na gebruik afneembare trekhaak de haak eraf of niet??

TL@

Forumguru
Volgens mij wordt een trekhaak juist niet aan dit soort delen van de auto gemonteerd (iemand ervaring???). Bovendien breken eerst nog de bouten af.

Nope, die hangt effectiev aan het chassis vast. Daarom dat een leasewagen (in België) altijd een afneembare trekhaak zal hebben en je zelf voor de kosten op draait als er schade is door het niet afnemen van de afneembare trekhaak.

purk

Senior Member
Ik heb een afneembare haak genomen omdat ik het een onding vind met het in en uit laden van spullen in de kofferbak, je loopt de hele tijd tegen die haak aan en kan dit niet prettig vinden.

Ook ben ik in twee jaar dat ik de auto nu heb, nog nooit de stof/vuil dop kwijt geraakt.

en eigenlijk is het ook een lelijk ding dat achter de auto zit, maar ooo zo handig als je een caravan hebt ( LOL )

Jokie

Nieuw lid
De mijne gaat er onmiddellijk af, zelfs mocht ik hem later op de dag opnieuw nodig hebben... Het systeem is zo handig en snel dat ik hem er dus ook altijd afneem wanneer ik niets moet trekken. De auto is zoveel mooier zonder trekhaak...

@Rallye: De trekhaak wordt bevestigd aan de verstevigings balken onder de bodem, deel uitmakend van de zelfdragende carosserie. Die balken zijn er dus voor bedoeld om te kreukelen, dat zal met trekhaak zeker gebeuren.
Ik ben in ruim een jaar ook nooit het beschermdopje verloren en was vanwege de parkeersensoren blij dat de haak er af kon. Met voorgaande auto's had ik daar mindere ervaringen mee. Los van het feit dat ik nu tenminste geen ruzie meer kreeg met mijn vrouw over vlekken in de kleding ;)

purk

Senior Member
om heel precies te zijn, wordt de trekhaak in de langsbalken van de auto gemonteerd. deze wordt er van achteren ( dus eigenlijk zit de trekhaak achter de auto en niet onder de auto ) ingeschoven en zit MAAR met 4 M10 bouten vast.

Vacaro

Senior Member
Als ik de haak niet meer nodig heb binnen de twee dagen haal ik hem eraf en berg hem op in de voorziene plaats in reservewiel in koffer.

1-Vind auto ni mooi met haak erop.
2-Als je hem lange tijd laat zitten en vuil en vocht komt overal tussen wordt het moeilijk om hem ooit eens te verwijderen.
3-Bij parkeren heb ik toch maar mooi 15cm meer dat ik naar achteren kan voordat ik auto achter mij raak.

Bij mij is dop ook al meer dan jaar weg, en als trekhaak er niet meer in geraakt ga ik gewoon even met stalen borsteltje in da gat en dan past alles terug. Haak zelf spuit ik regelmatig wat WD40 op reinigt en smeert zodat alles vlotjes blijft werken. Nog geen probs mee gehad.

En ik ben een regelmatige gebruiker.....om de twee weekends op jumping en das dan toch +/-1500kg aan de haak.

Octavia_II

Actief lid
Let op:

Als je in duitsland woont en je hebt een afneembare trekhaak dan MOET je hem afnemen.
Er wordt nl. meer schade aan de andere auto veroorzaakt indien je een botsing krijgt en je hebt je trekhaak niet afgenomen!
Dus als iemand bij jou achterop rijdt en je hebt je afneembare trekhaak NIET afgenomen, dan zal de tegenpartij NIET alle schade aan jouw auto vergoeden, omdat je namenlijk deels schuldig bent aan de "grotere" schade van diegene die bij jouw achterop gereden is, je bent dus MEDE-SCHULDIG in dat geval!

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 !!

Ps. dit geld voor inwoners van duitsland, of dit ook zo is voor "bezoekers" van duitsland weet ik niet, maar "better safe dan sorry"!

Groet,

Charlie

J.D.

Nieuw lid
Mag ik proberen een wendig aan deze discussie te geven?

Mijn O2 is in bestelling en wordt eind augustus geleverd. Heb nu een vaste haak geoffreerd gekregen, echter overweeg een afneembare. Kan iemand misschien wat foto's plaatsen van een afneembare haak?

Het gaat mij met name om de situatie waarin de haak niet op de auto zit.

De vraag die ik me namelijk stel; betaal ik € 150 euro extra voor een afneembare haak of schroef ik 'm er zelf (steeds) af?

Dank.

De vraag die ik me namelijk stel; betaal ik € 150 euro extra voor een afneembare haak of schroef ik 'm er zelf (steeds) af?
Bedoel je dat je van plan bent de vaste haak na gebruik te demonteren?

Heb trouwens sinds gisteren weer een reden om vooral te manen die haak te demonteren: Mijn eerste deuk. Weliswaar alleen nummerbord, maar toch. Investeer dan in fatsoenlijk autorijden in plaats van in een trekhaak!

Kan iemand misschien wat foto's plaatsen van een afneembare haak?

Het gaat mij met name om de situatie waarin de haak niet op de auto zit.

Bij deze. Je ziet er dus niets van, zoals je ziet ...
De stekkerdoos wordt na gebruik weggeschoven achter de bumper. Centraal (uiteraard) aan de onderzijde van de bumper zit de opening waarin je de trekhaak moet schuiven; deze is afgedekt met een kunststof dop. (Maar daarvan zie je dus ook niets.)

Ik wilde vorige week de trekhaak plaatsen maar merkte een zekere weerstand. Door wat heen en weer bewegen ging hij er toch in. Zondag heeft mijn hulpvaardige zoon van 15 de auto aan de binnenkant gepoetst en ook de trekhaak verwijderd.
Hij was de vorige keer al zo geïnteresseerd om de haak te mogen plaatsen en kon nu blijkbaar niet meer aan de verleiding weerstaan. Gevolg: ik wilde gisteren de trekhaak plaatsen maar hij ging er dus niet in. Ik heb het gat eens uitgekuist met een droge doek en beide delen lichtjes ingevet. Geen oplossing. Ik zal naar de garage moeten vrees ik.

Bovenaan Onderaan