na gebruik afneembare trekhaak de haak eraf of niet??

skodaboy

Forumguru
ik heb op mijn 02 4X4 een afneembare trekhaak staan.
of ik deze haak nu gebruik of niet,bij mij staat de haak er dus altijd onder.
nu is mijn vraag naar de skoda-rijders toe,of er nog chauffeurs zijn die hun afneembare trekhaak niet meer afdoen na gebruik of wel terug afdoen? :crazy:

graag jullie reactie's

skodaboy

Forumguru
Waarom heb je dan een afneembare trekhaak :confused::ahum:

wel dat vraag ik mezelf dus ook af he,overigens stoort het mij toch niet dat die haak er op staat :D
onlangs was ik bij de dealer en ik vertelde hem dit,
hij zei me dat ik blijkbaar niet de enige was met een afneembare trekhaak die de haak na gebruik er niet meer afhaal...:crazy:

Waarom heb je dan een afneembare trekhaak :confused::ahum:

Dat is in mijn geval de verkeerde vraag; vraag móet zijn: waarom haal je hem er niet af.

Simpel: omdat je bij de 01 de kunststofdop die onderin de buis geschoven wordt na het demonteren van de trekhaak bij iedere hobbel kwijtraakt. Die dop moet het vuil buitendhouden. Resultaat als je de trekhaak een jaar niet gebruikt en de dop is weg: modder, roest en vuil in de buis, waardoor je de trekhaak nauwelijks nog gemonteerd krijgt.

Verder vond ik het ook wel een prettig idee, zo'n trekhaak als bumperbeschering.

Pas maar op met je verzekering. Bij een aanrijding met de knobbel eronder zal de bodemplaat een behoorlijke kreukel oplopen, wat je bijna niet kan zien. Dit zal met de knobbel eraf niet gebeuren, dan is alleen de buitenkant een beetje beschadigd. Het eerste geval zal behoorlijk veel meer gaan kosten!!!

van_der_P

Senior Member
Verder vond ik het ook wel een prettig idee, zo'n trekhaak als bumperbeschering.

Nou als je een flinke tik op je trekhaak krijgt kan dat voor een grote schade zorgen. Zonder dat je dat meteen ziet.
Een trekhaak is gemonteerd aan het dragende deel van de auto. Als dat dus scheef raakt door een aanrijding is je hele auto scheef. Dat zijn dure reparaties.

Nou als je een flinke tik op je trekhaak krijgt kan dat voor een grote schade zorgen. Zonder dat je dat meteen ziet.
Een trekhaak is gemonteerd aan het dragende deel van de auto. Als dat dus scheef raakt door een aanrijding is je hele auto scheef. Dat zijn dure reparaties.

Allemaal bekend, maar bij inparkeren rijd ik nooit zo hard, gelukkig. Is maar goed ook, want zoals je ongetwijfeld was opgevallen heb ik mijn O1 niet meer ;)

van_der_P

Senior Member
Maar dat geld niet alleen voor de O1. Ik heb het in zijn algemeenheid gezegd.
En waar je de trekhaak voor gebruikt, dat maakt mij niet uit, ik leg alleen uit wat de eventuelen gevolgen kunnen zijn.:D::D:

skodaboy

Forumguru
Maar dat geld niet alleen voor de O1. Ik heb het in zijn algemeenheid gezegd.
En waar je de trekhaak voor gebruikt, dat maakt mij niet uit, ik leg alleen uit wat de eventuelen gevolgen kunnen zijn.:D

ik weet ook wel dat een trekhaak bij een bepaalde aanrijding meer of minder schade kan veroorzaken. :ahum:
alles heeft zijn voor of nadelen he :D
maar voor mij nog steeds geen reden om hem eraf te halen.;)

Desperado

Forumguru
Toch interesant wat voor discussie er achter weg komt.
Goeie redenen btw om de haak toch te laten zitten ;)

Wel 'n beetje bizarre discussie, dit: allemaal redenen opsommen om een afneembare trekhaak er niet af te nemen. Waarom bestel je dan überhaupt zo'n afneembaar ding, vraag ik me af.
:confused:

Wel 'n beetje bizarre discussie, dit: allemaal redenen opsommen om een afneembare trekhaak er niet af te nemen. Waarom bestel je dan überhaupt zo'n afneembaar ding, vraag ik me af.
:confused:

Beetje bizarre reactie ook. Ik kocht mijn O1 destijds tweedehands en daar zat gewoon een afneembare trekhaak bij. Ik heb nu een S2 en die heeft geen trekhaak. Verder kan ik mij voorstellen dat de dealer er bij verkoop niet bij vertelt dat de plastic afdekdop altijd binnen een maand kwijt is met alle al symptomen van dien die ik al eerder noemde.

Misschien komt het er gewoon wel op neer dat de praktische waarde van een afneembare trekhaak niet zo groot is.

<knip> Verder kan ik mij voorstellen dat de dealer er bij verkoop niet bij vertelt dat de plastic afdekdop altijd binnen een maand kwijt is met alle al symptomen van dien die ik al eerder noemde.

Misschien komt het er gewoon wel op neer dat de praktische waarde van een afneembare trekhaak niet zo groot is.

Dat hoeft de dealer er ook niet bij te vertellen, want die afdekdop blijft (bij mij althans) keurig zitten, ook bij / na regelmatig gebruik van de afkoppelbare trekhaak, gedurende inmiddels meer dan een jaar.

Overigens was het 'je' niet persoonlijk in de richting van martin bedoeld, maar meer in het algemeen: waarom zou iemand eigenlijk een afkoppelbare trekhaak bestellen als-ie er vervolgens gewoon standaard op blijft zitten.

De praktische waarde (= de waarde voor het gebruik in de praktijk) van een afneembare trekhaak is even groot als die van een vaste trekhaak. Het is een kwestie van persoonlijke smaak of je het praktisch vindt dat-ie afkoppelbaar is. Dat heeft als zodanig niets met de haak zelf te maken.

Erik_NL

Forumguru
afneembare trekhaak na gebruik verwijderen of niet?

Mij ontgaat de logica van de beslissing om een duurdere afneembare trekhaak te nemen als je voornemens bent hem te laten zitten.

Zelf rijd ik al jaren met een afneembare trekhaak (Passat). Na gebruik de haak eraf ---> dop erop. Dop nog nooit kwijtgeraakt.
Bovendien: zo'n dop kost niet de hele wereld.

Rallye

Forumguru
Pas maar op met je verzekering. Bij een aanrijding met de knobbel eronder zal de bodemplaat een behoorlijke kreukel oplopen, wat je bijna niet kan zien. Dit zal met de knobbel eraf niet gebeuren, dan is alleen de buitenkant een beetje beschadigd. Het eerste geval zal behoorlijk veel meer gaan kosten!!!

Volgens mij wordt een trekhaak juist niet aan dit soort delen van de auto gemonteerd (iemand ervaring???). Bovendien breken eerst nog de bouten af.

Dat hoeft de dealer er ook niet bij te vertellen, want die afdekdop blijft (bij mij althans) keurig zitten, ook bij / na regelmatig gebruik van de afkoppelbare trekhaak, gedurende inmiddels meer dan een jaar.

Overigens was het 'je' niet persoonlijk in de richting van martin bedoeld, maar meer in het algemeen: waarom zou iemand eigenlijk een afkoppelbare trekhaak bestellen als-ie er vervolgens gewoon standaard op blijft zitten.

De praktische waarde (= de waarde voor het gebruik in de praktijk) van een afneembare trekhaak is even groot als die van een vaste trekhaak. Het is een kwestie van persoonlijke smaak of je het praktisch vindt dat-ie afkoppelbaar is. Dat heeft als zodanig niets met de haak zelf te maken.

Ik bedoel uiteraard de praktische waarde van het afnemen na gebruik. Volgens Holdinga raakt de dop wel vaker kwijt. Bij mijn trekhaak zijn ze destijds 1,5 uur bezig geweest om alles weer gangbaar te maken. Ik heb 'm toen dus maar laten zitten. Mijn Superb heeft geen trekhaak.

smg

Lid
Hmm, ik geloof niet dat ik veel aan dit topic kan toevoegen.

Omdat ik mijn afneembare trekhaak in 3,5 jaar nog nooit gemonteerd heb...

Bovenaan Onderaan