Jerrie
Lid
De bougies heb ik samen met andere onderdelen tijdens een grote beurdt laten vervangen. Geen terug koppeling gehad dat ze er vet uitzagen.Ik hoor wel vaker dat een auto pingelt op 95 en niet op 98. Veel sport-auto's hebben 98 nodig. Waarom: hogere compressie.
Hoe hoger de compressie hoe sneller je lucht/brandstof mengsel ontsteekt (zo functioneert een diesel ook). Om deze te vroege detonatie te voorkomen, kan je een hoger oktaan benzine tanken. Hoe hoger oktaan, hoe minder makkelijk deze spontaan zal ontbranden.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn: mogelijk is je motor intern vervuild. Hierdoor wordt de ruimte voor lucht / benzine minder, waardoor deze een hogere compressie krijgt bij het omhoog komen van de zuiger. Hogere compressie - makkelijkere spontane detonatie.
Indien er voldoende interne vervuiling is, wordt de compressie verhoogd maar de koolafzettingen worden ook warm (heet). Hierdoor wordt de lucht/benzine mengsel ook nog eens extra verwarmt. Hierdoor krijg je ook weer snellere spontane detonatie.
Dus hogere interne motor temperatuur + hogere compressie is snellere spontane detonatie (pingelen).
Als je auto altijd goed heeft gereden op 95, maar nu niet meer zou er dus teveel interne vervuiling in de motor aanwezig kunnen zijn.
Gebruikt je auto toevallig olie? Bougies al eruit gehad om te kijken hoe deze eruit zien?
De motor verbruikt bijna geen olie.
Ik dacht misschien er een instelling in het management aanwezig is waar een stooring is opgetreden
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk