Nakoelen motor

skodaboy

Forumguru
Gisteren na een rit van 400km thuis gekomen,de buiten temperatuur bedroeg zo'n kleine 34 graden.
auto voor de garage gezet en ff stationair laten lopen..
ondertussen naar binnen om de garage poort te openen..
ik zet de 02 binnen,en leg hem stil..heb géén ventilator horen draaien..die de motor moest nakoelen...

het is misschien idd een combinatie van zoals enkele hier al vernoemde...
een kleinere cilinderinhoud moet zo wie zo veel harder werken,zeker onder 'zware' belasting..
en de verbeterde aerodynamica zorgt misschien idd wel voor een slechtere koeling..
 

turboturbo

Forumguru
Maar als je de motor even na laat draaien circuleert juist nog wat langer het koelwater rond en wordt de motor dus beter gekoeld (icm nauwelijks belast, want staat stil) Dan heb je dus juist minder last van warmte stuwing etc. (en minder noodzaak om de fan na te laten koelen)

Bij mijn Fabia hoor ik de fan(s) alleen even aanslaan tijdens het heen- en weer steken op een zeer warme dag als vandaag. (Airco staat dan meestal al uit - - enige minuten vóór ik op plaats van bestemming aan kom zet ik 'm meestal uit)
 
Dat nakoelen is heel normaal bij met name die nieuwere (diesel) motoren. Mijn huidige 2.0 TDi (2011) doet dit als er een roet regeneratie bezig is. Zet je tijdens een regeneratie de motor af, blijft de fan door draaien. Mijn vorige 2 octavia's 2.0 TDi, met en zonder roetfilter deden dit overigens niet. Zelfs na hete ritten in het buitenland met 1300kg caravan. Beide waren nog pompverstuivers.
 

Joske

Forumguru
Dat nakoelen is heel normaal bij met name die nieuwere (diesel) motoren. Mijn huidige 2.0 TDi (2011) doet dit als er een roet regeneratie bezig is. Zet je tijdens een regeneratie de motor af, blijft de fan door draaien. Mijn vorige 2 octavia's 2.0 TDi, met en zonder roetfilter deden dit overigens niet. Zelfs na hete ritten in het buitenland met 1300kg caravan. Beide waren nog pompverstuivers.
Lijkt me niet zo een goed idee de motor af te zetten tijdens een regeneratie van de roetfilter?? :pieker:
 

leo442

Forumguru
Ik denk niet dat je zelf inzicht hebt of dat hij nog aan het regeneren is. Zet je de motor uit, breekt hij het proces af (regeneren is op een bepaald moment extra diesel of ad blue in te spuiten) en zal bij de volgende rit als div. parameters kloppen het proces weer opstarten. Dit is nou juist het grote probleem (geweest) bij de diesel rijders die veel korte afstanden reden waardoor het roetfilter verstopt raakte, de motorolie verdunde, en het motoroliepeil enorm steeg waardoor de dealers een geforceerde regeneratie procedure moesten opstarten.
 

skodaboy

Forumguru
als het proces voor de regeneratie van de roetfilter wordt opgestart,krijg je daar normaal gezien melding van op je display,het zij met een lampje of wel met een tekst.

bij ons in de leasevloot rijden er menig new (s)opel astra's rond allemaal uitgerust met een DPF.
als de generatie van het filter bij zo'n (s)opel begint krijg je een melding in het display..
er word ook duidelijk vermeld de motor NIET stil te leggen tijdens de reiniging van het filter.

en zoals leo442 al schreef moeten er ook regelmatig wagens van bij ons naar de dealer om een 'geforceerde' reiniging van het filter te doen.
 
Er wordt overigens geen melding weergegeven wanneer de regeneratie bezig is. Kennelijk vinden ze dat bij VAG niet nodig. En zoals al eerder vermeld, wordt het proces weer opgestart als je tussentijds de motor uitzet.

Bij de vorige 2.0 TDi met pompverstuiver was een regeneratie overigens goed te merken door vermogens afname en andere gas respons. Met de huidige CR 2.0 TDi merk ik er nauwelijks wat van, terwijl er toch echt ongeveer iedere 500km een regeneratie plaats vindt.
 

Joske

Forumguru
volgens de manual komt er wel degelijk een symbool op je maxidot als er een regeneratie actief is hoor!

zoiets

Roetfilter-DPF melding-waarschuwingslampje brand.jpg
 

skodaboy

Forumguru
het symbool met de pijl aan is idd het DPF-lampje,wat normaal aangaat als de filter wordt gereinigd.
wat mij hier ook opvalt aan deze afbeelding,is dat de 'wagen' stationair loopt..
het motorstoringslampje en de voorgloeispiraal brand.

ik vermoed dat als het reinigingsproces actief is alleen het DPF-lampje brand?
de auto op de afbeelding heeft vermoedelijk een storing of zit hij in noodloop?
zelf heb ik geen DPF op m'n 02,dus ik weet niet precies welke lampjes branden en of samen branden.
 

Pendragon

Donateur
Ik heb 2 O2's gehad, beide met roetfilter, maar dat lampje heb ik nog nooit gezien. Ook niet voor het starten.
 

floyd2

Forumguru
Ik zou .m niet uitzetten tijdens regeneratie want tijdens dat proces worden de temperaturen nogal verhoogd waarbij niet alleen de roetfilter warmer gestookt wordt maar alles aan je uitlaat dus ook de turbo!
Dan krijg je net zoiets als je motor gelijk uitzetten na een stuk gassen.
 

CDK

Forumguru
als het goed is gaat regenereren alleen maar tijdens een rit op de snelweg en zeker niet bij stationair toerental, dat is wat mijn dealer me vertelde bij mijn vorige S2


Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk 2
 

Gieliovd

Forumguru
Dat gaat hem inderdaad niet worden. Je moet het filter als het ware doorblazen en dat gaat hem niet worden op de stationaire stand.
 

leo442

Forumguru
Het regeneren gaat alleen als het lampje brand en gedurende 15 min. de snelheid boven 60 km/u is en het toerental tussen de 1800 -2500 toeren is in de 4/5 versn. Is de regeneratie gelukt gaat het lampje uit, is de regeneratie mislukt dan gaat het lampje met het gloeispiraaltje erbij knipperen. Zet men de motor uit tijdens het proces zal de ventilator automatisch voor enkele minuten gaan draaien.
 

Pendragon

Donateur
Dan had mijn O2 2.0TDI zeker geen roetfilter :) Alles wat ik hiervoor lees heb ik nog nooit gezien op m'n dasboard en toch weet ik eigenlijk wel zeker dat ik een roetfilter had.
 

dirkie996

Forumguru
Indien het lampje v/d roetfilter brandt, is het omdat er een probleem is met de tegendruk in de uitlaat.Bij normale regeneratie v/d roetfilter, gaat er geen lampje v/d filter branden.Als het lampje brandt, moet je inderdaad zo snel mogelijk een degelijke afstand afleggen (of zo'n 15 min of tot het lampje dooft)om alsnog een volledige regeneratie te bekomen met toerentallen van 1800-2500 rpm en in 4de of 5de versnelling met minimum 60km/u
 

TL@

Forumguru
Mijn O2 2.0TDI blaast soms ook stevig na, zelfs na een korte rit wanneer het koelwater nog koud is. Lijkt me toch raar.

Lampje van de regeneratie van de roetfilter heb ik ook nog nooit gezien en er staat ondertussen toch meer dan 100.000km op de teller.
 
Bovenaan Onderaan