Nadraaien ventilator motor?

jeroenschmidt78

Actief lid
vanochtend na een rustig ritje van 25 km naar mijn werk ging de auto na het afzetten van het contact ineens de motorruimte koelen door de ventilator te laten draaien? Koelvloeistof stond op 90 en de olietemp was op dat moment rond de 85. Is dit normaal?
 

canth

Actief lid
Zou ook het schoonmaken van het roetfilter kunnen zijn (als het een diesel is tenminste). Het ruikt dan ook apart rond het motor compartiment.
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Diesel versie inderdaad, 1.6 TDI 105 pk. Het rook ook afwijkend. Pffff, ik maakte me al zorgen. Bedankt voor jullie reacties!
 

bonyuri

Actief lid
Het rare vind ik dat de mijne dat soms ook deed na een lange rit. Je zou denken dat als je 140km (vooral snelweg) rijdt, dat hij niet bij aankomst nog eens besluit om roetfilter te regeneren, maar goed :)
 

Spoetnik

Forumguru
Heb ook het idee dat het met warm weer vaker voorkomt maar ik kijk er niet meer van op. Hij stopt vanzelf.
 

Skoda79

Senior Member
Het rare vind ik dat de mijne dat soms ook deed na een lange rit. Je zou denken dat als je 140km (vooral snelweg) rijdt, dat hij niet bij aankomst nog eens besluit om roetfilter te regeneren, maar goed :)

Volgens mij doet het ding dat gewoon standaard na elke 1000?? km. Maakt dus niet uit of je net richting de locale buurtsuper reed, of van Maastricht naar Groningen. Als de tijd daar is gaat er geregenereerd worden.
 

elsinga

Forumguru
Ah, dat zou wat verklaren... bij mij dus elke week nadraaien... ook na een lange rit (nou ja, de meeste ritten zijn lang... ;) ).
 

Kempes

Forumguru
Dacht dat het roetfilterdrukverschilsensor meet of er een regeneratie nodig is. Standard elke 1000km regenereren ongeacht of het nodig is lijkt mij niet, regenereren kost extra brandstof en geloof maar dat VAG echt wel probeert de blokken zo zuinig mogelijk te laten lopen.
 

Tuner111

Forumguru
het is zo dat na je eerste 1000km een regen test word gedaan. Daarna gebeurt het enkel als de sensor het detecteerd dat het nodig is. je kan het ook zien als je motor rond de 1000 tpm draait, men advies laat dan de motor ook even draaien zodat hij het kan afwerken ;) wat je ook kan doen is ga is wat sportiever rijden ga eens iets hoger in de toeren zo heb ik gemerkt doet hij het minder :)
 

StefanvWilgen

Nieuw lid
Heb het met onze fabia 1.4 mk1 ook, grote stuk gereden maar wel na laten draaien (doe ik eigenlijk altijd) voor een 2 minuten. Blijft hij ook nog heel ff nablazen ;)
 

Wijnie

Actief lid
Heb bij mijn Octavia (RS TDI) ook gemerkt dat als ik er langzaam mij rij de ventilator veel vaker na blijft draaien als dat ik lekker heb doorgereden.
 

StefanvWilgen

Nieuw lid
Aangezien we dan toch ongeveer in hetzelfde onderwerp zitten. Tijdens een koude start ruik na een minuut echt een sterke benzine geur in de auto maar buiten de auto niet. Laat hem meestal ff anderhalve minuut draaien (Stel ik me bluetooth in etc etc). Andere ervaring hiermee?
 

ertromp

Forumguru
Aangezien we dan toch ongeveer in hetzelfde onderwerp zitten. Tijdens een koude start ruik na een minuut echt een sterke benzine geur in de auto maar buiten de auto niet. Laat hem meestal ff anderhalve minuut draaien (Stel ik me bluetooth in etc etc). Andere ervaring hiermee?
Dat is niet best in een diesel :lezen::D










Volgens mij kun je beter een nieuw onderwerp aanmaken bij de Fabia 1 want hier is het echt niet hetzelfde onderwerp
 

Spoetnik

Forumguru
het is zo dat na je eerste 1000km een regen test word gedaan. Daarna gebeurt het enkel als de sensor het detecteerd dat het nodig is. je kan het ook zien als je motor rond de 1000 tpm draait, men advies laat dan de motor ook even draaien zodat hij het kan afwerken ;) wat je ook kan doen is ga is wat sportiever rijden ga eens iets hoger in de toeren zo heb ik gemerkt doet hij het minder :)



Daarmee zou verklaard kunnen zijn dat bij warm weer dat regeneratie proces van mijn auto vaker wordt opgestart. Ik sta nog wel eens langs de kant wat administratie bij te werken. Dat draait de motor stationair om de airco zijn werk te laten doen. Bij wat koeler weer zet ik dan de motor af.
 

jeroenschmidt78

Actief lid
Afgelopen 3 dagen heb ik al 3 regeneraties doorlopen. Vandaag zelfs 2x, vanochtend en vanavond. Punt is dat het gebeurd wanneer ik bijna op het werk of bijna thuis ben. Hierdoor ben ik genoodzaakt de auto uit te zetten en blaast de ventilator er rustig 5 tot 10 min op los. Wellicht heb ik hierdoor telkens een onvolledig proces. Ik rij ongeveer 23 min per enkele reis waarvan 15 min 50 km/h en 8 min op de snelweg 100 km/h. Defect of herkenbaar?
 
Bovenaan Onderaan