Nauwkeurigheid snelheidsmeter vs. GPS

Frank

Forumguru
Details want het codewoord hier: "bijtelling" :)

Mijn punt is: het komt, want 1 van de meest vooruitstrevende merken doet het al jaar of 2. Dus de anderen volgen misschien binnen jaar of 10

Off-topic: De huidige navigatie systemen kun je qua kaarten in elk geval WEL updaten. Alleen TMC blijft veel te vaak te laat de file vermelden.

Remakil

Forumguru
Er is geen auto die GPS snelheid aangeeft via de snelheidsmeter...

Er is wel zoiets als toeval... ;)

De O3 geeft 6 km meer aan dan GPS bij mij. Dat veranderd straks als ik er 18 inch velgen onder gooi. Meestal merk je het effect van een andere maat velgen wel...

Bij mijn vorige auto scheelde dat 3 km/u dat de snelheidsmeter zuiverder werd. Dus het kan wel, dat een auto exact de GPS snelheid aangeeft, maar dat komt dan voort uit een gewijzigde velgmaat. Een standaard auto geeft mijns inziens nooit de exacte snelheid weer...

stradje

Actief lid
Dat diameter verschil tussen zomer- en winterbanden zorgde er bij mijn Fabia voor dat "het verbruik" in de winter minder terug viel dan je je had mogen verwachten. :yeehaa:of :mad: ? :pieker:

Ik heb nog overwogen om onder de O3 Citigo bandjes te monteren, omdat je dan zo'n mooie verbruikcijfers krijgt, zelfs bij "130" :greedy:

Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Ik rij al jaren met Tomtom en ik weet niet beter dan dat de snelheidsmeter altijd een afwijking heeft om de simpele redenen die al aangedragen zijn. Bij de O1 is het ook ongeveer 8 km minder als wat de snelheidsmeter aangeeft.
Op de Felicia had ik hem precies goed, maar dat kwam omdat de originele 13" wielen vervangen waren door 15" lichtmetaal.

Gieliovd

Forumguru
Toch is dat gek, omdat de omtrek van je banden als het goed is zo goed als gelijk blijft. Anders gaat je auto wat vreemd rijden ook. Dan is je hele verhouding in de aandrijflijn anders.

Maar simpele dingen zoals slijtende banden maken al een verschil. Nieuwe banden, profiel 8 diep. Versleten, 1,6. Toch een halve inch.

Desperado

Forumguru
De exacte maten weet ik niet meer, maar ik ben naar een grote omtrek gegaan. Paste ook eigenlijk net niet in de wielkasten. Enige modificatie was wel nodig.

Remakil

Forumguru
Modbreak: niet de hele voorgaande posting quoten. Lees de forum regels daarover.

De omtrek veranderd bij een grotere velg...

Laatst bewerkt door een moderator:

Gieliovd

Forumguru
Normaliter houd je je aan de originele afmetingen van je wielen om in je wielkasten te kunnen blijven passen.

Dus 225/45R17 wordt bijvoorbeeld 235/40R18 of zelfs 235/35.

Uiteraard kan je ook proberen 265/50R19 erin te proppen maar dat past dus gewoon niet.

Gieliovd

Forumguru
We zijn nu toch van het padje af, dus dan mag ik ook wel.

9J velgen, op de Superb, man.. wat voor ET waarde hebben die dan, of ga je spoorverbreders monteren? Dat is me nog al wat. Standaard zit er 7J op, of 7,5J?

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
9J velgen, op de Superb, man.. wat voor ET waarde hebben die dan, of ga je spoorverbreders monteren? Dat is me nog al wat. Standaard zit er 7J op, of 7,5J?
Standaard 7.5 idd :) ET waarde origineel is 46, bij de 9J brede velgen ook ET46 :jaja: past helemaal prima overigens, spoorverbreders heb je met deze ET waarde niet nodig hoor ;)

Bovenaan Onderaan