtwagens gaat de waarschuwing voor hoge olietemperatuur pas aan bij 135 graden, dus niet al te snel in de stress schieten.



temperatuur_traction_motor.jpg
 

RogerS

Forumguru
Ik heb wel eens de olietemperatuur op 115 graden gehad. Uiteraard op vakantie met caravan in de bergen en airco aan...
 

Cordoba

Forumguru
Ik vond onderstaande tekening op het Traction Avant forum.
Onder in het carter meten we bij VAG de olietemperatuur en dat is de meest gunstige waarde.
Bij de te smeren onderdelen komen veel hogere temperaturen voor, zeker voor de motoren met zuigerkoeling zoals de meeste hebben.
Ik ga er vanuit dat je er achter kan komen of jouw motor een oliekoeler / warmtewisselaar heeft, die geven hun warmte af aan het koelsysteem. Dat koelsysteem kan onder omstandigheden 100 graden zijn maar dat zie je niet op de meter omdat VAG dat gedempt heeft en netjes op 90 graden blijft staan anders worden de berijders nerveus en krijgen ze teveel vragen bij de dealers.

Die 90 graden die de meter op het dash aangeeft (binnen bepaalde echte waardes) geldt toch alleen voor de koelvloeistof, niet voor de olie toch?

Edit:
(en als ik het goed heb, gaat ergens boven de 95? graden de meter wel oplopen, en als de temperatuur onder de 90 graden daalt, zie je dat ook pas onder de 75? graden?)

Als ik de post van Skoda-MAN nogmaals goed doorlees, schrijft ie ook dat de koelmiddel temperatuur gefilterd wordt, maar in 1e instantie dacht ik dat ie dat ook voor de olietemperatuur opschreef.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Die 90 graden die de meter op het dash aangeeft (binnen bepaalde echte waardes) geldt toch alleen voor de koelvloeistof, niet voor de olie toch?
Da's juist.
De olietemperatuur komt op afroep ergens anders naar voren (bij mij in de maxidot, nieuwere modellen mogelijk nog elders).
 
Bovenaan Onderaan