Nauwkeurigheid snelheidsmeter vs. GPS

leonpard

Actief lid
Als ik bij mijn vorige auto (Audi A3) de cruise control op 130 instelde, gaf de analoge snelheidsmeter bij deze snelheid altijd meer aan (bv. 135). Daaruit heb ik altijd geconcludeerd, dat de cruisecontrol werkt met de GPS snelheid van de navigatie en de werkelijke snelheid heel dicht benaderd. Andere GPS-apparatuur heb ik toen nooit gebruikt ter referentie.

Als ik bij mijn huidige O3C de cruise control instel op 130, geeft de analoge snelheidsmeter ook exact 130 km/h weer, echter mijn iPhone met Flitsmeister geeft een snelheid weer van 124 km/h.

Mijn conclusie: De CC-snelheid bij de Octavia is geen GPS snelheid. Ik zou de CC dus in moeten stellen op plm. 135 om echt 130 km/h te rijden.

Wat is jullie ervaring met de nauwkeurigheid van de snelheidsmeter, de CC en andere GPS-apparatuur??
 

VWim

Forumguru
Ik stel hem in op 140 voor 130 en 130 voor 120, ook in gebied met trajectcontrole.
 

Pollewop

Forumguru
Klopt als een bus... Er is een verschil in de snelheid die je meet met een losse GPS en de snelheidsmeter van de auto. De laatste geeft meestal 3 - 5 % te veel aan...
 

henriz

Forumguru
Ik vind het wel frappant. Normaal berekent een auto z'n snelheid aan de hand van aswentelingen. Aangezien de auto niet weet hoe hard de banden zijn opgeblazen zit hier wat onzekerheid in en daarom schat de auto de snelheid wat te hoog in voor de zekerheid.
Maar een Octavia met Amundsen of Columbus krijgt continue GPS informatie binnen, ook wanneer je Navigatie niet gebruikt. (zie maar bovenste regel in bv radioscherm)
Het is mij een raadsel waarom de Octavia deze snelheidsinformatie niet gebruikt, maar eigenwijs het zelf gaat berekenen.
 

Gieliovd

Forumguru
Zal wel wettelijk niet mogen.

Bij mij is de afwijking zo'n 4 km/uur. Ik rij standaard 127/137 etc. 120 + 4 + 3... en dat is bij trajectcontrole niet anders. Waar ik geen controle weet, meestal iets vlotter.

Ook bij de A3 is het echt geen GPS geweest m.i.
 

Badnews

Senior Member
tunnels? grote steden met veel hoogbouw? natte bomen?
totaal onbetrouwbaar daar.

daarnaast moeten ze te veel weergeven(dus snelheidsmeter is altijd hoger dan werkelijke snelheid), anders kunnen ze claims krijgen omdat de naald te onprecies aanwijst bij bepaalde snelheid.
 

Pollewop

Forumguru
De GPS in de Amundsen/Columbus berekend niet zelfs de snelheid, maar geeft een snelheid aan die gelijk is aan de snelheidsmeter voor je neus. Anders zouden er twee verschillende snelheden worden aangegeven, en dat kan nogal verwarrend zijn...

De reden dat de snelheidsmeter van een auto iets te veel aangeeft ligt in het feit dat een snelheidsmeter in een auto nooit te weinig mag aanwijzen. Dan zou een automobilist zich daar namelijk eventueel op kunnen beroepen.

Elke gefabriceerde snelheidsmeter heeft een bepaalde onnauwkeurigheid (mede ook door wielomtrek en mechanische overbrengingen) waar een fabrikant rekening mee moet houden. Deze onnauwkeurigheid is ook nog eens niet voor elke snelheid gelijk.
Om geen risico te lopen, worden snelheidsmeters daarom altijd al gemaakt met een afwijking naar boven; ze geven dus altijd teveel aan. Vroeger was dat vaak wel tot 10%, tegenwoordig zit het meer rond de 5%

Vandaar...:)
 

leonpard

Actief lid
Zal wel wettelijk niet mogen.

Bij mij is de afwijking zo'n 4 km/uur. Ik rij standaard 127/137 etc. 120 + 4 + 3... en dat is bij trajectcontrole niet anders. Waar ik geen controle weet, meestal iets vlotter.

Ook bij de A3 is het echt geen GPS geweest m.i.

Maar het blijft toch vreemd, dat de analoge snelheidsmeter bij de Audi meer aangeeft dan de ingestelde CC en dat dit bij de Octavia precies gelijk is!
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor wat betreft de (on)nauwkeurigheid van de snelheidsmeter verwijs ik naar deze post met bijlage. Daarin wordt verklaard waarom de snelheidsmeter met banden/wielen in fabrieksconfiguratie altijd meer dan de werkelijke snelheid zal aangeven.

Ik weet niet op basis waarvan de cc in andere auto's wordt ingesteld - in alle auto's tot en met de huidige (waaronder 3 Skoda's) heb ik nooit een bepaalde snelheid kunnen instellen op een andere manier dan de gewenste snelheid te rijden en dan op "Set+" of op "Set-" te drukken. Anders gezegd: geen digitaal insteltoetsenbordje of zo voorhanden.

Aan mijn TomTom kan ik zien hoe snel ik in werkelijkheid rij en op basis daarvan druk ik bij de gewenste snelheid op 't knoppie.
De CC regelt vervolgens de snelheid op basis van het aantal pulsjes per seconde dat hij uit de wielsensoren krijgt aangeleverd.
Anders gezegd: hij reageert niet op de snelheid in km/u als zodanig, hij "merkt" alleen véél eerder dan ik dat er iets minder pulsjes/seconde komen als ik bv. een viaduct oprij of wind tegen krijg en geeft dan een piepklein beetje gas bij, en omgekeerd als ik dat viaduct weer af rij of de tegenwind wegvalt.

Zoals in bovengenoemde post ook al aangegeven: het aantal pulsjes dat uit de wielsensor(en) komt is de basisinformatie waarmee de snelheidsmeter, de km-teller en ook de cruise control elk - onafhankelijk van elkaar - hun eigen taak uitvoeren.
 

WillemJan

Forumguru
Hoi allemaal,

In mijn 'oude' Fabia 2 had ik een Kenwood DNX9280 radio / navigatiesysteem. Daarop stond de GPS snelheid aangegeven. Zodoende was het een koud kunstje om de CC in te stellen.
Met de Rio die ik nu heb, lijkt het erop dat 100 km/u op de teller ook 100 km/u op de GPS is. Alleen bij een hogere snelheid wordt dat toch weer anders; dn geeft de snelheidsmeter in de auto minder aan dan de GPS snelheid.

For my few cents...

Groetjes... Willem
 

Frank

Forumguru
In mijn oude A3 (bj 2005) was het ook op basis van gewone snelheidsmeter, niet de gps
 

Thorgal

Forumguru
@DistORtioN dat is inderdaad ook een manier om achter je werkelijke snelheid te komen.:D
Ik ga toch liever voor de methode van @Canon-Eye, na iedere bandenwissel pak ik mijn tomtom er weer bij om de meter snelheid voor 80, 100 en 120 te achterhalen
 

Gieliovd

Forumguru
Maar het blijft toch vreemd, dat de analoge snelheidsmeter bij de Audi meer aangeeft dan de ingestelde CC en dat dit bij de Octavia precies gelijk is!
Klopt maar ik herken dit wel van voorgaande auto's. Echter A3 wel, gelijkwaardige Skoda niet...
 

Quartz

Lid
Ook bij mij het geval. 127 op de cc instellen voor 120 op de GPS, 107 op de cc voor 100, 83 op de cc voor 80km snelwegen. Dit verschilt niet anders dan van mijn vorige auto (Nissan Qashqai). regelmatig in de trajectcontroles en nog altijd geen boete binnengekregen ;)
 

CDK

Forumguru
maar snelheidsmeters en kilometertellers die door gps aangestuurd worden in huidige auto's is volgens mij een broodje aap, daar heb ik nog nooit van gehoord. Er zit een wettelijk vastgestelde maximale positieve afwijking in om de simpele reden dat de meter nooit een lagere snelheid mag aangeven als die in werkelijkheid gereden wordt
 

stradje

Actief lid
@DistORtioN dat is inderdaad ook een manier om achter je werkelijke snelheid te komen.:D
Ik ga toch liever voor de methode van @Canon-Eye, na iedere bandenwissel pak ik mijn tomtom er weer bij om de meter snelheid voor 80, 100 en 120 te achterhalen
Ik ga het nog iets grondiger aanpakken: ik ga weer gewoon navigeren met TomTom (de APP op mijn Galaxy S4, met Traffic- en flitsersabonnement) voor ritten die er een beetje toe doen. Daar laat ik een 12V-plug voor inbouwen linksonder bij de bestuurdersplek. Op die manier heb ik continue de GPS-snelheid bij de hand.

full


Ik hoor trouwens erg goede verhalen over de nieuwste GO-range (5000 en 6000) van TomTom. Jammer dat de ingebouwde navigatie zo overduidelijk van de vorige generatie is. Over 3 jaar is dat echt helemaal verouderd, met waardeloze kaarten tegen die tijd, die je echt niet meer gaat upgraden. Zonde. Was voor mij ook de reden om niet voor de Columbus te gaan: niet nog meer investeren in een nu al achterhaalde navigatie-oplossing.
 
Laatst bewerkt:

Gieliovd

Forumguru
We gaan redelijk off. topic, maar je hebt een punt. Ik vraag me wel eens af waarom ze niet wat modernere apparatuur monteren. Gewoon een flinke quad processor, flink grafische effecten, soepel, snel... Lekker wat ruimte voor je muziek en film, mogelijkheid voor cloud koppeling....

Lijkt me allemaal niet zo moeilijk. De evidente problemen voor mobiele devices, welke op het moment al sneller zijn, heb je niet in de auto. Ik bedoel, energie zat, koeling geen issue, ruimte zat.

Ik zat laatst op YouTube ff wat te kijken, over een merk uit China dat nu aan de weg timmert. Die fietsen er gelijk een multimedia systeem is waar je u tegen zegt.

Simpele dingen zoals een capacitief scherm, waarom niet? Die resistieve dingen zien er zo goedkoop uit, krassen snel, moeilijk schoon te maken.

Hang er een HD scherm in en je kunt er veel meer op kwijt. Zoals een permanente gps snelheid in beeld ;)

De markt biedt het ook niet echt. Al die Chinese meuk van eBay is ook niks.

Toch raar als je weet dat je €1000 betaalt voor zo'n invouw navi, of zelfs nog veel meer, en mobiele telefoons zijn al sneller en bieden meer opties. En die kost €300.
 
Bovenaan Onderaan