Na nieuwe lamp geen XENON meer !!!

HELP!! Wie o wie kent dit probleem?

Vorige week begaf mijn linker Xenon koplamp het, geen blauw licht meer maar echt roze... Dealer heeft er nieuwe lamp ingedaan, sprak nog over kleurverschil dat wel bij zou trekken.

Nu vanmiddag langs dealer geweest om aan te geven dat de nieuwe lamp toch echt geel licht geeft ipv Xenonblauw. Oplossing van dealer: andere lamp (rechts) ook vervangen. Ze weten zeker dat ze het juiste type gebruiken. Maar nu zijn alle 2 de lampen geel. Alleen bij het starten van de motor zijn beide lampen heel even helder blauw en daarna worden ze beiden geel....
 

___JC___

Forumguru
Nieuwe xenonlampen hebben volgens mij gewoon veel minder blauw licht. Je zal dus nieuwe lampen hebben en niet de originele die er nieuw in zaten. Worden ze niet blauw bij het starten omdat de hoogteregeling ze dan even naar boven en naar beneden doet? Valt me bij nieuwe Superbs ook op dat de xenon lampen er geel uitzien. Tot ik wat verder weg ben van ze, dan lijken ze weer blauw.
 

Gieliovd

Forumguru
Ga eerst eens controleren wat voor Kelvin waarde de lampen hebben.

Als ze er een vreemde K waarde in hebben gedraaid dan zijn ze niet de kleur meer die je gewend bent.

8000K is bijvoorbeeld blauw/paars.
 

nemo

Senior Member
Misschien wil Nemo ruilen?????????

Nee, dat wil ik niet!! Mijn xenonlampen zijn veeeeeel te mooi!!

Ontopic: balen dat je lampen zo verkleuren. Heb er laatst een auto gezien, 1 paarse xenonlamp en 1 witte xenonlamp.. Bleek dat 1 vd lampen ook kortgeleden was vervangen. Weet alleen niet hoe het verhaal is afgelopen, sorry!
 

Octavia_II

Actief lid
HELP!! Wie o wie kent dit probleem?

Vorige week begaf mijn linker Xenon koplamp het, geen blauw licht meer maar echt roze... Dealer heeft er nieuwe lamp ingedaan, sprak nog over kleurverschil dat wel bij zou trekken.

Nu vanmiddag langs dealer geweest om aan te geven dat de nieuwe lamp toch echt geel licht geeft ipv Xenonblauw. Oplossing van dealer: andere lamp (rechts) ook vervangen. Ze weten zeker dat ze het juiste type gebruiken. Maar nu zijn alle 2 de lampen geel. Alleen bij het starten van de motor zijn beide lampen heel even helder blauw en daarna worden ze beiden geel....

Ik ga ervan uit dat de dealer alleen originele (= 4300 K) lampen heeft.
Meen me te herinnneren dat ik ergens heb gelezen dat het 100 tot 200 branduren kan duren voordat de "verkleuring" afgelopen is.....

Groet,

Charlie
 

Daneel

Nieuw lid
Kapotte xenon-lampen willen wel vaker roze gaan branden. Iets dergelijks heb ik ook wel op het Volvo-forum gelezen. Mijn ervaring met mijn xenons, is dat deze in het begin blauwig branden en dan binnen 10-15 seconden gewoon wit branden. Als jouw xenons een iets lagere temperatuurwaarde hebben, dan branden deze iets geler. Niet direct iets om je zorgen over te maken.
 
dealer heeft vanmiddag dus 2 nieuwe lampen gemonteerd. Als je auto start dan zijn de eerste paar seconden heel mooi blauw en daarna worden ze geel!! Dit wil ik NIET. Ik wil gewoon de situatie zoals het was. Auto starten -> lamp mooi helder blauw en dat blijft dan zo.. nu na het vervangen rij ik gewoon met geel licht. Daar baal ik als een stekker van
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb allerlei varianten blauw gezien, tot een roze toe, maar jongens.... geel is toch niet goed??? Zelfs niet als ze van grotere afstand wel blauw lijken...
 

Gieliovd

Forumguru
temperature.jpg
colortemp.jpg
 

___JC___

Forumguru
Ik heb allerlei varianten blauw gezien, tot een roze toe, maar jongens.... geel is toch niet goed??? Zelfs niet als ze van grotere afstand wel blauw lijken...

Let maar eens op nieuwe Superbs die je tegenkomt. (en je zal ze vast wel inhalen met jouw bak..) Eerst denk je dat het geen xenon is omdat het er gewoon geel uitziet. Tot je wat verder weg bent, dan wordt het opeens blauw licht. Zal met de AFS en nieuwe xenon lampen te maken hebben.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik kom inderdaad genoeg S2's tegen, maar vind het niet echt geel licht... wel zie je duidelijk het verschil tussen mijn Xenon en de AFS-versie. Maar aan de intensiteit van het licht zie je duidelijk dat het Xenon is, vind dat meer wittig van dichtbij en blauw van veraf. Maar zal er nog eens op letten!
 

LenK

Forumguru
Ik dacht dat Xenon ging om de betere lichtopbrengst :crazy:

Maar 9 van de 10 Xenon rijders willen toch wel laten zien dat ze Xenon hebben en dan moeten de lampen toch vooral een blauwe gloed hebben... (petjes doen het niet met minder dan 8000K).
 

Gieliovd

Forumguru
Uiteindelijk is het nog altijd een luxe en wil men er ook wel mee "patsen". Veranderd ook wel weer met de tijd.

Tja, een andere kleurtemperatuur geeft je ook wel een andere perceptie van de lichtopbrengst kan ik me voorstellen.

Tja.. Petjes hebben we al genoeg topics over :D
 
Ik dacht dat Xenon ging om de betere lichtopbrengst :crazy:

Maar 9 van de 10 Xenon rijders willen toch wel laten zien dat ze Xenon hebben en dan moeten de lampen toch vooral een blauwe gloed hebben... (petjes doen het niet met minder dan 8000K).


Gelukkig ben ik geen petje....:1819: Het gaat mij er meer om dat de dealer er 2 nw lampen in stopt die een totaal andere kleur geven dan hoe het hoort. Toevallig stond er in de werkplaats een zelfde model Octavia naast met Xenon. Het is een compleet andere kleur. Het rare blijft dat als je de auto aanzet de lampen heel even een hele mooie blauwe kleur geven en daarna (na de hoogteregeling) GEEL worden. ENn dat is niet leuk...:mad::mad:
 

Exciter

Administrator
Het is wetenschappelijk bewezen, dat geel licht het beste is in het verkeer. Daarom is straatverlichting ook geel. Je ziet conturen het beste bij geel licht. Dat terzijde. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, ik ben wel overtuigd, dat geel een betere zicht geeft, dan blauw, al is het niet mooier. Maar ja, waar waren de lampen ook weer voor?
 
Het is wetenschappelijk bewezen, dat geel licht het beste is in het verkeer. Daarom is straatverlichting ook geel. Je ziet conturen het beste bij geel licht. Dat terzijde. Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, ik ben wel overtuigd, dat geel een betere zicht geeft, dan blauw, al is het niet mooier. Maar ja, waar waren de lampen ook weer voor?


Helemaal met je eens maar men (en ook ik) kiest niet voor niets voor Xenon verlichting. Het kost ook extra geld...

En dan hebben we het nog niets eens over de bizarre kosten van de lamp!! € 220 PER STUK!!!!!!!!!1
 

LenK

Forumguru
De een geeft € 1000 uit aan verlichting om te patsen, de ander doet het door een A4 te rijden ipv een Passat....
 
Ik pats niet... anders had ik wel een ander merk gereden. Hou daar eens mee op..

Het is een lease auto van ING... die zijn minder blij denk ik... het is heel simpel... als je iets koopt en het gaat stuk dan dient het of gerepareerd te worden of vervangen door iets gelijkwaardigs en niet door iets anders... En die € 220 vind ik zelf ook te gek voor woorden. Gelukkig valt het onder de garantie want volgens de dealer moet een Xenon lamp veel langer mee gaan dan 18 maanden...
 
Bovenaan Onderaan