Na nieuwe lamp geen XENON meer !!!

___JC___

Forumguru
Hoe is de lichtopbrengst in het donker dan? Zie je daar ook verschil of is het puur de kleur van de lampen?
 

EdK

Forumguru
Ik pats niet... anders had ik wel een ander merk gereden. Hou daar eens mee op..

Het is een lease auto van ING... die zijn minder blij denk ik... het is heel simpel... als je iets koopt en het gaat stuk dan dient het of gerepareerd te worden of vervangen door iets gelijkwaardigs en niet door iets anders... En die € 220 vind ik zelf ook te gek voor woorden. Gelukkig valt het onder de garantie want volgens de dealer moet een Xenon lamp veel langer mee gaan dan 18 maanden...


2 dingen is het orgineel skoda die Xenon of is het een goedkoop nadien inbouw setje ?

Indien het orgineel is dan zou ik eens de dealer erop wijzen dat het niet correct is en dat hij het maar onder garantie verhelpt.
Maar hebben ze het voorschakelsysteem ( ballast / starter / elektronica ) al eens doorgemeten ?
Want als hij opstart met goede kleur maar zodra even onder belasting draait krijg je de gele kleur als ik goed begrijp
Lijkt er net op dat dan de elektronica/ballast het dan niet aankan en in mekaar zakt, dus laat ze daar maar eens naar kijken en eventueel als orgineel is vervangen onder garantie !

succes ermee
 
@ JC: ook in het donker is het verschil heel erg duidelijk zichtbaar. Dealer was ook meteen met me eens dat het een totaal andere kleur is geworden sinds die nieuwe lampen er in zitten. In de werkplaats was het best donker en naast mijn auto stond een o2 ook met Xenon en toen was het verschil helemaal duidelijk zichtbaar. Mijn dealer is gelukkig wel heel bereidwillig om naar een oplossing te zoeken... ik ben benieuwd...
 
2 dingen is het orgineel skoda die Xenon of is het een goedkoop nadien inbouw setje ?

Indien het orgineel is dan zou ik eens de dealer erop wijzen dat het niet correct is en dat hij het maar onder garantie verhelpt.
Maar hebben ze het voorschakelsysteem ( ballast / starter / elektronica ) al eens doorgemeten ?
Want als hij opstart met goede kleur maar zodra even onder belasting draait krijg je de gele kleur als ik goed begrijp
Lijkt er net op dat dan de elektronica/ballast het dan niet aankan en in mekaar zakt, dus laat ze daar maar eens naar kijken en eventueel als orgineel is vervangen onder garantie !

succes ermee

Dit is een reactie waar ik wat aan heb. Zoals hierboven omschreven had ik ook al op een garageforum van BMW teruggevonden. Het zijn overigens originele lampen. Xenon zit er af fabriek in. Auto is 18 maanden oud, 79800 op de teller en vorige week ging opeens 1 lamp stuk, die werd roze... afgelopen dinsdag heeft dealer ook andere lamp vervangen met het inmiddels veel besproken resultaat dat ik nu met geel licht rond rij en dat wil ik nie..:(
 

___JC___

Forumguru
Ja dan is er inderdaad naast de lampen nog iets anders niet helemaal okee. En dat zou ook verklaren hoe je lampen zo snel kapot gegaan zijn. Succes in ieder geval.
 

Gieliovd

Forumguru
Lees dit ook eens door:

http://faqlight.carpassion.info/hl-hid-bulbs.htm

Misschien heb je gewoon een slecht partijtje.

Misschien heb je gewoon een lamp met een lage Kelvin rating en dus erg geel licht.

Misschien... Tja, laat de dealer eens kijken hoe en wat. Dat hij stuk ging kan natuurlijk ook puur toeval zijn.

Laat hem er eens een andere lamp in zitten en kijk? Garantiekwestie, geduld.

Succes!

Ps. Dat ik iets zei over patsen was niet op jou gericht hoor!
 

EdK

Forumguru
Lekker. Je zult daar dan die genoemde € 220 (2 keer) voor neergeteld hebben :biggthumpdown:

wel als blijkt dat het toch de elektronica is die de veroorzaker is zoals ik beschreef , dan is het een simpele zaak maar dan komt er nieuwe elektronica ( balast ) onder garantie in maar uiteraard ook die 220 euries ( 2x) kun je terug vorderen.
Want dan ligt de fout simpelweg bij de dealer die maar simpelweg wat aan het vervangen is gegaan !
De weg van de minste weerstand noemt men dat !
 

Captain Hook

Forumguru
Het is geen bug, maar een feature! :confused:

Het blijkt dat de nieuwste Xenon uitvoeringen een andere kleurtemperatuur hebben gekregen:
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=16&t=40833
Da's alleen een beetje lullig als je oorspronkelijke auto met 'blauwig' Xenon rondreed en er nu nieuwere lampjes in gezet zijn.
Er is tussen de verschillende fabrikanten afgesproken om de kleurtemperatuur te verlagen. Van oorspronkelijk 5400-6000Kelvin naar iets boven de 4000Kelvin.
http://www.tigergate.de/xenon-licht-faq/xenon-licht-faq.html
In dit artikel staat ook precies het probleem van de TS beschreven!
Zoek maar naar "Fällt ein Brenner im Neuwagen aus und bestellt die Vertrags-Werkstatt einen Original-Austauschbrenner für den Wagen, so hat dieser eine ganz andere Leuchtfarbe als der verbleibende aus der Erstausstattung - obwohl er sich vom Typ her nicht unterscheidet"

M.a.w. je zult of twee gelijke lampjes moeten monteren van dezelfde fabrikant en dezelfde productierun, of op zoek moeten gaan naar een 'oud' model.
 

Ronnie

Forumguru
Ik zag gisteravond een nieuwe Mercedes C hier voor de deur staan en die had ook het "gelige" xenon, kan me herinneren dat er medio 2000 ook al wijzigingen zijn geweest omdat automobilisten klaagden over de felheid van xenonlicht. Ik moest toen reeds beide xenonlampen vervangen bij schadeauto's (als er maar een koplamp gesneuveld was) om kleurverschil te voorkomen.
Destijds was het op verzoek van de ADAC aan de Fabrikanten de kleurfrequentie te wijzigen.
 

LenK

Forumguru
http://www.tigergate.de/xenon-licht-faq/xenon-licht-faq.html
In dit artikel staat ook precies het probleem van de TS beschreven!
Zoek maar naar "Fällt ein Brenner im Neuwagen aus und bestellt die Vertrags-Werkstatt einen Original-Austauschbrenner für den Wagen, so hat dieser eine ganz andere Leuchtfarbe als der verbleibende aus der Erstausstattung - obwohl er sich vom Typ her nicht unterscheidet"
In dat artikeltje ook een stukje over:
Warum leuchten meine Xenonlampen beim Einschalten blau?
 

joergarms

Senior Member
Dat de lampen bij het inschakelen feller zijn is logisch, om een xenonlamp te laten werken, wordt de lamp "gestart" met een veel hogere spanning dan de uiteindelijke spanning. Ik meen dat het om 25.000 volt gaat, daarna gaat het voltage terug naar zo'n 80 volt.
En xenonlampen hebben nou eenmaal de (vervelende) eigenschap om te moeten "inbranden".
Maar het kan inderdaad ook aan de Kelvinwaarde liggen. 6000K is wit-blauwlicht, een hoger getal geeft alleen maar paarser/blauwer licht, een lager getal geeft een gelige lichtkleur.

Succes ermee, hoop dat het goed opgelost wordt.
 

Rallye

Forumguru
Heeft het forum zijn waarde toch maar weer bewezen. mijn bevalt het witte licht wel. Ik heb de verwijzing naar de Philips-lampen maar even in mijn favorieten gezet.
 
Bovenaan Onderaan